Dålig mage av soja

M

mi_grandin

Min ponny blir dålig i magen av soja, är det någon som vet vad det kan bero på? Jag vet att det är sojan för jag testade i början av vinter och när jag slutade blev det bra. Försökte nu börja igen..

Han får lucern pellets oxå men min plånbok skulle bli jätteglad om han ville äta soja också:)
Han äter inte så bra av hö och har svårt att hålla vikten speciellt nu när han fäller päls. Så fort han får mer energi maten blir han så jäkla pigg att rida att han gör av med allt på att springa och inte på att bli fetare.

Ibland önskar jag att man hade en sån där trevlig ponny som blev fet av att se en bild på gräs:D

/Marie

Sv: Dålig mage av soja

Det kan inte vara så att ponnyn får för mycket soja?
Eller inte invänjs tillräckligt försiktigt?
Hur mycket ger du?

Han får 2 dl om dagen (1 liter lucern)
Har haft extremt utdragen inväjning, typ en tsk om dagen bara för att hans mage skulle vänja sig.
Han är en D-ponny på ca 370kg

Ge det lite tid om du inte redan gjort det.

Min häst blev både gallig och lite lös i början, men nu efter en tid så funkar det bra.
Man får helt enkelt ha lite is i magen och vänta ut det.

Fast är det så att hästen blir väldigt lös, så kanske det är bättre att strunta i det och välja något annat.

Och nej du vill inte ha en ponny som blir fet av att titta på mat. Det är 1000 ggr värre :p

Min hästs mage tål inte soja, oavsett om man håller på i en månad och börjar med teskedar och jobbar sig upp via matskedar...

Krafft Protein klarar hon, så det har hon ätit de senaste vintrarna. Visst, det kostar en del jämfört med sojan, men det räcker ju å andra sidan ganska länge. Räknar med att inte behöva lägga mer än 800:- på tillskott denna vinter.

Men har du en lite mer svårfödd häst så kanske det går att bara öka på lusernet?

Min häst tål inte hellet soja. Jag ger lucern och linförkaka istället, billigt och bra. Satsa på att äka till nån billigare foderbutik, och köp inte kraffts lucern då de lagt på lite väl mkt på priset. Dangroent och Teknosan är lika bra, om inte till och med mer omtyckta hos våra hästar. Vi har köpt på en foderbod samt på C***gross, betalade 135 spänn för 30 kilossäckar lucern. :D Köpte massor och förvarar i garaget.

Tack för svaren!
Verkar som min pojke inte är den enda som inte tål sojan.. Får väl helt enkelt le och betala det dyra lucernet:laugh:

Krafft protein, inte innehåller det mer "mat" än lucern? För att hålla vikten efter jul, under pälsfällningen, behöver han ca 3liter pellets (knappt 3kg)

/Marie

Förstår inte vad du menar med "mer mat" men Krafft protein innehåller mycket mer protein och högre kvot än lucern, dock är det riktigt dyrt (ca 350 kr/säck) Krafft har även fler sorter med högt proteininnehåll.

Rent potatisprotein finns även att köpa, saluförs som grisfoder men duger utmärkt till hästar. Där har du skyhögt med protein.

Kanske du kan kombinera lucern och Krafft protein?

Krafft Protein innehåller 330g smbrp och hmmmm.... 12 MJ ungefär. (Är osäker på den exakta siffran och orkar inte kolla just nu. :D)

Lusern (Kraffts) innehåller 8,5 MJ och 105 g smbrp.

Så ja, KP har ett högre energiinnehåll per kg foder än lusern, men å andra sidan är det ju proteinet man är ute efter, så givan blir inte lika stor som med lusern. Därmed blir energitillförseln i totalfoderstaten betydligt mindre än om man ska ge samma proteinmängd med hjälp av lusern.

Räkneexempel:
Du behöver tillföra 150 gram protein i hästens foderstat.

Väljer du lusern måste du ge 1,4 kg, vilket även tillför 12 MJ till foderstaten.
(105 g smbrp x 1,4 kg = 147 g smbrp, 8,5 x 1,4 ~ 12 MJ)

Väljer du KP istället behövs bara ca 450 g för att täcka upp proteinbehovet, och du får alltså bara 5,4 MJ som extra energitillförsel.
(330 g smbrp x 0,45 kg = 148,5 g smrp, 12 x 0,45 = 5,4 MJ)

Ett foder med en hög smbrp/MJ-kvot ger alltså ett lägre energiöverskott, vilket ju är bra när det gäller lättfödda hästar. :)

dock är det riktigt dyrt (ca 350 kr/säck)

Jag betalar 399:-... :o

Men eftersom givorna blir förhållandevis små så blir ju inte dagskostnaden så hög.

Om jag ger 400 gram så hamnar kostnaden på ca 6,40 kronor, vilket jag tycker är helt OK med tanke på vad många kraftfoder kostar.

Skulle jag ge lusern (japp, det skulle bli Krafft isf) skulle det kosta mig mer än 10 kronor/dag att täcka upp min hästs proteinbehov. Och höet är inte såpass dåligt att jag måste ge jättelite av det, isf hade lusernet varit värt för att få upp grovfodergivan lite. Men i år är tack och lov inte det nödvändigt. :laugh:

Oj det va ju inte en billig säck. Visste inte att det innehöll så pass mycket mer protein, trodde att det bara var ett till färdigfoder typ groov ;)
Nåt att kolla på till nästa år kanske, lite sent att börja med det nu känns det som..

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 063
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 537
Senast: BIMM
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar