Horzelover
Trådstartare
Har en foderhäst som är 6 år men är mer att betrakta som 5 eftersom hon är sent tagen. Hon har inte varit igång mer än i 2,5 månad (hos mig). Hon är jättetrevlig och orädd av sig men det som gör mig lite fundersam är att hon helt saknar bjudning i skritten när jag är på ridbanan. Hon stannar nästan helt och kröker ihop nacken och går bakom lodplanet fast hon får lång tygel och att jag försöker få henne framåt. Tränaren hade någon teori om att ägaren kanske ridit henne mycket i skritt på kort tygel kanske så hon fått förkortat steg/dålig bjudning.
Jag vill inte heller vara för hård mot henne för att hon inte är så stark än. Eller så maskar hon och är lite lat. Hon är även till salu och detta skulle än så länge vara enda orsaken till mitt ointresse att köpa. Men jag måste ge det tid förstås, gillar hästen grymt mkt.
Tips önskas, borde jag kräva av henne att hon trampar på bättre och vara tuffare (att hon svarar för skänkeln)? Jag rider väldigt lite på banan men avslutar ibland skogspassen en stund där och det jag kräver borde hon orka.
Jag vill inte heller vara för hård mot henne för att hon inte är så stark än. Eller så maskar hon och är lite lat. Hon är även till salu och detta skulle än så länge vara enda orsaken till mitt ointresse att köpa. Men jag måste ge det tid förstås, gillar hästen grymt mkt.
Tips önskas, borde jag kräva av henne att hon trampar på bättre och vara tuffare (att hon svarar för skänkeln)? Jag rider väldigt lite på banan men avslutar ibland skogspassen en stund där och det jag kräver borde hon orka.