Dålig kondis eller?

E

Emmaaaaa_

Hej,

Jag har en medryttarhäst som bara jag rider på för tillfället.. hennes ägare har inte tid numera så hästen går bara 4-5 gånger i veckan.

Nu är det så att hästen har varit i ganska dålig kondition men har under sommaren tränats upp succesivt och klarar nu ganska länga och hårda pass utan att bli alltför trött MEN hon svettas som bara den. Fast vi bara skrittar i 15 min o sedan travar lugnt i ca 5-10 min kanske så blir hon jättesvettig o efter en galopp så kan hon vara helt genomsvettig men inte ett dugg trött..

När vi rider med andra hästar så har hon tävling med dem , o om hon är sist så pullar hon på ganska bra, kan blir rätt hetsig, kan det har något med att hon svettas mycket ?


Är det något att vara orolig för? Eller är det normalt, som för oss människor, att vissa svettas mer än andra?

Tack på förhand // EMMA
 
Sv: Dålig kondis eller?

Jag tror inte att det är något att vara orolig för. Det är precis som du säger att vissa hästar svettas mer, andra blir mer anfådda.
Om hon har en tendens till att stressa upp sig så kan hon ju svettas för det också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp