dålig bakbensaktivitet???

W

Warmia

Hur kan jag förbättra min 3 åring bakbenaktivitet i skritt och trav. Hon har lätta rörelser men trampar inte igenom riktigt i bak. Jag skulle vilja ha mer aktivitet där hur kan jag börja bygga upp detta. Än så länge longerar jag och löshoppar henne och även skrittar uppsuttet på henne några dagar i veckan.
Någon som vet hur jag ska göra?

Sv: dålig bakbensaktivitet???

Jag tror att det kommer efterhand när du börjar jobba henne mer. Det som jag tycker är det viktigaste är att rida framåt. Rid ut i skog och mark med sällskap och skynda långsamt. Bakbenen kommer så småningom. Du kan också promenera med henne i jobbig terräng, vilket är bra för både hästen och ryttaren som får motion.

Cillavan skrev:
Jag tror att det kommer efterhand när du börjar jobba henne mer. Det som jag tycker är det viktigaste är att rida framåt. Rid ut i skog och mark med sällskap och skynda långsamt. Bakbenen kommer så småningom. Du kan också promenera med henne i jobbig terräng, vilket är bra för både hästen och ryttaren som får motion.

Jag håller med! :bow:

Min ponny har samma problem, han har 3 fina gångarter, men jobbar lite segt där bak. han är dock 14 år så ;) ´Nu kan inte jag särskilt mycket om unghästar, men när du börjar rida dinn häst lite mer så kommer det nog efter hand, om inte, ta hjälp av en tränare!
Elin

Det tar tid för unghästen att växa in i sin kropp och lära sig balansera sig själv och ryttaren. Det tar ofta tid att få ärlig bjudning med ryttare på, just pga obalansen, och bjudningen är grunden till bakbensaktiviteten. Så skritta på ni, gärna över bommar, stock och sten i skogen, korta pass så att hon hittar balansen. Så kommer bakbenen efterhand, om formen är öppen och tillåter dem.

Vissa unghästar passar det bättre att trava igång än skritta under ryttare. I lugnt, jämnt tempo då, och inte för långa bitar så hästen blir trött. Då kan man skritta fram och av avsuttet och hoppa upp när hästen blivit värmd och aktiv genom kroppen. Så sitter man i lätt sits, för då ryttaren lättar från sadeln får hästen ryggen fri och kan få med bakbenen bättre. Ta gärna draghjälp av en äldre hästkompis så att din häst får bjudning "på köpet" och känner sig trygg under tiden.

Träna bakkärran från marken under tiden. Löshoppning är jättebra för detta, gärna låga hinder, gärna i kombinationer eller studs för den gymnastiska effekten. Gärna över cavalettiserier.
Även avsuttna promenader i terräng är bra, klättra t ex helst avsuttet i början. Använd nerförsbackarna till att be hästen "sätta sig" genom att göra halt då och då, och ev rygga ett par steg om det inte är för brant.
Övergångar är bra för att få med "motorn" i rörelserna, och träna hästen i att balansera och bära sig med bakdelen. Det kan du göra hur många som helst när du longerar eller leder. Övergång skritt, trav, skritt, halt osv, det är lite mycket begärt att göra halt från trav ännu, men gör så korta intervaller som ni klarar. Bra för hästens uppmärksamhet också, men jobbigt! Ge paus innan hästen tröttnar, låt henne tänka under en stunds stillastående.

Du kan även be om tempoväxlingar när du leder. Skritta i olika tempon, och be om halt eller små halvhalter så hästen måste lägga vikten lite bakåt mellan varven, men behåller bjudningen. Be t ex hästen "smyga" fram i skritt, med halt mellan vart och vartannat steg. Det är jättejobbigt att koordinera sig och gå långsamt för de små liven, så några korta uppmärksamma steg åt gången med mycket beröm när hästen svarar, sedan låter man dem pusta och sträcka ut i längre mer vägvinnande steg igen. Man kan göra sådana småövningar på väg till och från hagen också, många upprepningar, men korta pass är bra.

Galoppfattningar ur halt, eller tom en kort ryggning, får också in bakbenen ordentligt under kroppen och aktiverar bakifrån. Gör massor av fattningar, men bryt av så snabbt du kan och beröm jättemycket. Det är inte bra att tilllåta överilat tempo eftersom hästen då faller fram och tappar balansen, lägger sig på innerbogen och sliter på frambenen, särskilt i galopp på volt.
Trillar hästen iväg i övertempo är det alltså mindre konstigt, det tar tid att bygga "bärmuskler". Men be hästen bryta av och gör halt, beröm och öva lite skritt, halt, skritt innan nästa fattning.

Du kan också be hästen flytta sig i sidled från marken, gå lätt böjd, ha bakdelen på ett yttre spår på volten (blir lite öppna) - för att lära hästen koordinera sig och be den aktivera ett bakben i taget. Då har du mycket gratis också i framtida dressyrutbildning.
Flytta bogen är särskilt viktigt för att be hästen att "lätta" fram och lägga vikten bak. Det är ofta jättejobbigt för dem, om de gör rätt och inte bara skruvar sig runt inner bak. Varje hörnpassering är en möjlighet att träna på detta, om du går på hästens utsida, snett framför den. Gör en halvhalt inför varje steg, peta på bogen för att be hästen flytta den ett steg från dig i rörelsen, var noga med att inner bak tar ett kort steg, beröm massor. Kan göras vid tömkörning eller när du leder i grimma eller träns.

Ha inte heller hästen inspänd under longeringen när du arbetar med att få igång bakkärran. För att rörelsen ska gå igenom kroppen behöver hästen kunna sträcka ut överlinjen och halsen, hitta balansen där och eventuellt kunna höja nacken de stunder bakbenen ombeds bära. Övningarna ovan är ändå så att säga självsamlande. Hästen måste jobba i en vettig arbetsform av sig själv för att klara dem.

Var noga med vilan också för unghästen så att hon hinner smälta vad hon lär sig och bygga muskler mellan passen.

Tack för alla tips!

Jag ska börja lite försiktigt med dessa!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 054
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar