Dålig blodcirkulation

A

Algot

Har en häst som varje morgon när jag skall släppa ut dem i hagen är iskall om benen (och då menar jag riktigt kall).Är varm igen när de skall in på kvällen igen.
Det kalla sitter nedanför knä och has.Har han dålig blodcirkulation,
och vad kan det då bero på? Vad kan man göra åt det?Någon som haft liknande erfarenhet?
Hästen är 5år och vad jag vet frisk.

Sv: Dålig blodcirkulation

Hästen behöver röra sig för att cirkualtionen ska vara bra. Dessutom försämras hovmekanism och cirkulation av skor och höga och /eller trånga trakter. Friska hästar har kroppstemperatur på ben och hovar.
Det är när hästen rör sig som hovmekanismen hjälper cirkulationen, alltså lyfter hoven och belastar den igen som ger en pumpeffekt. Detta hjälper hästens hjärta med blodcirkulationen i hela kroppen inte bara benen. Ställer du hästen på stall över natten (eller skor den) så att den inte rör sig får hjärtat kompensera den försämrade cirkulationen förutom att du får en försämrad metabolism i hoven och därmed sämre horntillväxt.

Ann

Min häst kan vara iskall i ben och hovar ibland inte särskilt ofta men var orolig första gången jag kände det. Jag har ofta undrat varför men jag förstår nu att det förmodligen har att göra med hur hans hovar växer. "Alla andra" hästar verkar ha hovar som flyter ut och blir stora medan min hästs hovar mest växer så han blir hög i trakterna. Jag skor och verkar honom var 6:vecka. Tar hästen skada av att några dagar varje år vara iskall i sina ben?

Ben & hovar är ofta kalla när vädret är kyligt. :smirk: Är väl inget att vara orolig för?Våra hästar kan vara så samma dag & går i hagen så kan väl inte vara blodcirkulationen?Men om ett ben är varmare än dom andra...Min hade ett som var varmare en dag.Hoppas det inte va nåt. :confused:

Min häst är iskall om benen när han varit ute i hagen...och varmare på morgonen vid utsläpp. :confused: Tvärtom alltså.

Han är för det mesta kall om benen...efter ridning "behagligt" varm.

Han har bra hovar som "flyter" ut.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 017
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 020
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka