Dålig aptit

Lazio

Trådstartare
Min häst äter inte lika mycket längre som hon gjorde förut.
Det är inte kraftfodret, utan grovfodret, hösilaget hon inte äter lika mycket av.
När dom får det i hagen äter hon 15-30 min bara och sen gör hon nåt annat. :confused:
Sen går hon och äter av det ibland sådär men hon lämnar alltid stora högar ute i hagen. :crazy:
I boxen verkar hon mest dra runt det, hon äter ca 2/3 av det inne.
Jag ger knappast för mycket heller.
Hon får ca 4 kg morgon, 4 kg lunch, 2 kg intag och 5 kg kväll, så runt 15 kg.
Hon har ätit upp det förut, jag har gett den här foderstaten sen i oktober :crazy:
Dom andra i stallet tror hon är så för att hon fäller nu, men jag vet inte..
Hon slutade nästan äta hösilaget förut, när hennes hagkompis flyttade i början av februari och hennes andra hagkompis fick en hovböld så min häst blev själv ett tag.
Det verkar nästan som om hon är trött på hösilaget, inte tycker det är gott längre eller nåt sånt.. :(
Nån som har nån idé?
 
Jag antar tänderna är kollade, om inte så kolla dem.

Nu vet jag inte var du bor, men jag upplever nästan alltid en dipp i hösilage/höförbruket på senvintern när de börjar kunna peta fram grönt under snön. Värst är det precis i övergången vinter/vår när det finns lite gröna strån i hagen men låångt ifrån tillräckligt men de nästan helt ratar hösilaget/höet för att leta strån.

*trött' på ett specifikt stråfoder blir de kneppast, då ska du nog mer leta om hon kan ha reagerat i magen på det, omd et verkligen är fräscht etc.
 
det är bra foder, och alla andra hästar äter ju av det.
jag bor utanför uppsala, inga grässtrån som sticker upp här inte, bara snö.. :(
vet. kommer ut idag och kollar tänderna så får man väl se om det är nåt.
 
jag bor utanför uppsala, inga grässtrån som sticker upp här inte, bara snö..

Var bor du mer exakt? *nyfiken*

Jag bor ju 7 mil norr om Uppsala, och här så har det ju snöat och töat om vartannat, och vid husgavlar etc lyckas hästarna hitta gamla löv och ynka grässtrån. Och genast så var ju hösilaget ganska trist. Tog ett tag innan jag räknade ut att de lyckats hitta något ätbart, för det ser ut som det är snö och is överallt, men just vid husgavlar och alldeles intill trädstammar etc så lyckas de konstigt nog.

Valacken står i boxhage nu och gräver frenetiskt upp mossa under snön :crazy:
 
Det har vart lite varmare en period.
Kanske är det så att hon fäller, min häst brukar få lite sämre aptit av det.
 
jag bor i storvreta, typ 2 mil norr eller nåt om u-a
här är snön mer hård, men idag har det töat. :bump:
vill att det ska bli vår nuuu. :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 514
Senast: Habina
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 723
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp