Smurfoff

Trådstartare
Hur gör ni som har dagmatte? Menar nu när dem kommer hem till er och rastar. Känns de säkert att lämna ut sin nyckel till en främling man ev hittat på blocket? Hur ska man vara säker?

Sv: Dagmatte

Jag skulle aldrig lämna in hund till nån jag hittat på blocket. Antigen får det vara nån jag känner eller de dagmattar jag har haft har haft registrerade företag (f-skatt, ansvarsförsäkring, nyckelsäkerhet)

Annars hade jag inte kunnat slappna av, varken med nån okänd i mitt hem eller som tar hand om min hund.

Jag har en tjej som kommer hem och går ut med vår hund varje mån-fre och vi hittade henne genom blocket, men nu har hon startat dogwalking företag så allt är vitt.

Visst kändes det lite konstigt till en början när man tänkte på att en främmande människa har tillgång till ens hem, men så fort jag träffade den här tjejen så kändes det hur bra som helst, hon är kanon med min hund och skriver upp varje dag om hur hunden varit och vad de gjort, ibland har hon även med sin egen hund som är i samma ålder som min och då stannar hon hos oss en stund och låter dem leka inomhus.

Jag hade aldrig låtit vem som helst komma in i mitt hus & gå ut med min hund, hade inte magkänslan kännts rätt hade jag letat vidare, så när man väl hittar rätt person så ska det även kännas tryggt att lämna ut sin nyckel.

Ett tips kan vara att lämna ut överlås nyckeln (om man bor i lght) för då kan ni låsa vanliga låset på kvällar/helger om ni skulle oroa er.

Nu hittade vi visserligen inte vår daghusse på blocket men han var ju en främling i början. Men han kändes trovärdig och bodde dessutom i samma hus så han har vår nyckel.

Hade han inte bott i samma hus så hade jag kanske varit mer noggrann med att kolla upp att namn och andra uppgifter (fullständigt namn, personnummer adress osv.) var korrekta och ha det nedskrivet på ett säkert ställe samt även bett om ett utdrag ur belastningsregistret.

De flesta hittar sina dagmattar/hundar att passa på blocket,grannar osv:)

Jag har både varit dagmatte och hittat dagmatte på det viset.
Man får träffa personen och se hur det känns helt enkelt:)

Jag var dagmatte när jag var 18-19 år och då mötte jag upp ägaren när hon gick till jobbet,tog emot hunden och hade den hos mig tills ägaren skulle gå hem från jobbet. Hennes väg till jobbet var 50 meter från min lägenhet så det var perfekt sätt att hämta/lämna. Hade även hunden hos mig när ägaren var på semester osv.
Skulle jag behöva hundpassning/rasting skulle jag nog valt samma alternativ. Dock fasar jag inför den dagen då jag är alldeles för hönsig :/

Jag har varit dagmatte och hundrastare till samma hund (ibland promenad, ibland hela dagen). Fick nyckel. Nemas problemas i vårt fall, hade hand om hunden i 1,5 år på det viset :) Men oftast använde jag inte nyckeln, de lämnade hunden på morgonen och så gick jag hem med den till dem på kvällen. Tror dessutom att jag tog typ 50:- för passning hela dagen, i en storstad :D Älskar fortfarande den hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 619
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
554
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 932
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar