Dags för HD/AD röntgen

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 6 986
Sv: Dags för HD/AD röntgen

Lägger in samma länk som jag la in i den tråden:

http://www.skk.se/pdf/avel/AK_sedering03.pdf
Ok, då kvittar det egentligen vilken sederin som används, eftersom man tar med det i beräkningarna vid avläsningen om man tittar på de avslutande orden:
Avslutningsvis bör det påpekas att även om de skillnader mellan sederingspreparat
som påvisats ställer till problem, för såväl hunduppfödare som veterinärkliniker, medför
ändå kunskapen om denna felkälla att vi i framtiden har möjlighet att ta hänsyn till den i
våra utvärderingar. Genom detta kan vi uppnå en säkrare värdering av höftlederna än
tidigare och därmed större möjligheter till avelsframsteg.

Man kan ju HOPPAS att det är så i a f...

Dum fråga kanske, men gäller det AD också? Att resultaten försämras av ex Torbugesic ?

Nej det gäller inte AD. HD är en slapphet i höftleden och denna kan påverkas av muskelavslappningen vid sedering. AD däremot har inget med ledslapphet att göra utan här är det pålagringar man kollar efter.

KL

Och fortsätter denna intressanta tråd med en följdfråga; vilken roll spelar tidig eller sen röntgen, alltså åldern på hunden? Vad anses vara "rätt" ålder? Skiljer det på stora och små raser? Skiljer det mellan raser av samma storlek?

Hunden bör vara färdigväxt innan man gör röntgen, innan dess är inte lönt eftersom leden fortfarande kan ändras. Utöver det hämtar jag ytterligare citat från länken:
Ålder vid röntgen hade effekt på undersökningsresultatet såtillvida att frekvensen av
HD generellt ökade med ökad ålder. Storleken av ålderseffekten varierade dock mellan
raser, något som troligen kan förklaras med skillnader i storlek och tillväxttakt mellan
raserna.

Hundar som var äldre vid röntgentillfället hade
generellt en högre frekvens av HD än yngre hundar. För att minimera inverkan av
ålderseffekten bör man i möjligaste mån standardisera det åldersintervall inom vilket
hundarna röntgas.

För att få rätt bild borde man röntga när hunden är äldre, å andra sidan blir det ju lite sent för att få avkomma....

Ah det var ju en riktigt dum fråga, jag tänkte inte riktigt efter...

Givetvis vet jag att det handlar om pålagringar ...

/ C utan hjärna ibland

Ja, men framgår det någonstans VILKEN ålder man vill sätta som "norm"? Och vilken ålder de talar om när man ser en ökad HD frekvens? Det hade ju varit intressant med lite mer konkreta uppgifter! Och färdigväxt förresten, hur mäter du det, hur vet du att din hund är helt färdigväxt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka