Dålig framåtbjudning

saltopeppar

Trådstartare
Hej alla!

Jag eftersöker lite tips för att motivera fram lite mer framåtbjudning!

Vi vill komma ett steg längre, men det känns som det behövs mer framåtbjudning och mer driv, Miss Häst är lite bekväm av sig och har en takt och "lagom" bjudning som är väldigt bekväm, men så fort man vill ha lite mer så blir det jobbigt.
Hon har lätt för att samla sig, är väldigt kompakt i byggnaden och jag upplever henne som lite oelastisk då hon har lite svårt för att länga ut sig och hitta kraft i de stora galoppsprången men även i mellantrav.

Hästen går idag LB-LA program på 65-69% med kritik som över lag lyder " mjuk och lydig häst som behöver mer driv, lydig häst som visar lite för dåliga nyanser, harmonisk och lydig häst, behöver bli mer runt inner skänkel och visa större nyanser". Personligen tycker jag ritterna är trevliga, MEN, väldigt tråkiga så förstår helt kritiken.

Känslan är ofta att handbromsen åker i när man vill ha lite mer och då blir ryttaren lätt klämmig =ännu mer handbroms.
Tidvis så kan detta sto visa sin lathet genom att helt sonika skjuta rygg när hon bes göra saker eller ta i mer än vad hon behagar vid brunst.

Hästen rids 8 av 10 pass i skogen eller på galoppbana, skulle vilja säga att hästen är i god kondition och får en mycket varierad träning.

När den rids med spö är bjudningen bättre, men eftersom den tävlas så vill man ju gärna att den ska försåt att den ska fortsätta bjuda även när spöt inte ligger i ryttarens hand.

Har ni några tips? Hur motiverar man ett bekvämt sto?

Vill tillägga att hästen är frisk och är genomgången för inte allt för längesedan samt att detta är något återkommande

• Gilla
Reactions: rtf
Även om hon får varierad träning och har en bra kondition, hur är hennes styrka för samling? Att dom har lätt för samling betyder inte alltid att dom har styrkan för det.

Kan ju vara att hon står emot för att hon helt enkelt inte har den styrkan som krävs och det blir jobbigt. Och då gärna vill hamna i ett bekvämt läge och protesterar när det krävs mer och vill variera tex tempo och det automatiskt blir mer jobbigt.

Konsten är nog att motivera och pressa hästen alldeles lagom till mer styrka, utan att den tröttnar och backar av ännu mer.

Rida ren dressyr i skogen kanske ni redan gör, annars är ju det ett bra tillfälle när de ofta har en naturligt bättre bjudning.
Lägg in bommar/småhinder i dressyrarbetet om hästen motiveras av hoppning, för att behålla bjudning och motivering.
Korta intensiva dressyrpass som inte gör den trött.
Dela passen och rid ut ena halvan och rid dressyrarbete på bana andra halvan. Om man inte vill lägga hela pass på bana eller om man märker hästen tröttnar av banarbete.

Vad har du för bett?
Kan det vara så att hästen inte vill gå fram riktigt?
Red ganska nyligen en häst helt utan bjudning pga att den var lite felriden och fick börja med att gå ut och galoppera med långa tyglar.

Efter ett par dagar löste det sig :)

Kanske kan tillägga att min egna häst var lite sån.

Med mer styrka och rätt tränare som alltid la alldeles lagom press så blev också bjudningen bättre iom att han orkade mer och mer med tiden.
Han hade också riktigt bra kondis, men dressyr kräver ju lite annan styrka för att orka med sin samling och det som krävs.

Har ridit en sån häst ett tag, och min erfarenhet är att det mycket handlar om lydnad och små hjälper. Jobba med att få en snabb reaktion - UTAN att "gå på". Många tröga hästar låser sig ännu mera om de känner sig forcerade.

Lydnad, lydnad, lydnad!

Hur rider du fram? De hästar med sämre framåtbjudning som jag ridit har jag fått rida fram på ett helt annat sätt än hästar som har det mer naturligt. Lite busgalopp i lätt sits, mycket kvicka tempoväxlingar där hästen SKA svara framåt för små hjälper (som @tott skriver, det handlar om lydnad.) och helt enkelt busa lite mer i framridningen. I ett stall hade jag en gräsväg tär jag kunde ta en riktigt framåt galopp som en del i uppvärmningen, det var perfekt. Få hästen att tagga till lite och tycka att det är roligt och lätt att gå framåt!

Jag har en liten undran - rider du mycket och ofta? Min första häst (nån gång på stenåldern) var ett litet nätt fullblodssto som jag (15 år gammal) tränade, tränade och tränade. Konditionstränade, klättrade, gymnastikhoppade, red för tränare en-två gånger/vecka och tävlade. Man skulle ju "träna ordentligt".... Hon var som en lat oxe. Varje lektion hörde jag inget annat än "fram, fram". På tävlingarna fick jag ungefär samma kritik som du. Prydligt - men behöver nyansera mera. Jag klämde och tryckte överallt där jag trodde jag skulle - och hästen var lika lat. Musklad som en mindre broiler med superkondition.

I 20-årsåldern jobbade jag på ridskola/kursgård och dit köptes min gamla häst. Men? Hon var inte alls lat längre, utan superkänslig och framåt! Skillnaden var att här vilade hästarna alltid två dagar på raken - varje vecka. Efter den "läxan" har jag insett att det är ganska lätt att vara för ambitiös och överträna. Sen finns det ju hästtyper som "slösar bort" oerhört mycket energi i hagen (min var sån också) och om de får vara i hage en kortare (eller inte alls) stund en till två dagar före tävling finns det mycket mera kräm att rida på...

Ridtekniken har ju också stor betydelse - och jag red på tok för starkt, med mycket säte och skänkel. En lite flegmatisk häst bör ridas väldigt "lätt" säte och korta tydliga signaler och inte för tjatiga övningar - det är min erfarenhet. Aldrig trycka eller klämma! Om hästen går fram betydligt bättre när man rider lätt är det en klar signal att man är för "tung i gumpen" ;)

För övrigt håller jag med övriga - det kan vara en styrkesak och man måste tänka på att inte rida fram för länge...

Tack alla för svaren, svarar alla lite här nedan

@Magnum : Jag tror att det är styrkan som tryter och då blir hon lat. Hon är fruktansvärt kort och kompakt i kroppen så jag tror att det som jag tycker är lite mer samlat är egentligen hennes "normalläge" och när jag tycker det är normalläge så är det mer för henne helt enkelt.
Jag försöker variera rent dressyrarbete i skogen med lite mer fri form med fokus på bjudning, gå fram till bettet och tempoväxlingar, har även lite hinder på en väg så jag lägger in lite skutt och lydnad.

Jag rider normalt inte så långa pass, utan 40-45 min inkl framskritt i 10-15 min. Jag rider väldigt varierat och gör tex 2 skänkelvikningar i varje varv sedan 30sekund-1 min paus och sedan på en ny övning om inte skänkelvinkningarna är katastrof för då kan det bli några fler. Men ska prova att vara lite mer effektiv i min ridning och ev kunna korta ner mina pass några minuter, speciellt i ridhuset.

@tolksele Hon går i dag på ett 3-delat sprenger med rörliga ringar mestadels. Förr reds hon alltid på Nova bett för allt i metall är blä enligt henne, men detta tycker hon om och känns fin i handen, hon rids även på hack i skogen men även på banan ibland. Jag får inte känslan av att hon inte går fram till handen, utan det känns som det är motivationen och drivet som är felet. Hon tycker det är lagom liksom, men jag vill ju komma vidare och utvecklas så vi kan gå på högre procent i LA samt kunna gå upp i msv klasser.

@tott Hon upplevs som lydig, gör allt du ber om båda fram och tillbaka och åt sidorna, men jag får upplevelsen av att det inte är tillräckligt hon ger så små nyanser och vill man ha mer får man rida som en dåre och blir klämmig =tjurigt sto som stannar av mer. Men jag ser vad du menar, hon ska helt enkelt acceptera att det är framåt som gäller när jag ber om det och att jag inte ska behöva be om det hela tiden. Red med spö i går, vilket jag försöker undvika i vanliga fall och oj vilken skillnad det blev! inte helt perfekt, men betydligt mer än annars. En riktig ögontjänare jag har.

@Flixon i skogen skrittas hon fram på lång tygel, trava ganska fritt till en början och se gå över till galopp ganska snabbt för att rida mestadels i galopp. Hon kan vara ganska spänd i galopp i skogen och man får känslan a att sitta på en kanin som skuttar fram med spänd rygg och nacke så hon behöver ganska mycket galopp i skogen för att bli lite trött och börja galopperna helt "rent" genom överlinjen

@Cha9 Mitt tänk är att jobba i intervaller och att ge microvilor på några dagar med bara skritt i skogen eller att lattja runt i ridhuset på lina eller lös i bara grimma, men skriver ett ex hur det kan se ut nedan. Hon jobbas i 10dagars intervaller. Jag upplever inte att hon går så mycket iallafall inte arbete då det bara är 2 dagar på en 10 dagarsperiod som är träning för att öka hennes styrka eller kondition. Skritt kan vara uppsuttet eller vid hand, ofta barbacka och alltid helt utan krav
mån- vila
tis-skritt asfalt
ons-jogg i skogen
torsdag- dressyr eller hopp
fredag-jogg i skogen
lördag-skritt
söndag-jogg i skogen
mån- galoppjobb intervaller på galoppbana
tis-skritt
ons-vila

Eftersom hon redan är lydig och välriden och i bra kondis så låter det mest som att hon saknar styrkan för det arbetet i hon tappar bjudningen.

Min häst var exakt likadan som din. När vi hittade rätt tränare, som alltid lade precis lagom press och därmed hela tiden ökade styrkan precis lagom, så var bjudningen inte något problem längre. Och iom styrkan kunde han sen visa mer nyanser tex.
:)

Jag har haft den värsta av de värsta när det kommer till sega hästar tror jag. Folk som har ridit henne har frågat "hur GÖR du??", efter att ha kämpat och slitit sig blåa på henne och inte tusan går hon fram mer för det. I hennes fall finns det en viss skadehistorik har det kommit fram, men även när hon inte har ont nånstans så är det ingen speedhäst direkt...

Jag har gjort mycket av det du redan gör, dvs mycket galoppjobb, fattningar från skritt för att få med mig bakkärran och för att få henne att tagga till lite extra.
Jobbat utomhus till 99%, när hon kom in i ett ridhus var det för att träna och då skulle det vi gjorde på träningen vara väldigt mycket enklare än det vi gjorde utomhus, det blev motivationshöjande för hästen då hon insåg att hon orkade och klarade av det som begärdes av henne utan allt för stor ansträngning.

Jag har arbetat med mig själv för att lossa och verkligen vara kvick i skänkeln och att inte fastna i det där tunga sätet. Kvick kvick i skänkelgivningen, lyssnar hon inte då så BAM!, en snabb förstärkning med spö eller sporre en gång, därefter tillbaka till de små medlen igen. Mycket lättsits i galoppen och över lag en väldigt fri ridning.

Relationen med hästen, det är nog det som gjort störst skillnad. Hon v i l l arbeta för och med mig, för vi har ett samspel, har man inte ett förtroende och en vänskap med en sån, lite knepigare, häst så är det väldigt svårt att motivera dem till att göra mer än de absolut måste.

Hur tar hästen skänkeln?
Kan du känna att den drar upp magen när du skänklar? Många gånger kan hästen kännas lydig men ändå inte ta skänkeln rätt och då känns den segare eftersom den hamnar i obalans när man driver.

Hur tar hästen skänkeln?
Kan du känna att den drar upp magen när du skänklar? Många gånger kan hästen kännas lydig men ändå inte ta skänkeln rätt och då känns den segare eftersom den hamnar i obalans när man driver.

Hmm… bra fråga. Har aldrig hört någon säga det där om magen så har inte tänkt på det. Kan du utveckla lite mer?

Det jag tänkt på är att hon "puttar bort" min vänstra skänkel i vänster varv, liksom lägger sig lite på inner skänkel på böjt spår, men annars tycker jag hon svarar bra på framåtdrivande.

Hade velat lägga ut film, men eftersom hästen inte är helt min så kan jag inte göra det av förståeliga skäl

Hmm… bra fråga. Har aldrig hört någon säga det där om magen så har inte tänkt på det. Kan du utveckla lite mer?

Det jag tänkt på är att hon "puttar bort" min vänstra skänkel i vänster varv, liksom lägger sig lite på inner skänkel på böjt spår, men annars tycker jag hon svarar bra på framåtdrivande.

Hade velat lägga ut film, men eftersom hästen inte är helt min så kan jag inte göra det av förståeliga skäl
Ibland kan hästen svara bra pä skänkeln så tillvida att den ökar farten men den när den verkligen tar skänkeln känner man att hästen svarar på skänkeln genom att dra upp buken vilket gör att ryggen höjs och bakbenen kan svinga in under kroppen. Hästen rör sig genon kroppen istället för att bara öka benen och bli lite spänd. Buken upp- hästen kan röra sig genom kroppen och blir mer villig att röra sig framåt. Buken ner- ryggen spänd, handbromsen i, ovillug häst som blir mer spänd ju fortare man rider.
Var en bra artikel i nya ridsport om istadighet där det stod ganska bra om hästar med handbromsen i. Värt att läsa!

Det är ju en känsla det där med att få rätt respons på skänkeln. En bra tränare dom gärna kan sitta upp och visa brukar vara bästa hjälpen.
Mun häst är inte lat men blir tittig när den inte är ärligt framför skänkeln och jag tränar på skänkeln varje pass oavsett vad vi gör. Och har verkligen insett att det jag trodde var att drivningen funkade var liksom bara halva sanningen....

Ibland kan hästen svara bra pä skänkeln så tillvida att den ökar farten men den när den verkligen tar skänkeln känner man att hästen svarar på skänkeln genom att dra upp buken vilket gör att ryggen höjs och bakbenen kan svinga in under kroppen. Hästen rör sig genon kroppen istället för att bara öka benen och bli lite spänd. Buken upp- hästen kan röra sig genom kroppen och blir mer villig att röra sig framåt. Buken ner- ryggen spänd, handbromsen i, ovillug häst som blir mer spänd ju fortare man rider.
Var en bra artikel i nya ridsport om istadighet där det stod ganska bra om hästar med handbromsen i. Värt att läsa!

Det är ju en känsla det där med att få rätt respons på skänkeln. En bra tränare dom gärna kan sitta upp och visa brukar vara bästa hjälpen.
Mun häst är inte lat men blir tittig när den inte är ärligt framför skänkeln och jag tränar på skänkeln varje pass oavsett vad vi gör. Och har verkligen insett att det jag trodde var att drivningen funkade var liksom bara halva sanningen....
Tack för att du tog dig tid att förklara närmre!

Personligen tycker jag att hon ger en känsla av att bära upp ryggen bra, men ska känna efter lite nogare i morgon.
Den ena tränaren har ridit henne flertalet gånger, blir ibland att denne tar över när hästantalet blir för många för mig vid våra tränings tillfällen. Tränaren har inte klagat något direkt på hästen förutom att den gärna tar mer stöd i ena tygeln och är svagare i ena bak, men i övrigt inget. Det är snart dags för träning igen så ska be denne klättra upp och känna efter.

Ska även försöka hitta artikeln du skriver om

Sen är det väl så att vissa hästar är lite "flegmatiska" av naturen och slösar inte kalorier på "onödiga saker" :D såsom att bära sig korrekt och röra sig spänstigt :) Jag tror att min är en sån. Han går otroligt bra på träning när tränaren är där och "passar oss" men han kräver väldigt mycket motivation från min sida innan han ger något tillbaks så att säga, när jag rider honom själv... jag får rida i kanske 20 minuter och övertyga och övertyga, innan han går in i "working mode".

Sen är det väl så att vissa hästar är lite "flegmatiska" av naturen och slösar inte kalorier på "onödiga saker" :D såsom att bära sig korrekt och röra sig spänstigt :) Jag tror att min är en sån. Han går otroligt bra på träning när tränaren är där och "passar oss" men han kräver väldigt mycket motivation från min sida innan han ger något tillbaks så att säga, när jag rider honom själv... jag får rida i kanske 20 minuter och övertyga och övertyga, innan han går in i "working mode".

Det finns många sådana hästar och jag har en känsla av att det är en liten del av problemet. Damen har mycket åsikter om vad som är rätt eller fel, kan vara allt ifrån att sadeln är för hårt spänd eller för lös, att hon inte får gå iväg vid uppsittning eller om vilken ordning alla hästarna ska gå in i:meh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 883
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: Tuvstarr
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar