Dakota reiningsadel

S

snowy

Har kollat lite på dakota reiningsadlarna. Vad har ni för erfarenheter av dom? Har hört att en del dakota sadlar kan vara skeva!? Stämmer det? Tänkte kanske åka nästa vecka och kolla lite på dom, om det inte är snöoväder.

Sv: Dakota reiningsadel

Nej nej ingen som vet eller hört något:( :( synd

Hej!

Har inte tittat närmare på reiningsadlarna, men har en Dakota A-fork Ranchsadel.
Rent förbaskat välbyggd!

Hug your horses!

/Mike:devil: - WBS

Dakotasadlarna är byggda på Steele Equi-Fit bommar, dvs samma som Crates, Rocking R, Contintal m.fl använder sig av. Det är träbommar som är glasfibertäckta.

jag har en Dakota Ladys roper.
Otroligt skön, välbyggd och bra. Om Reiningsadlarna är i samma kvalitet kan jag verkligen rekommendera att du åker och provar.

Min kompis har en Dakota reiningsadel, och den är jättebra. Inte det minsta skev eller konstig, den fungerar alldeles utmärkt. :)

På det stora hela har de Dakotasadlar vi sett varit mycket välbyggda, med bra läderkvalitet.

/Mike - WBS - gift med sadelmakare :)

Har nu provat några dakota sadlar, reining och en träningssadel. ingen verkar passa....:(
Svårt att hitta en sadel som ligger bra, dom ligger bra ända tills man spänner sadelgjorden då åker don upp i bak!!? dom är ändå lagom i fram, tror inte att jag kan ha en smalare.
Enl. försäljare till dessa sadlar kan det skilja bommarna åt från sadel till sadel även fast det är samma storlek, konstigt?:confused: Får väl fortsätta att leta..

Hej.
När du spänner sadelgjorden så ska sadeln tippa upp lite.

/mvh Lex

Sadeln ska tippa upp lite när du spänner sadelgjorden för att när du sätter dig i sadeln så ska den trycka lika mycket överallt. I ochmed att man sitter "bakom" gjorden så hamnar tyngden från dig på bakdelen av sadel och så blir det jämnt tryck överallt.

/mvh Lex

Lex skrev:
Sadeln ska tippa upp lite när du spänner sadelgjorden för att när du sätter dig i sadeln så ska den trycka lika mycket överallt. I ochmed att man sitter "bakom" gjorden så hamnar tyngden från dig på bakdelen av sadel och så blir det jämnt tryck överallt.

/mvh Lex

Aha, vad bra. Min sadel är lite så där och jag har undrat om den var för trång fram och det var därför den tippade. Då kanske jag inte behöver skaffa en ny sadel i alla fall :banana:

Den är definitivt inte för trång utan det är oftast om sadeln är väldigt svängd (iförhållande till hästens rygg) eller när den är för vid som den tippar upp därbak. Obs det ska inte vara för mycket som den ska tippa upp.
Det bästa är att rida och se hur svett-avtrycken blir (jämnt svettig är bäst)
/mvh Lex

Senast ändrad av en moderator:

Man är ju rädd att det ska rugga / skava i sidled om sadeln lyfter i bak... Förstår du hur jag menar, det lät kanske lite konstigt??

När du sitter i sadel så ska den ligga med jämnt tryck på ryggen och då ruggar det inte.
/Mvh Lex

Det där gäller väl bara då du har riggingen i full position.
Om du har en sadel som flyger upp bak så är den ju för stor eller för svängd ,som du sa förut.
Min sadel flyger upp om jag drar jorden på full rigging, men då jag drar den i 3-way riggingen ,som sitter i full och drar den genom sadeljorden och in i,tror det ska föreställa 3/4 eller 7/8 ,då flyger den inte upp. Jag tror knappast att det man drar åt med riggingen, jämnas ut då man sätter sig i sadeln, det är ju en stor skillnad om en 50 kg människa sätter sig i sadeln, eller om en 80 kg, hur ska det jämnas ut om du inte vet hur mycket tryck du dragit i sadelgjorden? Fattar inte riktigt, men det var intressant och du får järna förklara lite mer?
Men som sagt om sadeln passar och man har sadelgjordsfästet i full position så kan jag tänka mig att sadeln tillåts lätta en aning där bak.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 646
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 144
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet och tips på produkter till ansikte som har både exem och akne? Min unga tonåring har alltid...
2
Svar
23
· Visningar
433
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar