Dålig i magen

Bebben

Trådstartare
Min 11 mån gamla son har varit lös i magen i 1 månad nu. Det började när hans andra omgång med tänder var på väg, och trots att dom 4 små bissingarna har tittat fram för länge sedan nu, så försvinner det inte..

Han bajsar i normala fall 1-2 ggr per dag, och nu är vi uppe i 12 som mest :crazy: Men, att byta blöja ofta är ju inte problemet. Eftersom han blir så lös i magen, så fräter bajset omgående. Han blir superröd, och jag gör rent med olja, smörjer in med Inotyol och luftar mycket. Men så fort man ser minsta lilla förbättring så bajsar han igen.. Och igen.. Och igen.. Det hinner aldrig läka! Det gör ont att se honom vara sådär röd, för jag ser ju hur han plågas av blöjbytena nu.

Har ni några tips som kan verka lite stoppande? Blåbärspuré har vi kört länge nu, och det hjälper bara i några timmar sen är han likadan igen. Och han är tyvärr inte överförtjust i det, så jag får inte i honom mer än 1 burk om dagen.
Majsvälling sa någon annan, men då kommer kruxet att han inte håller sig mätt på majsvälling längre än några timmar. Han har aldrig lyckats hålla sig mätt på den.. Och det är faktiskt jobbigt nog för tillfället, utan att jag ska behöva mata honom flera gånger på natten också om det går att undvika :crazy:

BVC säger bara att jag ska fortsätta att byta ofta, smörja mycket och lufta mycket..
 
Sv: Dålig i magen

hade mycket problem med ena dottern när hon var liten, det gick så långt att vi fick genomgå både laktos och glutentester utan att hitta nåt fel, tillslut diagnostiserades hon som "kronisk lösbajsare" ja det HETER faktiskt så:D fick en massa brochyrer å blev "lovad" att det skulle gå över i 3 års åldern, å de jorde det oxå...

detta hjälper ju inte dej ett dugg... ville bara dela med mej... men som du redan sagt med majsvälling ÄR faktiskt mycket bättre för magen om den är orolig... försök att stå ut med att mata oftare för en liten period om det blir skillnad...

Lycka till!
 
Sv: Dålig i magen

Har inte lika mycket problem som du men min dotter på lite över ett år är lite lös i magen jämt, så vi kör med att hon ska äta minst en banan om dan. Tyvärr har hon nu börjat tröttna på bananer...
 
Sv: Dålig i magen

Har ni gått över till fullkornsgröt och/eller fullkornsvälling? Byt tillbaka!!! Vår dotter var nästan konstant dålig i magen och vi fick återgå till icke-fullkornsprodukter. Enligt min BVC-sköterska finns det ingen som helst anledning att ge fullkorn till små barn, tvärt om är det väldigt vanligt med lös mage. Vi har återgått till fruktgröt (banan/päron, blå förpackning) och plusvälling.

Vi har t o m gett 4-månadersgröt (banangröten var ju så god) och hon är mätt och belåten ändå. Och flera timmar ska det ju ändå inte gå mellan målen. Sara äter välling vid 6-7-tiden, frukost runt 8-9, frukt vid ca 10, lunch strax före 12, mellanmål kl 15 och middag 17-18-tiden och sen välling vid sängdags kl 19-20.

Det dröjde ganska länge, flera veckor men tillslut gick magbesvären över. Vi hade gett fullkorn rätt länge innan hon fick problem med magen, men det kunde tydligen uppstå efter lång tid också.

Sara brukar också bli dålig i magen när hon får tänder men det håller då bara på i ett par dagar, så jag skulle gissa att det är snarare fullkorn än tänderna ni har problem med.

Morotspuré är stoppande (och gott!).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dålig i magen

Han äter Mild fullkornsvälling och har så gjort i över 4 månader nu, och aldrig reagerat på den.. Jag bytte eftersom han vaknar flera gånger per natt på Plusvällingen eller Majsvällingen, och vill ha mer mat. Det blev ganska jobbigt för oss alla i längden att aldrig få sova en hel natt utan avbrott.

Första omgången med tänder var han lös i magen i ca 3 veckor, och då åt han inget fullkorn alls, så länge brukar han hålla på ändå.

Jag får försöka komma på något som kan hålla honom mätt på nätterna då, om han inte kan äta fullkorn. Plusvälling, Majsvälling och Mild välling är testad. Han är en sådan som äter MYCKET för att hålla sig mätt, och vid 2 mån ålder fick han börja med specialvälling (Då åt han mjölkfritt, pga omogen tarm) för att inte behöva äta konstant. Vid 5 mån ålder gick han över till EkoGo gröt och välling, och fortsatte att vara mätt. Vid 7 mån ålder räckte inte den heller, och då fick vi börja med Mild fullkorn enligt BVC's råd.

Usch, det är så svårt det här. Jag vill ju självklart inte att han ska vara dålig i magen! Men det är så förbannat jobbigt att vara själv och gå upp varje natt, flera gånger.. :(
 
Sv: Dålig i magen

Justja, morotspuré gillar han inte heller.. Går bara att få i han några skedar innan det är tvärstopp tyvärr.
 
Sv: Dålig i magen

Vad äter han förutom välling och gröt? Antar att du ger vanlig mat och mackor däremellan? Om du ger något annat än vitt bröd så börja med att gå över till enbart vitt! Ge även vanliga vita skorpor. Socker kan vara lösande på magen, så dra ner på sånt ifall han får, tex juice, saft, kräm etc. Får han lagad mat till middag på kvällen? Riktig mat mättar ju ofta lite mer.

Fortsätt ge så mycket morotspuré han vill ha, åt gången! Flera gånger! Vem vet, han kanske börjar gilla det till slut. Omogen banan (dvs med grönaktigt eller gröngult skal) stoppar och mogen (ju mognare desto bättre) banan löser magar. Ris är stoppande, det finns nog både ris- och majsvälling och även snabbgrötar har jag för mig. Vanlig hårdost brukar kunna stoppa upp magen.

Hoppas det ordnar sig för lillkillen!
 
Sv: Dålig i magen

Är det verkligen så att han vaknar pga att han är hungrig? De flesta bebisar vaknar ju ändå. Om han ändå vaknar pga plusvällingen får du kanske (tyvärr) gå upp och göra en extra vällingportion mitt i natten. Några kompisar till mig lade en vällingflaska i sängen och deras son klarade av att hitta och dricka den själv.

Vår dotter hade också ätit fullkorn i 3-4 månader innan reaktionen kom. Och det tog nästan lika lång tid innan reaktionen gick över heller, så räkna inte med att det löser sig över en natt.

Kan du inte ge honom en smörgås i kombination med plusvällingen på kvällen så att han blir mättare?
 
Sv: Dålig i magen

Du kan läsa här om probiotika som är bra för magen och hjälper att reglera den vid problem.
 
Sv: Dålig i magen

Han äter välling till frukost, och sen lagad mat till lunch. Till mellanmål där kan det bli alltifrån gröt, mackor, frukt eller lite till mat (Om jag äter något, så äter han också). Även lagad mat till middag, ibland kan det bli någon burk om jag inte hinner/orkar laga mat innan han blir för hungrig.
Sen är det välling till kvällsmat, precis innan läggdags.

Äter han bröd så är det alltid vitt bröd redan, för jag äter inget annat själv.

Socker äter han så lite som möjligt av, men om jag fikar med någon eller liknande så får han smaka. Det går inte att lura på honom smörgåsrån eller annat längre :D
 
Sv: Dålig i magen

Nej, han vaknar aldrig på natten om han är mätt eller frisk. Har han feber eller annat så kan han självklart vakna. Men han har sovit hela nätter sen 2 mån ålder, och har bara vaknat under dom perioderna då han inte blivit mätt, tyvärr.

Jag pratade med min mamma igår, som känner en dietist. Fick rådet att först prova med 50/50 av majsvälling och fullkornsvällingen, för att se om det kunde hjälpa. För att få honom att fortfarande vara mätt liksom. Och funkade inte det, så får han såklart sluta med fullkorn helt och så får jag gå upp på nätterna så länge som det behövs.

Jag hoppas att det fungerar, jag vill ju inte att han ska behöva vara dålig i magen i onödan. Ska åka och köpa majsvälling idag och börja med, så får vi se vad magen säger om ett tag..
 
Sv: Dålig i magen

Jag ger min 16-månaders gulleplutt 50-50 av vanlig välling och mild fullkorn, det är vad hans mage tycker är ok fortfarande. Man ska ta det lite lugnt med fibrer till små barn! Deras tarmar är inte fullt utvecklade och inte förrän barnen är 4-5 år så klarar de egentligen av samma mängder fibrer som en vuxen. Så det är inte alls konstigt ifall din son reagerar på fullkornsvällingen.
 
Sv: Dålig i magen

Jag har hört att man kan spetsa med lite grötpulver i vällingen för att den ska bli lite stadigare så att de står sig längre på den :)
 
Sv: Dålig i magen

Har du kollat vattnet?
Nu vet jag ju inte om du har enskild brunn men det kan vara en anledning - speciellt efter sommarens översvämningar.
 
Sv: Dålig i magen

Han får majsvälling nu också och det borde märkas resultat relativt snart enligt dietisten, åtminstone en svag förbättring.. Annars får jag som sagt ta bort fullkornet helt och hållet och se om det hjälper.

I övrigt äter han ingenting nytt alls. Ja, fullkornet är inte nytt heller men det kunde tydligen ta lång tid att reagera på det enligt Ulda.
Så, det borde väl vara det då. Så jag hoppas på en förbättring nu, och fortfarande ordentlig sömn ;)
 
Sv: Dålig i magen

Japp, det är kollat! Vi har för dåligt vatten för att ge honom (Bland annat för mycket salt) så han dricker bara välling på flaskvatten, och gröt/annat görs också på det såklart. Det har han gjort sen han föddes, för där vi bodde tidigare var vattnet också för dåligt för en bebis (Egen brunn, ute i en åker...).
 
Sv: Dålig i magen

Ja, det har jag också hört. Blir det så att han inte kan äta fullkorn alls så tänkte jag prova med det tipset :) Mindre mätt kan han ju inte bli åtminstone :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 464
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 929
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 230
Senast: Lillebjörn
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 049
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp