Dags för bete! -Vilket skall jag välja? FÅNG

A

Alanis

Nu närmar det sig betesdax med stormsteg.
Jag vet dock inte vilket bete jag skall välja och jag behöver hjälp! :bow:
Jag vet inte heller om tråden ligger rätt, men den handlar ju om fång och bete??

Hästarna har hittills gått i vinterhage, ganska stor, med fri tillgång på gräsfröhalm, samt ätit det som växer där, mest ogräs och lite gräs och klöver. Vinterhagen har utökats efterhand.

I alla fall har jag två alternativ att släppa i:

Hage 1 är vilad sedan april i år, kraftigt nerbetad dessförinnan och en skörd taget året innan. Inte gödslad de senaste åren. Insådd vitklövervall. Klövern är sprutad och borta. Det växer framförallt gräs där, det mesta väldigt långt. Som det sett ut fram tills det började regna förra veckan har undervegetationen varit dålig pga torka. Upptäckte nu att det börjat växa klöver igen, både den insådda vita och den vilda röda. Dock inte så mycket.

Hage 2 är lika stor som hage 1. Gödslad i höstas. Insådd vitklövervall, men inte lika kraftig som i hage 1. Nerbetad under 2 månader, enbart nerbetad klöver, nerbetat gräs och en massa långt gräs och ogräs finns kvar.

Båda hästarna kan ha haft lindrig fång förra året. Den ena fick det av kraftigt försäsongsbete, gick därefter med greenguard och sedan utan gg och har inte haft återfall. Hovslagaren tror inte att det var fång.
Den andra fick fång i slutet av augusti i samband med hälta och sjukhagevistelse. Sjukhagen var full med klöver, men inte trodde jag att det i slutet av säsongen kunde ge sådan effekt.Hovslagaren tror inte på fång där heller.

Ingen av hästarna går att supermotionera, den ena är unghäst och tränas därefter, ett par dagar i veckan, den andra är sjukpensionär och promenadkörs ett par dagar i veckan.

Mycket tacksam för hjälp!!!!
Alanis
 
Sv: Dags för bete! -Vilket skall jag välja? FÅNG

Jag skulle släppt dem på det höga gräset i fångsyfte. Det är ju det nya gräset som växer upp som innehåller all näring och då kan den nerbetade hagen bli väldigt kraftig.
Hagen med högt gräs i är näringen mer fördelad i gräset och det är inte lika farligt för fånghästar.
Så hagen med högt gräs i rekomenderar jag!
 

Liknande trådar

Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
794
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en ponny som lätt blir överviktig. Vi vet inte om han haft fång tidigare i sitt liv. Röntgad UA (ej rotation). Förrförra...
Svar
4
· Visningar
990
Senast: axel
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 802
Senast: Hoppsin
·
Hästvård :banghead: Typ, hej kom och hjälp mig dö. Lite så känner jag väl nu :( Har sedan 1½ år tillbaka en shetlandsponny som går som sällskap...
2
Svar
22
· Visningar
5 050
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp