Sv: Dags att ge upp nu?
Blir man rädd blir man spänd. Då får man sämre balans, sämre förmåga att följa i rörelser och blir alltså mindre sadelfast. Utöver att en del hästar kan trigga på det.
Det vet du, tror jag. Men jag säger det iaf för säkerhets skull..
Man får helt enkelt arbeta med rädslan a la KBT.
Att bli rädd för att skada sig är helt normalt i din sits!
Det blir många som skadat sig. Även jag var det i en period.
Miljöträning går att ta så mycket längre än de flesta vet. Och det går att ta lydnad och säkerhetstänk så mycket längre också.
Man kan aldrig HELT garantera att en häst ALDRIG i vilken situation som helst inte kommer reagera. Men man kan träna dem så att de inte triggar lika lätt på tex harar, hundar, annat som rör sig fort mot dem, tom kommer åt dem, plötsliga och höga ljud etc.
En del går att få snudd på helt safe.
Men då får man som sagt ta miljöträningen många steg längre än de flesta har lust och tid och kunskap till.
Och längre än de flesta har fantasi till.
Många i mitt stall eller som bara sett kort arbeta någon häst ser mig som en kamikaze-pilot. De tror att jag bara tar alla bängbulorna och slänger mig upp och gör det som de triggat på tidigare. Gärna då barbacka på direkten.
Det är så långt från sanningen man kan komma.
De tror att jag hänger mig kvar på tur eller att jag är van att åka av.
De som känner mig vet dock att jag är mkt noga med det jag gör och alltid kalkylerar risker.
Att jag blivit så riskmedveten är förmodligen pga av att jag sett mycket och varit med om mycket.
Men det finns tränare som är bra på sånt och lär ut sånt. Så man behöver inte begå alla misstagen själv. Jag har haft tur att ha bra tränare som gjort en del av misstagen "åt mig sas". Så de har kunnat varna mig så jag slipper göra samma.
Jag står på en gård med 100 hästar. Alltså blir det jääääkligt svårt att styra allt som sker där. Det är omöjligt!
Därför får jag satsa på miljöträning och balans och vakenhet hos mig.
Styra omgivningen kan man aldrig göra helt. Men man kan välja när man gör vissa saker med hästarna. Tex rida an på hinder eller dra en busgalopp när man vet att det är safe runt en.
När de hästar jag ridit kommit så långt i lydnad, miljöträning och tillit till mig så ska de skita fullständigt i vad andra gör.
Vi har tex hästpolo här. Det innebär att de ibland kan komma in på ena ridbanan med flera hästar och flera bollar och värma upp för match/ha övningsmatch. Då är det full galopp, snabba vändningar, rejäla smällar då klubborna slår i bollen(ibland just bakom din häst) och den kan skjutas rakt mot en och de kan rida rakt mot en fooort!
Jag är nog den enda av de vanliga ekipagen på gården som tycker det är bra!
Just för att jag ser det som miljöträning. Jag hade inte suttit kvar direkt i en sån match på en häst som inte är tränad alls/inte inriden klart.
Men på en häst som jag tränat ett tag, spec heltidshästar ska det vara noll problem. Vi ska kunna rida ett avslappnat dressyrpass mitt i tumultet.
Det går även med de som tidigare varit sprättgökar, sporthästar med nerv etc.
Jag vet iaf någon till som arbetar så. Det borde rimligtvis finnas fler alltså!
På en sån häst behöver man inte vara lika orolig att åka i backen som på en som triggar för mindre saker.
Jag tränar ju en del hästar som ägs av de som av olika skäl blivit ridrädda.
Just därför vill man att de ska klara mer än man oftast behöver möta.
Så att även matte ska kunna känna sig trygg.
Har man själv bra balans brukar man också känna ökad trygghet.
Men är man livrädd är det så klart svårt att slappna av och kunna låta sin egen balans komma till sin rätt.
Därför kan det vara bra att se sin häst ridas av någon annan då man utsätter den för saker som den innan träningen triggat för.
Då kan man ha lättare att slappna av.
Jag har en del ridrädda elever med.

Hur man arbetar med rädslan beror på varför de är rädda och vad de är rädda för. Och vad de har för häst.
Men man kan ju också själv tala om för andra ridande/de som vistas i stallet att "jag är rädd.. så snälla håll er lugna nu när jag ska rida". Det har jag haft elever som fått göra. En del upplevde det som skönt att ha sagt något till övriga.