Dålig bogmuskulatur - Hur träna upp?

Liselott76

Trådstartare
Min häst blev halt i höstas, har varit knackig av & till i ett par år,det började med att han slutade hoppa. Blev då undersökt & beh för kotledsinfl (två år sen). Har sedan bara ridit dressyr vilket har funkat bra, till i höstas då han blev halt (första gången nånsin som han varit riktigt halt). Vi åkte till vet & röntgade etc & vet beh ett framknä. Han blev bättre men inte bra så vi åkte in igen & han beh på samma knä en gång till, blev inte bättre.
Vi åkte nu till en ny vet igår, jag tror att han nu hittade roten till det onda, det sitter i bogen! En del av hans muskler är nästan "borta", alltså förtvinade. Vi ska nu sätta igång & träna (i skritt) - men har någon några bra övningar för att träna upp bogmusklerna? Jag har fått tips om att rida i skogen, på steniga stigar så han måste lyfta benen. Även cavaletti så att han måste lyfta. Öppnor & slutor. Vad mer kan man göra?
Tacksam för svar!

Sv: Dålig bogmuskulatur - Hur träna upp?

Viktigast är att hästen är bogfri i allt arbete dvs inte blockerad av sin sadel eller annan utrustning. Om hästen är fri att använda sin kropp fullt ut kommer musklerna. Allt arbete förutsätter en fungerande framdelsmotor också (det är inte bara bakdelen som är framåtdrivande). Om musklerna tillbakabildats kan det finnas en nervskada, det kan också vara den gamla smärtan som gjort att hästen börjat använda kroppen fel.

Massage kan vara till hjälp för att lösgöra och skapa nya positiva muskelminnen.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 658
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 513
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder