dålig mage :S

ishorses

Trådstartare
Min häst som jag importerade från Island i september har väldigt dålig mage.. han fiser extremt mycket och har även diarre. Ibland är det vanliga "bollar" och sen kan de vara lösare, så det varierar..
Vad kan man göra åt det?
Han går på lösdrift och får mineraler, B-vitamin och lite olja..

Sv: dålig mage :S

Ring din närmsta veterinär och ta reda på varför det är som det är, först sen kan någon här ge vettiga råd.

Det är inte så konstigt att han reagerar på ett så stort miljöombyte som han varit med om. Ger du kraftfoder? I sånt fall kan det vara en tanke att ta bort det, det är få hästar på Island som är vana vid kraftfoder.
Jag vet inte hur mycket du tränat/ridit din häst sen den kom till Sverige, men med en nyimport måste man vara noga med att ge dem tid att landa och bara vara. Det är tillräckligt stressande för dem med miljöombytet.

Det är viktigt du ger gott med grovfoder, får de fritt med grovfoder på lösdriften?? Ta bort kraftfoder. Jag vet att flera islandshästar har mått bra av att få Probimin och linfröolja som ges med litet betfor (blött) räcker med 1 dl och då som sagt bra grovfoder. Hästen behöver lugn och ro för att acklimatisera sig.

nej dom har bara hö i lösdriften och har inte vågat ge honom kraftfoder, iaf inte än..
Ja har hört att dom kan få lite magproblem när dom flyttar hit men hur länge varar de?
Har ridit honom ut i skogen några dagar i veckan, mest i skritt då han är väldigt rädd för allt.. men hur lång tid tar det för dom att vänja sig vid den nya miljön? Ska man bara låta dom i gå i hagen?

Man brukar säga att det tar ett halvår innan de helt och fullt har "landat". Jag lät mina två bara vara helt och hållet och vila när de kom i 6 veckor. Sen är dte oerhört individuellt vad som fungerar för olika hästar.

Jo jag tror det beror på stress, men kan man ge dom nåt för att dom inte ska vara så lösa i magen? hundar kan man ju ge tex ris.. så undrar om de fanns nåt för hästar.
Men när jag tänker på det så har han blivit lös när han började gå på lösdrift, när han bara åt gräs i september så var han inte lös..

Man brukar säga att det tar ett halvår innan de helt och fullt har "landat". Jag lät mina två bara vara helt och hållet och vila när de kom i 6 veckor. Sen är dte oerhört individuellt vad som fungerar för olika hästar.

Jo jag lät honom vila helt i en månad, sen har jag ridit lite försiktigt

1. Är hästen avmaskad? Gör en kolla masken om det inte redan är gjort :)
2. Ge hästen bakjäst för att stabilisera magen. Billigt och effektivt!

Att den är stressad kan absolut påverka magen men det kan även bli en ond cirkel. Att magen krånglar ger en stressig häst och en stressig häst får dålig mage... Ge jästen, kolla masken och ge den tid! Rid ut med sällskap och lär känna varandra :)

Jo jag tror det beror på stress, men kan man ge dom nåt för att dom inte ska vara så lösa i magen? hundar kan man ju ge tex ris.. så undrar om de fanns nåt för hästar.
Men när jag tänker på det så har han blivit lös när han började gå på lösdrift, när han bara åt gräs i september så var han inte lös..

Probimin som jag skrev ovan. Linfröolja. Båda är bra för magen och båda kan ges samtidigt.

Många islandshästar äter linfröolja "livet ut".

tack för svaren :)
ska köpa probimin idag om det finns här.
Men bakjäst hur ger man det? Tycker dom inte det är äckligt?
min häst äter inte vad som helst verkar de som, inte ens morötter :P

Att ge probimin och bakjäst är kaka på kaka. Välj ett och prova isf. De flesta går att lura i bakjäst och efter ett tag så drukar de äta det utan protest. Börja med ett paket om dagen ett tag och när det ger resultat kan du backa till ett halvt paket om dagen. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 104
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka