Dålig i magen

D

Dixie Chick

Har en sju-månaders blandiskille som just nu är lös i magen. Det började natten till fredag då han väckte mig genom att gnälla vid 5-tiden på morgonen. Ut direkt, och jadå, han var riktigt lös i magen. I alla fall fick han fasta den dagen, och igår var det ris m lite matolja som gällde. Han bajsade under dagen, och då var det helt okej. Men så i morse, också vid 5-tiden, väckte han mig och skulle ut. Mycket riktigt så var han lös igen. Det blir troligtvis fasta igen idag, och ris igen imorgon. Eller finns det något annat effektivt sätt?

Vi har funderat på om det kan vara mask som spökar? Avmaskningsmedel ska iaf inhandlas imorgon. Funderar även på att byta foder, och isf köpa genom veterinär eller om någon här vet ett bra foder för känsliga magar (om han nu har det)?

Vi tycker så otroligt synd om honom, och vill göra allt för att han ska bli hundra i magen. Tilläggas ska också att han de senaste veckorna inte ätit så som han gjorde i början. Han vill inte alls äta på morgonen eller lunchen, utan tar allt på kvällen istället. Vi tror att det har med trots att göra, det trodde iaf min valpkursledare.

Alla tips mottages varmt!

Sv: Dålig i magen

Tittade runt lite på nätet nu; Stomax? Kan det vara något? Annars kanske man kan lägga till lite A-fil till riset?

Glömde även skriva att han är hur pigg och glad som helst och har aldrig varit allmänpåverkad direkt.

Vi tror att det har med trots att göra, det trodde iaf min valpkursledare.

Alla tips mottages varmt!

Tråkigt att han är dålig, men den sista meningen får mig att häpna lite. Säger valpkursledaren att er hund väljer att inte äta för att trotsa er?
Det låter enormt konstigt. Jag kan tänka mig massor av andra, vettigare anledningar, alltifrån värmen till att han varit lite risig och därför inte sugen på mat, eller att han om han är en liten ras kommit över den värsta tillväxtfasen och därför behöver lite mindre mat.

En hungrig, frisk hund struntar inte i att äta för att trotsa någon eller för att straffa sin ägare. De är betydligt simplare varelser än så. Hungrig:äta, inte hungrig eller sjuk: inte äta.

Vi har också börjat tro lite grann att det är värmen istället. Då det är riktigt varmt äter han hellre hela dagsransonen på kvällen, medans om det är svalare så kan han äta lite grann vid lunch också.

Men nu till magen igen. Idag när jag var ute med han en längre sväng bajsade han igen. Denna gång var konsistensen helt okej, dock så såg jag att det var en del slem också. Vad beror det på? Brist på något? Dålig tarmflora? Ett försök med a-fil har nu inletts, så vi får se hur det går. Räcker det med att ge ris och a-fil ett par dagar, sen blanda i lite av hans riktiga mat, eller ska jag ge det under en längre period? Vi har iaf kommit överens om att är han inte bättre i mitten på veckan så ringer vi och konsulterar med vår veterinär.

Viktigt tycker jag är att titta på om hunden är allmänpåverkad eller som vanligt, och om den dricker. Om den är som vanligt och dricker bra är det mindre fara på taket än om den verkar slö och inte vill dricka såklart.

Verkar den ok, men bara dålig i magen så skulle jag köra på kokt ris någon dag, och sedan blanda ris och vanlig mat. Om hunden som du säger inte verkar bli det minsta bättre så hör du av dig till veterinären igen, men oftast blir de bättre rätt fort.

Han är inte direkt allmänpåverkad tycker jag, dricker inte mindre än vanligt direkt. Leker med katterna etc. Det enda vi just nu strävar mot är att kunna, precis som tidigare, ge honom ett mål på morgonen och ett på kvällen. Jag har själv en mage som krånglar till och från, och vet att om den inte är ok tappar jag aptit. Men men, vi får hoppas att a-fil och ris gör susen.

Sen finns det hundar som helt enkelt inte VILL äta på morgonen. Många hundägare fodrar också bara sina hundar en gång om dagen. Min egen är oftast inte det minsta sugen på frukost efter att hon klivit ur sängen. Däremot går vi till jobbet ganska snart efter att jag själv gått upp, och efter den promenaden är hon hungrig. På kvällen går det alltid i.

Så skönt att höra! Då gör det alltså inte så mycket om han bara får på kvällen.

Trots? Varför skulle en hund trotsa genom att inte äta? Vad är det för mening med det? Han är förmodligen inte hungrig, kanske pga illamående, värme eller vad det nu kan vara.

Jag hade fastat ett dygn, sedan gett ris (MYCKET överkokt!! 2 timmar kokas det här) i små portioner. Min stora hane (40 kg) fick kanske 3-4 msk ris varannan timme bara. Sedan kan man eftersom blanda i lite rå nötfärs, kokt fisk eller annat. Morotspuré är också helt ok. Stomax är inte så mycket för akut diarré eg. Då ska man istället kolla på Cannikur eller Diasanyl.

Nu för tiden har jag alltid burkmaten Hills i/d hemma vid akuta diarréer. Istället för ris och skit ;)

Så skönt att höra! Då gör det alltså inte så mycket om han bara får på kvällen.

När han har diarré bör han få många gånger per dag! Annars får magen det tufft att smälta en hel måltid en gång om dagen. Jag hade först försökt få magen i trim, sedan kan man kolla över mattider.

Givetvis får han flera gånger nu när magen inte är ok! Förlåt om jag var lite otydlig där.

Diarré skulle jag inte säga att han direkt har faktiskt. Det är enligt mig ett tillstånd då man behöver göra nr 2 i princip en gång i timmen eller mer t om. Han är mer "bara" lös, bajsar inte fler gånger än han gör annars när det är okej. Springer inte ut med honom mer än vanligt, och han säger inte heller till själv.

Tänk på att avmaskning är starkt mot magen bara! I ett sånt läge hade jag nog velat vara helt säker på att den lösa avföringen beror på mask istället för att kanske förvärra läget med en kur med Axilur tex.

Min stora hane har kronisk tjock- och tunntarmsinflammation. När han var kass i kistan (alltid lös i magen, och väldigt ofta sprutdiarré) så gällde även nästintill total vila. Inget stressande, kasta boll, springa omkring. Utan lugnt och stilla bara. Det vet jag även icke-diagnoserade diarréhundar som fungerat bra på.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Ray
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 134
Hundhälsa Har en 10 månaders tax som fram till förra veckan aldrig haft problem med magen. I torsdags var hon lite lös i magen, men inget...
Svar
6
· Visningar
1 142
Senast: MiaMaria
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 312
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka