Sv: Dags att ge upp nu?
Trist situation.
Jag förstår att man kan bli tveksam.
Har inte själv ramlat av på väldigt länge men har en häst hemma hos mig som är ett bekymmer.
Det är inte min häst, men jag hjälper till med grundinridningen. Trevlig och framförallt fantastiskt vacker häst, som jag inte har några problem med. Snäll, lyhörd, gör så gott den kan.
Tills den planerade ryttare kommer.
Så blir hästen rädd och det går inget vidare. Slutade med avramling efter 10-15 minuters ridtur senast. Ryttaren skadade sig inte, blev arg på sig själv över det inträffade.
Men är givetvis rädd, särskiltl efter förra avramlingen. Själva fallet var ingen fara då heller, lite skrubbsår, men hästen höll på att springa ner instruktören vilket måste ha varit riktigt otäckt för ryttaren att se "jag håller på att rida över instruktören och har ingen chans att styra hästen och det går i full galopp".
Hästen i fråga är en kallblodstravare med lite för mycket nerv.
Ryttaren är nog den enda som inte vill ge upp kombinationen.
Jag är tveksam till det lämpliga eftersom hästen börjar bli rädd redan när han sitter upp.
Killens sambo säger att hästen inte får komma hem till dem och har "hotat" med slakt.
Tränaren tycker att det är vansinne att killen ska fortsätta.
De andra kursdeltagarna är rädda för kombinationen.
Hästen verkar inte vara så nöjd med ryttaren.
Sammanfattningsvis: de flesta är eniga om att detta inte är en särskilt lyckad kombination.
I ditt fall låter det mest som om du har haft väldig otur som skadat dig "på riktigt" av dina avramlingar.
Håller med dem som rekommenderar lugn och avvaktan, du gillar din häst som passar dig perfekt.
Sälj inte (vilket är nästan omöjligt just nu). Behåll hästen, leta upp en vettig människa som medryttare, ut och mys med hästen. Och se om du inte kommer att vilja rida igen, sedan.
Och, tyvärr har CK rätt. Tänk ordentligt innan du ger dig iväg på något. Visst kan det hända oväntade saker med hästar, men man kan åtminstone undvika de undvikbara sakerna.