Dålig balans i transporten

tinafinis

Trådstartare
hello!

för att göra en lång historia kort så måste min häst åka brett i släpet annars får hon panik. (begriper inte hur hon åkte innan när hon åkte på travtävlingar om dom var två hästar).

Jag har åkt med henne i släpet nu två gånger för att se vad hon pysslar med.
Har mellanväggen till sidan (vill ha den kvar om man skulle behöva packa något).
Hon står stilla utan att få någon form av panik vilket är jättebra!
Däremot har hon mycket dålig balans. Hon står så brett hon kan med bakbenen och normalt med frambenen. Hon lutar sig och trycker sedan gärna bak på lemmen.
Tänk om den öppnar sig eller brakar sönder. Men sådant ser man väl om det är på väg att göra. De e ju ett relativt nytt släp i fint skick.

men nu till frågan. Hur tränar jag upp balansen på henne? eller det är bara till att träna o åka små korta turer som vi gör?
hö kan hon inte med att ha inne hos sig samtidigt för äter hon av det tappar hon koncenrtationen.
Hon ska betäckas till våren så de e därför jag börjat småköra henne så hon lär sig stå stilla alla fall.

mvh tina

Sv: Dålig balans i transporten

Jag har varit med om ett par hästar som fått sämre balans med åldern, helt enkelt, och därför behövt åka brett. Har du ingen bakbom i släpet?

Som jag har skrivit i andra trådar så har min nuvarande pålle gått igenom hela arsenalen vad gäller problem vid transportsituationer. Vad gäller balansen så gick han från att stå smalt och stå som ett ljus till att bli bredåkare utan någon som helst balans över en natt. Något hände inne i transporten, samtidigt som han växte mkt under den perioden. Kan väl nämna att han gjorde brasved av vår nya transport. Han mosade inredningen och hipsvips var han ute - det bara sprutade flisor, muttrar och gångjärn. Nyttig läxa för mig och för alla andra som tror att om luckan är stängd är hästen instängd... Så, ja, ja, det var bara att börja om från början :crazy: Och snälla TS, åk INTE i transporten. Hade jag befunnit mig i transporten vid det tillfället hade jag nog knappast suttit här och hamrat tangenter...
Hur som helst, de följande tre månaderna åkte herrn transport varje dag. Min sambo satt och körde hästransport i åttor en halvtimme varje dag med en bullrande häst efter sig. Det funkade och nu går det finemang!
Några korta tips bara:
1. Kolla för säkerhets skull att hästen inte har ont någonstans (spec. smärta i bakknäna kan göra det svårt att parera)
2. Om du har fönster i transporten, testa att täcka över dem. Min tappar fortf. balansen om han får stå och glo ut.
3. Man kan aldrig köra för sakta! Spec. i vänstersvängar...

Lycka till och kram!

Medryttarhästen hade liknande "problem" som din. Åkte jättedåligt (hade ingen balans alls), hoppade jämfota, försökte hoppa över frambommen osv. Nu står han helt stilla och vågar ta stöd mot frambommen tackvare mkt träning (vi åkte korta sträckor flera ggr i veckan med honom).

Så med mkt åkträning så löser sig nog problemet förhoppningsvis.

Skaffa en lång bom bakom henne.

Man måste köra riktigt försiktigt tills de har lärt sig att balansera sig.

Min stora häst hade problem i början med minsta lilla sväng.
man måste sänka farten innan kurvorna o inte i dem.
Heller inte släppa gasen hastigt eller bromsa kraftigt.

Det krävs en helt annan körteknik när man kör med häst
Superobservant på övriga trafikanter- räkna med att många kör som idioter. Hur vägen ser ut framför en.
Kort o gott- god framförhållning.

Jo vi kör ju korta sträckor lite i veckan men har inte hunnit bli redelbundet än.
Idag var hopn hemsk. fattar inte varför..... hon putta på väggen såg ut som hon höll på att trilla ihop.
jag har bundit upp henne där fram så hon kan inte få huvudet under bommen men hon är inte hårt bunden heller,
Nä, vi har ingen lång bom ännu men självklart ska vi fixa det.
Vi kör jääääääätte sakta med henne!
jag är så ledsen att de blivit så här.....

Som jag har skrivit i andra trådar så har min nuvarande pålle gått igenom hela arsenalen vad gäller problem vid transportsituationer. Vad gäller balansen så gick han från att stå smalt och stå som ett ljus till att bli bredåkare utan någon som helst balans över en natt. Något hände inne i transporten, samtidigt som han växte mkt under den perioden. Kan väl nämna att han gjorde brasved av vår nya transport. Han mosade inredningen och hipsvips var han ute - det bara sprutade flisor, muttrar och gångjärn. Nyttig läxa för mig och för alla andra som tror att om luckan är stängd är hästen instängd... Så, ja, ja, det var bara att börja om från början :crazy: Och snälla TS, åk INTE i transporten. Hade jag befunnit mig i transporten vid det tillfället hade jag nog knappast suttit här och hamrat tangenter...
Hur som helst, de följande tre månaderna åkte herrn transport varje dag. Min sambo satt och körde hästransport i åttor en halvtimme varje dag med en bullrande häst efter sig. Det funkade och nu går det finemang!
Några korta tips bara:
1. Kolla för säkerhets skull att hästen inte har ont någonstans (spec. smärta i bakknäna kan göra det svårt att parera)
2. Om du har fönster i transporten, testa att täcka över dem. Min tappar fortf. balansen om han får stå och glo ut.
3. Man kan aldrig köra för sakta! Spec. i vänstersvängar...

Lycka till och kram!
hej.

du skriver att jag försäkerhets skull skulle kolla så hon inte har ont nån stans. Hon har lite små bekymmer med sina höfter men de har hon alltid haft så jag tror inte de har med dom att göra.
Vet hon hade en galla i bakknäet oxå som liten men de e inget hon har ont av nu.

Jag åker ju med i släpet o du rekomendrar inte det. Jag ska fundera över din rekomendation. Men jag vill ju va där om de skulle hända nåt typ hon lägger sig eller nåt som de ser ut att hon gör....

Idag blev jag så ledsen för de hade gått bra sist. Men hon stod faktist o kolla ut genom fönstret där framme o då fundera jag om de var det som gjorde henne förvirrad så hon såg ut att vilja falla ihop.
Hade min sambo på tele hela tiden o han sa men låt henne trilla då da om hon nu e så knasig....
Sen stanna han o gick bak o stängde den andra luckan så hon inte såg bak allt som rörde sig.
Hon verka lugna sig lite. Jag hängde för hönätet framför fönstret men vet ej om de fungera.
Innan troddejag att det var mer fönster som behövdes.
Ska prova hänga för detta fönster för vi får väl köra henne imoron med. rädd att e blir för mörkt bara... finns en litren lampa dock.

Jag kan ha förstört allt ihopa idag med för jag proppa bommul i öronen på henne (rättare sagt rycktussar som är rätt stora). Det kan ha stört henne oxå... Jag tyckte de skramla så mycket sist nämnligen.

hoppas att hon inte trycker för mycket på väggen att den går sönder. min sambo trodde de skulle hålla alla fall......

:cry:

Funderade på om ponnyn kunde åka med, om de e den hon saknar. Men hon har ju lämnat hästar förrut o vi rider ju iväg själva. Men då får hon ju stå smalt vilket inte är så bra o mitt släpt e konstruerat så att bommen där framme går bara att sänka på så vis att hela bommen följer med. SÅ där sket de sig..... OM man inte vill ha en ponny som står framme vid fönstret.

Senast ändrad:

Jag vill tacka Masec 97 för ett mycket bra tips!!!
Igår var hon ju helt tokig när vi skullemköra henne. Kupade rygg, tryckte med full krafft med bogen mot vänster väggen som om hon skulle trilla ihop. Då hade hon full koll ut genom fönstret.
Jag täppte för med något som ändå kunde släppa in ljuset och vi stängde alla luckor där bak.
Hon stod mycket bra. hon till och med tuggade med munnen, hjäspade en gång och frustade oxå en gång. Men det märktes att hon inte gillade svängarna. Min sambo körde i 15 km i svängarna..... Det är rätt snäva grusvägssvängar så jag hoppas det blir bättre på stora vägarna sen.
Vi ska nog köpa en kamera o montera i släpet så jag inte står där. SÅ hade vi koll på henne sen när vi kör till stuteriet med henne. NU måste vi träna vidare så hon inte är nervös när det är dags för semination. De e ju inte så lyckat.....
Det är inte världsligt bra ventilation i släpet. Det blir rätt varmt... men när vi hon har åkt ett tag ska jag nog kanske prova köra med bakluckan ner..... men de bästa är ju att ta de säkra före det osäkra... hon får väl duscha när hon kommer fram annars...

Jag återkommer säkert om nu inte detta är modellen (det med fönstret o se ut)

Tack o de e skönt att jag inte är ensam med problemet!

*uppmuntringskramar och lyckosparkar* :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag har brutit armen på två ställen de gick av uppe vid armbågen lite längre ner. Det som hände Va jag skulle vara hos en kompis o rida...
Svar
10
· Visningar
2 859
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan, Jag söker desperat hjälp för att fastställa vad en av mina hästar kan ha för problem. Han är 5-årig vallack som hoppar som en...
2
Svar
21
· Visningar
4 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka