Se där. Jag måste vara blind.Det finns massor av boggiesläp med totalvikt 1400 kg.
...ja i den prisklassen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Se där. Jag måste vara blind.Det finns massor av boggiesläp med totalvikt 1400 kg.
...ja i den prisklassen.
Se där. Jag måste vara blind.
Lastvikten därefter, hur lågt är det?De kanske inte finns på Blocket just nu, men det finns gott om dem. Lastvikten är därefter såklart men det spelar mindre roll om man bara kör en häst.
Fast om de inte är till salu i rätt prisklass, vad har den informationen i tråden att göra?!De kanske inte finns på Blocket just nu, men det finns gott om dem. Lastvikten är därefter såklart men det spelar mindre roll om man bara kör en häst.
Fast om de inte är till salu i rätt prisklass, vad har den informationen i tråden att göra?!
Pappa skrev just till mig också och svamlade om att det här med totalvikten inte hade någon betydelse längre. Utan att även Skodan, som får köra 1 482 kg på B-kort, får dra ett släp med högre totalvikt, bara att man inte får lasta det "till max" då. Alltså att vi t.ex. kan ha ett släp som har totalvikt på 1 600 kg, men på Skodan måste dra bort 118 kg för att få ut hur mycket vi får lasta det med.
Fast då måste ni ha BE-körkort eller B96.Pappa skrev just till mig också och svamlade om att det här med totalvikten inte hade någon betydelse längre. Utan att även Skodan, som får köra 1 482 kg på B-kort, får dra ett släp med högre totalvikt, bara att man inte får lasta det "till max" då. Alltså att vi t.ex. kan ha ett släp som har totalvikt på 1 600 kg, men på Skodan måste dra bort 118 kg för att få ut hur mycket vi får lasta det med.
Din pappa har nog missförstått, det var tidigare så att totalvikten på släpet inte fick överskrida bilens tjänstevikt. Det är nu borta, och man går enbart på vad bilen får dra (och för b-körkort får inte totalvikten på bil + släp överskrida 3500 kg).Pappa skrev just till mig också och svamlade om att det här med totalvikten inte hade någon betydelse längre. Utan att även Skodan, som får köra 1 482 kg på B-kort, får dra ett släp med högre totalvikt, bara att man inte får lasta det "till max" då. Alltså att vi t.ex. kan ha ett släp som har totalvikt på 1 600 kg, men på Skodan måste dra bort 118 kg för att få ut hur mycket vi får lasta det med.
Din pappa har nog missförstått, det var tidigare så att totalvikten på släpet inte fick överskrida bilens tjänstevikt. Det är nu borta, och man går enbart på vad bilen får dra (och för b-körkort får inte totalvikten på bil + släp överskrida 3500 kg).
Vad stämmer inte?Nej, det stämmer inte.
Det är nu borta, och man går enbart på vad bilen får dra (och för b-körkort får inte totalvikten på bil + släp överskrida 3500 kg).
Nej, jag skrev ju att man går på vad bilen får dra, men att det även finns begränsning för b-kort (men den biten har ju tagits upp tidigare i tråden så jag tyckte inte det var nödvändigt att utveckla mer än som notis).Det bilen får dra är inte liktydigt med vad b-kortet får dra, det finns andra begränsningar än 3500 kg totalvikt på ekipaget. Många bilar har andra begränsningar, det går därför inte att gå strikt på huvudregeln när man ska försöka hitta en bra kombination. Man måste gå på de unika registreringshandlingar för varje fordon/släp.
Nej, jag skrev ju att man går på vad bilen får dra, men att det även finns begränsning för b-kort (men den biten har ju tagits upp tidigare i tråden så jag tyckte inte det var nödvändigt att utveckla mer än som notis).
Det jag skrev var ju dock att det är vad bilen får dra man går på (dvs det som står i registreringshandlingarna), men att ekipaget inte får överskrida 3500 kg på b-kort. Poängen var att det inte längre är begränsat till att släpets totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt, som det var tidigare.Det du skrev om begränsningen (totalvikt ekipage begränsad) blir felvinklat om man inte insatt i reglerna. Då är det lätt att missuppfatta att man bara kan lägga ihop schablonmässiga totalvikter och det därmed är tillåtet b-kortsekipage.
Så är det väldigt sällan när man sedan tittar i registreringshandlingarna.
Det jag skrev var ju dock att det är vad bilen får dra man går på (dvs det som står i registreringshandlingarna), men att ekipaget inte får överskrida 3500 kg på b-kort. Poängen var att det inte längre är begränsat till att släpets totalvikt inte får överskrida bilens tjänstevikt, som det var tidigare.