Dags för kräftskiva, mer tilltugg till det?

makarontanten

Trådstartare
I helgen smäller det:D, kräftskiva efter att ha betat kräftburar, fiskat kräftor, kokat dem med omsorg nu i sommar. Åhååå så gott, men kräftor är ju kräftor, inte så mycket mat att äta bara;)

I helgen bjuds det naturligtvis på Västerbottenpaj, sallad, bröd, kantarellmackor till förätt och räkor till de som inte vill ha kräftor. Men vad mer kan man erbjuda som tilltugg till detta kalas, då jag eventuellt får hem en person som är vegeterian också( kräftor och räkor går bort)..
 
Sv: Dags för kräftskiva, mer tilltugg till det?

Jag brukade koka hel kronärtskocka till de två barnen som inte åt kräftor , så fick de också lite pillig mat att äta :)

Fast det gäller ju att personen gillar kronärtskocka då såklart
 
Sv: Dags för kräftskiva, mer tilltugg till det?

Västerbottenpajen, salladen och bröden är ju vegetarisk, men skulle önska fler alternativ till kräftorna/köttet...Men tack ändå :)
 
Sv: Dags för kräftskiva, mer tilltugg till det?

Jag brukade koka hel kronärtskocka till de två barnen som inte åt kräftor , så fick de också lite pillig mat att äta :)

Fast det gäller ju att personen gillar kronärtskocka då såklart

Tack för tipset. Då jag själv är ganska dålig på vegetarisk mat/ grönsaker, så undrar jag: Hur gör man med dem innan ( kronärtskockan?)?
 
Sv: Dags för kräftskiva, mer tilltugg till det?

Ingredienser 4 portioner

4 st
kronärtskockor

2 tsk
salt, per liter vatten

4 st
citronskivor, ca 1 cm tjocka




Tillagning

1. Skölj skockorna väl. Bryt av stjälkarna så att de grova trådarna följer med. Ta bort de nedersta små bladen vid fästet och jämna till bottnarna med en vass kniv. Klipp bort den taggiga spetsen på varje blad. Bind fast en citronskiva i botten på varje kronärtskocka med steksnöre.
2. Lägg skockorna tätt i en kastrull. Häll på kokande vatten så att det täcker. Tillsätt saltet. Koka upp och sjud under lock tills det går lätt att dra loss bladen, ca 40-50 min. Ta upp skockorna med hålslev, lägg dem uppochnervända i ett durkslag och låt rinna av väl.

Ät skockan så här:
Plocka av bladen ett och ett och doppa dem i smält smör eller vinägrettsås. Gnag av den köttiga delen. Innan man äter bottnen tar man försiktigt bort det så kallade skägget med hjälp av en tesked eller kniv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp