Dags för pass!-Frågor

Skogstroll

Trådstartare
Ska nu registrera min åring i ASRP (svensk ridponny) Och funderar över de olika alternativen.Hon blev till genom tjuvbetäckning och hingsten är inte godkänd.(han var bara 15 månader)
jag vill ju gärna att hennes härstamning står med i passet eftersom jag trots allt vet vilka föräldrarna är. Så jag funderar lite över alternativ 2: Svenskfödd ponny e. ej kvalificerad hingst . Då krävs intyg från hingstägaren på att betäckning skett samt kopia på hans regbevis (han är welsh av cobtyp) och det samma från stoägaren.Inga problem att fixa fram intyg,men är det dyrare att ta fram passet på detta sätt än att bara skriva härstamning okänd?
Det kommer ju att göras dna matchning osv..låter dyrare..Men hur mycket tro? Det är ju värt en del för mig men inte hur mycket som helst..

Sv: Dags för pass!-Frågor

Kopierat från ASRPs sida

"Registrering av svenskfödd ponny e. ej kvalificerad hingst efter härstamningsutredning. 800:-
Registrering av ponny med okänd härstamning 400:-"

Ska du ha med känd stam tillkommer DNA-test på alla 3 hästarna + ID-kontrollantens avgifter.

Kopierat från ASRPs sida

"Registrering av svenskfödd ponny e. ej kvalificerad hingst efter härstamningsutredning. 800:-
Registrering av ponny med okänd härstamning 400:-"

Ska du ha med känd stam tillkommer DNA-test på alla 3 hästarna + ID-kontrollantens avgifter.

Jag tycker det är sjukt att det är dyrare att regga som med stam än utan :crazy: även om det inte handlar om extrema summor.

Men om man "bara" nöjer sig med att ha med mamma och pappa så räcker det med dom 800? Blir lite osäker på hur dom ska kolla dna på pappa då han är en sån ras som inte behöver vara chippad-han är alltså inte det! Finns det dna från honom ändå? Han har engelskt pass med svenskt regnummer..

Kolla även in reglerna för Brittisk ridponny, om din uppfyller raskraven. I mitt fall var det billigare, och tog ej så lång tid.
Jag gjorde signalemente och DNA med fölet hos stoet. Då räckte det med DNA på föl och hingst.
Pris för DNA finns på www.SVA.se

Chippningen har ej med möjligheten till full härstammning att göra. Har han pass med stam så har han ju en identitet. DNA får man ju via några strån från svansen.

Det jag menade var att om han inte är chippad är det ändå taget dna på honom då? eller måste man ta nytt tagel på honom och skicka med pass ansökan?

Ja, man bör skicka med nytt tagel för härstamningsverifiering vid passansökan.

Taglet som är draget vid chipmärkningen är till för att kunna dubbelkolla så det är rätt häst, om utifall att chipet skulle sluta fungera.

En kompis köpte ett russ-sto som senare visade sig vara dräktigt, och stoet fölade ett hingstföl året efter, min kompis ville ha härstamningen med i fölets registrering, och det kalaset med alla avgifter till ASRP, DNA osv kostade över 5000:-. För mig är det totalt ologiskt att det ska vara dyrare att registrera ett föl med härstamning än utan, anledningen till att varje häst/ponny ska ha pass är ju att man ska kunna spåra sjukdomar och ärftliga defekter.

Börjar låta som att jag helt enkelt får registrera henne som härstamning okänd..avelsvärde har hon väl egentligen inte ändå, och dessutom har jag i alla fall planerat att behålla henne.Jag vet ju stammen och det är väl huvudsaken..verkar för krångligt och kostsamt det här:(

Det tillkommer en del kostnader även om du registrerar henne som okänd, dels måste du ha en veterinär till att skriva ett åldersintyg som de skall bedömma utifrån tänderna, dessutom måste hon chippas.
Sen måste hon själv DNA testas även om hon skall reggas som okänd.
Skall du ha med mamman i papperna så måste även hon DNA testas iom att det inte längre är ett föl som skall registreras.

Id beskrivas måste hon oavsett hur man reggar henne.

Så skillnaden blir egentligen kostnaden för DNA vilket är ungefär 500:- per individ däremot sliper du åldersintyget vid full stam.

Så de olika alternativen ger inte så extremt stor skillnad i kostnad.

Ska nu registrera min åring i ASRP (svensk ridponny) Och funderar över de olika alternativen.Hon blev till genom tjuvbetäckning och hingsten är inte godkänd.(han var bara 15 månader)
jag vill ju gärna att hennes härstamning står med i passet eftersom jag trots allt vet vilka föräldrarna är. Så jag funderar lite över alternativ 2: Svenskfödd ponny e. ej kvalificerad hingst . Då krävs intyg från hingstägaren på att betäckning skett samt kopia på hans regbevis (han är welsh av cobtyp) och det samma från stoägaren.Inga problem att fixa fram intyg,men är det dyrare att ta fram passet på detta sätt än att bara skriva härstamning okänd?
Det kommer ju att göras dna matchning osv..låter dyrare..Men hur mycket tro? Det är ju värt en del för mig men inte hur mycket som helst..

Har du kollat vad som gäller / vad det kostar att regga som welsh partbreed ? Många gånger kan det vara mkt enklare billigare att partbreed registrera om det är möjligt.

Min kompis är id kontrollant så det har jag allt koll på:)
Har registrerat flera hästar förut,men då efter godkända hingstar.
Hennes pappa är numera valack.Hennes mamma är redan registrerad i svensk ridponny med okänd härstamning.
kan man verkligen registrera som welsh partbreed om hingsten inte är godkänd? Tror inte ardenner/knabstrupper är godkänd inkorsningsras heller kanske..

Min kompis är id kontrollant så det har jag allt koll på:)
Har registrerat flera hästar förut,men då efter godkända hingstar.
Hennes pappa är numera valack.Hennes mamma är redan registrerad i svensk ridponny med okänd härstamning.
kan man verkligen registrera som welsh partbreed om hingsten inte är godkänd? Tror inte ardenner/knabstrupper är godkänd inkorsningsras heller kanske..
jajamensann, du kan registrera en welshxardennerxknabstrup som welsh partbred bara hästen/ponnyn har 12,5% welsh i stammen, dock tror jag fadern måste ha haft licens för att det ska gå att registrera som welsh partbred.
Jag använde egen cremellohingst på egna ponnyston, och först registrerade jag avkomman som Partbred Arab (fölisarna hade 12,5%arabblod), men sen blev det så omständigt med DNA, stoavgifter osv i Arabföreningen, så då reggade jag jag fölisarna med okänd stam i ASRP och skickade med en språngsedel som visade full stam på fader/moder till köparen.

Han har aldrig haft licens tyvärr så det blir nog svårt.Annars är hon ju trots allt 50%welsh så så sett hade det ju gått..men men..lutar åt okänd stam och bevis vid sidan av på vem som är far och mor precis som du hade gjort!.Orkar inte krångla så mycket.Om jag i min tur skulle betäcka henne så blir det nog ändå inte welsh hingst så det kvittar ju egentligen..

Liknande trådar

Avel Eftersom det varit många diskussioner här gällande hästar med okänd stam i passet och huruvida det går att ändra på detta i efterhand...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: Veronika
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 869
Senast: Myzan87
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 622
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024