Dålig i magen

C

Charlotte

Min häst har varit dålig/lös i magen en kortare tid. Jag tror att det måste ha och göra med att ensilage som vi får, är så blött. Sen så äter hästarna det här blöta ensilget ute i hagarna oxå. Vet inte om det är en dum idé.
Mina frågor är: Är det bra att ge hästar blött ensilage?
Kan man kräva, av han som vi hyr boxen av, bättre ensilage?
Och vad kan jag göra så min häst blir bättre i magen?

Sv: Dålig i magen

Klart hästar kan äta blötare ensilage. SLU gjorde en forskning på hästar och ensilage. Dom kom fram till att den största anledningen till lösa magar var att hästar oftast i och med ensilage fick en för liten giva.

Hur mycket äter din häst egentligen ? Hur länge har den varit lös i magen ?

Sv: Dålig i magen

Han står på fri tillgång, äter hela tiden. Han har nog varit lös 2 veckor kanske. Tänkte att han kanske måste vänja sig med det lite blötare ensilaget, att det är därför han är lös. För det var inte så här blött tidigare.

Men det är alltså ingen fara att ge dom blötare ensilage även fast det har varit så varmt. Tänkte att det kanske bildas bakterier i värmen.

Liknande trådar

Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 936
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Hazel
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
774
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 074
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka