Dags för HD/AD röntgen

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 6 986
J

Jeeves

Det börjar väl på att närma sig röntgendags för min "råtta" nu - hon är 18 månader. Tänkte höra om det är ngn som har läst en studie rörande hur olika typer av lugnande medel kan påverka resultaten? Har för mig att det gjorts en seröls studie på detta områden och att det fanns en typ av lugnande medel som hade en klart negativ påverkan=gav slappare leder vid röntgen.

Någon som har läst och vill redogöra lite för vad som stod i denna studie?
Kommer inte ihåg var jag läste den!

Sv: Dags för HD/AD röntgen

Så här skriver hassemans kennel om saken

Råd till dig som vill få bra höftleder på din hund: Röntga hos SKK:S gamla chefsveterinärer Lars Audell eller Håkan Kasström. De uppfyller alla Kerstins fordringar på utrustning och de använder inte sedering som försämrar höfternas utseende. Du får också deras expertutlåtande omgående. Säger de att lederna är Ok, så vågar nog inte Kerstin gå emot dem. Undvik röntgenveterinärer som sederar med Domitol, Propofol eller Torbugesic (det gör c:a 80% av veterinärerna) då dessa preparat försämrar resultatet med det dubbla vad gäller C-D och E. De kliniker som använder Plegicil har de i särklass bästa HD-resultaten. Både Kasström och Audell "pleggar" alla hundar.

Dum fråga kanske, men gäller det AD också? Att resultaten försämras av ex Torbugesic ?

KL

Tack för era svar! Nu har jag lite att läsa, i tråden fanns referens till en studie, få se om det är samma eller liknande studie som jag läste nyligen.

Ang Pegicil, är det ngn som vet om det skulle vara ngn nackdel att använda detta eftersom veterinärerna verkar ha gått ifrån det mer och mer? Förutom att hunden är trött längre tid efteråt alltså?

Så här skriver hassemans kennel om saken

Råd till dig som vill få bra höftleder på din hund: Röntga hos SKK:S gamla chefsveterinärer Lars Audell eller Håkan Kasström. De uppfyller alla Kerstins fordringar på utrustning och de använder inte sedering som försämrar höfternas utseende. Du får också deras expertutlåtande omgående. Säger de att lederna är Ok, så vågar nog inte Kerstin gå emot dem. Undvik röntgenveterinärer som sederar med Domitol, Propofol eller Torbugesic (det gör c:a 80% av veterinärerna) då dessa preparat försämrar resultatet med det dubbla vad gäller C-D och E. De kliniker som använder Plegicil har de i särklass bästa HD-resultaten. Både Kasström och Audell "pleggar" alla hundar.
Med andra ord:
Vill du veta ledens verkliga status utan musklernas inverkan, använd Domitol, Propofol eller Torbugesic. Vill du få ett så bra resultat som möjligt registrerat, använd Plegicil.
En sedering kan inte ge mer slapphet än vad leden tillåter, men val av sedering kan ge en missvisande bild av leden om musklerna inte är helt "urkopplade".

Ang det negativa med Pleg kan jag säga att om hunden får en negativ reaktion på sederingen kan den inte hävas som om man använder domitor. Där finns det alltid Antisedan att ta till för att väcka hunden.

KL

Tack för era svar! Nu har jag lite att läsa, i tråden fanns referens till en studie, få se om det är samma eller liknande studie som jag läste nyligen.

Ang Pegicil, är det ngn som vet om det skulle vara ngn nackdel att använda detta eftersom veterinärerna verkar ha gått ifrån det mer och mer? Förutom att hunden är trött längre tid efteråt alltså?

Min hund var helt vaken på plegg och svarade på kommandon och drog i kopplet. Lite vinglig bara.

Har hunden bra höfter, så har den det oavsett vilket medel som används..

Fast om det vore så enkelt skulle det ju aldrig resultatet skilja vid en omröntgen, och det gör det ju de facto ofta.

Jag ska läsa studien/studierna gällande detta för att se vad de kommit fram till. Har hunden u a höfter i normalt tillstånd så är det väl den statusen på dem man vill ha registrerat och OM det är så att olika typer av lugnande KAN göra att leden förefaller lösare än vad den egentligen är så vill i a f inte jag ha det på papper.

Det är ju inte fråga om att "mygla"sig till ett godkänt resultat utan att få ett korrekt och rättvisande resultat.

Detsamma gäller väl om man röntgar oskickligt antar jag, inte lägger hunden på ett korrekt sätt etc men det är ju svårare att veta som lekman, där får man väl gå på rek från andra.

Fast om det vore så enkelt skulle det ju aldrig resultatet skilja vid en omröntgen, och det gör det ju de facto ofta.

Kolla den historia så förstår man mer

Taget från Hassemans

Angående resultat av HD-avläsning för Hasseman’s Folke S30635/2005.

Hunden är röntgad i Norge och avläst i Norge respektive Sverige enligt samma metod (Norbergsvinkeln), men med helt skilda resultat enligt bifogade kopior.

Hur är det möjligt att denna hund kan få grad A-A av Norska kennelklubbens veterinär Kjetil Dahl och D-C av Svenska kennelklubbens avläsare Kerstin Hansson?

Vi själva, och flera med oss, har nu tröttnat på de godtyckliga HD-avläsningar som görs av Kerstin Hansson. Några av oss schäferuppfödare har ju faktiskt fått ingående undervisning av veterinär Kasström och veterinär Audell i hur man skall tolka HD-bilder. Vi som nu har lite kunskap om avläsning kan ju uppenbart se att veterinär Hansson har feltolkat flera HD-bilder.

I fallet Hasseman’s Irma S62938/2006, som avlästes av veterinär Hansson som grad C-B, blev vid omröntgen hos veterinär Audell denne heligt förbannad och uttryckte det som så: ”-Denna hund har utan tvekan A på båda höftlederna-”. ”-Om inte SKK ändrar sin bedömning så medverkar jag till överklagan internationellt-”.

Vi kan inte tala för alla uppfödare, men vi som satsar på att ta fram hundar till polis, väktare, räddningstjänst mm, dras med oerhörda kostnader. En stor del av dessa kostnader är avgifter till SKK, samt alla kostnader för parning, resor, foder, veterinär, försäkring, MH, Korning, L-test etc. Att utöver dessa kostnader tvingas betala för HD-röntgen två eller flera gånger för att få rättelse är rent ut sagt skandal.

Vi kräver:

Att, SKK återbetalar kostnader för omröntgen inkl. resor i de fall SKK uppenbart har gjort fel och tvingats revidera resultatet.

Att, om SKK uppenbart har gjort fel, vid rättelse och införande av nytt resultat, omgående tar bort tidigare felaktiga resultat från Internet. Det är inte rimligt att en felaktig avläsning skall drabba hund, ägare och uppfödare för evigt.

Tillägg 2008-08-25 till ovanstående efter brevsvar från Kerstin Hansson.

Veterinär Kerstin Hansson har skickat ett långt och mycket välformulerat svar på mitt insända brev och det tackar jag för.

Bortsett från en orgie i medicinska termer (vad annat är att vänta från en veterinär med titeln "Vet.med.dr, diplECVDIHD/ED avläsare SKK", så menar Kerstin på fullt allvar att utmärkta höftleder A eller gravt HD-fel D är beroende på följande faktorer:

1. Vid vilket tillfälle hunden har röntgats. 2. Vilken veterinär och klinik som har röntgat. 3. Vilken röntgenutrustning som använts. 4. Vem som är hundens ägare vid röntgentillfället. 5. Vilken sedering (bedövning) som har använts. 6. Hundens position på röntgenbordet. 7. Exponeringsfaktorn.

Huruvida hunden har verkligt fel eller inte är tydligen oväsentligt. Röntgenavläsning i SKK:s regi har blivit en bedömningssport där veterinär X kan odugligförklara en hunds höfter för både försäljning och avel, medan veterinärna Y och Z lovprisar samma hunds leder. Att t.o.m. ägarförhållandet till HasseMans Folke skulle ha betydelse för ledernas utseende är väl ändå höjden. Om Kerstin läser det här kan jag upplysa om att Folke har delat ägarskap, vilket är ett känt förhållande i uppfödarkretsar, men kanske en ny erfarenhet för Kerstin.

Kerstin berör inte med ett ord de krav jag ställt i mitt brev till SKK. Med ovanstående knäppa bortförklaringar till varför bedömningen blir som den blir, så får vi nog leva med att själva stå för fiolerna om vi kräver rättelse. För övrigt så är kanske de ekonomiska konsekvenserna för hundägare och uppfödare inte Kerstins bord.

Lycka till!!!

Leden är ju uppbyggd likadant oavsett vilken sedering som används, eller tidpunkt röntgen görs (dvs efter fullvuxen), det som skiljer är musklernas inverkan på vad en röntgenplåt avslöjar.
En väl utvecklad muskulatur gör ju att avläsaren inte kan avgöra om leden hålls ihop av musklerna eller av sig själv vid röntgentillfället, likadant gäller ju om en sedering inte fullt ut "kopplar" bort musklerna.

Helt klart är att det skiljer beroende på vart hunden röntgas. Jag röntgade om min hund, helt enkelt eftersom jag var nyfiken då han fått C på ena höften och det är tämligen ovanligt hos korthårig collie. Första röntgen gjordes på ett djursjukhus, andra gången åkte jag till Audell som redan vid första plåten sa att hunden hade helt normala colliehöfter. Däremot var han en smula svårröntgad, så det krävdes ett par plåtar till innan han låg rakt och bra(på djursjukhuset togs 6-7 stycken!). Vid omläsning fick han B.

Min hund har 8 helsyskon, 6 är röntgade med A som resultat - de övriga två är exporterade utomlands, varav den ena är röntgad i sitt hemland med UA. Det är alltså rätt troligt att inte heller min hund är HD-belastad. Nu ska han inte gå i avel, så det spelar inte så stor roll just för den sakens skull men det är ju illa om systemet inte fungerar som det ska - i vissa raser kan det ju vara katastrof om en hund släpps igenom trots att höfterna inte är ok medan det i andra fall kan vara så att rasen faktiskt skulle behöva den individ som sållats bort trots att det inte är något fel på höfterna egentligen.

Självklart spelar medlet in om man vill få en lite sämre led att verka bättre än den i själva verket är..
Lite spändare muskler kan ju hålla in en slapp led tillräckligt för att det ska se ok ut.

Tittar man på hela antalet omröntgningar som görs, så är det faktiskt sällan resultatet ändras dessutom. Visst händer det, men inte för majoriteten.

Leden är ju uppbyggd likadant oavsett vilken sedering som används, eller tidpunkt röntgen görs (dvs efter fullvuxen), det som skiljer är musklernas inverkan på vad en röntgenplåt avslöjar.
En väl utvecklad muskulatur gör ju att avläsaren inte kan avgöra om leden hålls ihop av musklerna eller av sig själv vid röntgentillfället, likadant gäller ju om en sedering inte fullt ut "kopplar" bort musklerna.

Instämmer!

Jag känner till denna historia, den var uppe på aktivhund så sent som häromdagen. Man blir ju inte direkt lugn och trygg av att läsa om det.

Nej av den enkla anledning boka jag tid hoss Kasström då törs nog inte hon sätta sig i mot alldeles för mycket mot vad han säger.

Säger han att den är dålig så är nog säkert så.

Självklart spelar medlet in om man vill få en lite sämre led att verka bättre än den i själva verket är..
Lite spändare muskler kan ju hålla in en slapp led tillräckligt för att det ska se ok ut.

Tittar man på hela antalet omröntgningar som görs, så är det faktiskt sällan resultatet ändras dessutom. Visst händer det, men inte för majoriteten.

Att det händer överhuvudtaget bekräftar min teori.
Jag hittar knapphändiga uppgifter på nätet om att 192 schäfrar som röntgats med c-höfter röntgats om och fått bättre resultat, men tyvärr nämns inte tidsperioden (!) så därför kan jag inte avgöra om det är mycket eller lite.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka