Dålig eller god prognos

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jennifer80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 054
J

Jennifer80

Min underbara häst gjorde sig illa i torsdags, ett sår på höger framben strax under knäet på insidan var svullen. Svullnade upp ännu mer till fredagen, så veterinären kom ut.

Hästen var halt i skritt och 3 grader i trav.

Efter att har fått penecelin och drenage åkte vi till kliniken igår.
Han var inte halt i skritt men 2 grader i trav.

Vi röntgade honom och såg att griffelbenet var skadat, en liten bit hade gått av som en flisa.

Tyvärr vet vi inte än om gaffelbandet eller senorna är skadade, då det inte kunde göra ett ultraljud. Men svullnaden hade gått ner och han hade mest ond runt såret.

jag hoppas verkligen att han inte har skadat ngt mer det vore så hemskt, sitter här gråter,har bara haft honom 1 1/2 år, min föra ponny hade jag ett år han fick ett ben avsparkat. Jag klara inte att ta bort en till häst efter en sådan kort tid.

Jag älskar ju honom.

Om tre veckor ska vi till kliniken igen för ultraljud och ny röntgen.

har ni några erfarenheter av en sådan skada? Kommer Chico klara sig?

Sv: Dålig eller god prognos

Ingen som har varit med om ngt liknande?
hur är det om gaffelbandet är skadat? Finns det hästar som har blivit återställda med både gaffel och griffelbenskada?

utan att egentligen veta nåt om saken låter det ju inte superallvarligt..? Att det lossnat en flisa är ju inte bra.... men gaffelbandsskador får väl travare rätt ofta? hoppas det blir bra iaf!

griffelbenet brukar väl läka ganska oproblematisk så det går nog bra. gaffelband är lite trixiga för det kommer ofta tillbaks, men med lång vila så finns det måna hästar som kommit tillbaka efter det också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 774
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 541
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka