Dags för att vänja in gräs, men hur gör man?

A

Anna Hoglund

Hoppas detta kommer på rätt tråd nu....

Är ny på detta, men vill göra allt för att pållan ej får fång.
Vi har skogshagar i stallet, några enstaka gräs kan titta upp ibland.
I sommar kommer de gå på ett i mina ögon rätt magert skogsbete.
Hur lägger man upp invänjningen på grön gräs? Har inte tillgång till att släppa i hage utan måste gå ut och stå med pållan i grimskaft på en äng.
HUr snabbt kan man förlänga ät-tiden? Tänkte starta med 10 min och sen öka på.
Hur lång tid behöver man vara uppe i innan man kan släppa dem på bete utan att vara jätte orolig? Dom kommer att gå ute dygnet runt från mitten av juni om väder och gräs vill sig väl!

Sv: Dags för att vänja in gräs, men hur gör man?

Jag vänjer in två timmar/dag i en vecka och utökar sedan tiden med en timme om dagen veckorna efter. Våra hästar går inte på gräs dygnet runt förren efter midsommar just för risken för fång. Gräset innehåller så mycket näring innan och risken för frost är minimal efter midsommar så då behöver jag inte vara rädd för att de ska äta fruset gräs utan kan släppa dem senare om det skulle vara frost i gräset när de bara går halva dygnet.

min fjording som är i riskzonen för fång brukar jag börja beta 5 min och sen öka ett par minuter/dag
bättre börja i tid och köra sakta och säkert än stressa.
tänk på att avvänjning från bete är minst lika viktigt som invänjning :idea:

okej....ett par minuter per dag? Hur många veckor innan startar du då? Vårt gräs är alltid set här och det är egentligen full grönska efter midsommar här.
Så här i maj till juni får man oftast leta efter gräset med lyckta, vilket gör det lite knepigt blir det med invänjning här...hur länge står du som längst innan du släpper hästen helt?

Senast ändrad av en moderator:

hur gör du med avvänjningen från betet menar du?

ja när man har hållt på ett tag, nån vecka eller så, så brukar jag öka mer. annars skulle sommare vara över innan hästen var betesklar ;)
när jag börjar beror ju lite på hur mycket gräs det finns, och när det är betessläpp

ja så man inte tar in dom från betet och kör direkt på deras vanliga foderstat, utan att man gör en lugn övergång från bete till boxmat om du förstår vad jag menar

Liknande trådar

Foder & Strö Kommer ev importera häst från Turkiet i början av nästa år. I nuläget får han korn och ca 4 kg Hö om dagen, morgon och kväll. Går aldrig...
Svar
5
· Visningar
1 145
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: Lona
·
Övr. Hund Lite inspirerad av tråden ang brukshundsägare och frågan vad hundarna gör "resten av tiden" blev jag lite nyfiken på hur allas dagar ser...
2
Svar
35
· Visningar
6 500
Hästvård Nu vill jag ha era råd angående min fångshettis. Just nu går hon i sin grushage med en kompis på dagarna och hon får komma in på...
Svar
9
· Visningar
1 685
Senast: ogres
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka