dagmatte, ersättning?

S

sabbet

jag ska kanske bli dagmatte till en hund i närheten några dagar i veckan. Jag ska då promenera med den och vara sällskap i några timmar, de var väldigt flexibla med tider och dagar. Men vad kan man vänta sig för ersättning? Jag bryr mig inte egentligen eftersom jag älskar hundar men tyvärr inte kan ha en själv. Men jag är nyfiken ändå, ersättning är utlovad men jag har inte frågat hur mycket. Vad tror ni, jag tippar på någon hundralapp i månaden ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: dagmatte, ersättning?

Hur mycket ska den vara hos dig?
Mer än halvtid - minst 500 spänn i månaden
Mindre än halvtid - ta betalt per timme eller tillfälle

Jag var beredd att betala upp till 1000 kr per månad för att få ha helttids-dagmatte till min hund då jag jobbade. Bara hundra spänn tycker jag är snålt.

nja, alltså jag ska bara åka till deras hus och gå ut med den, kanske leka lite där men inte ta hem den till mig. De vill att någon rastar den och att han inte är ensam för många timmar heller.

Detta gäller 2-4 dagar i veckan, olika från vecka till vecka. Det skulle bli ca 2 timmar per tillfälle. Men om vi räknar lågt med 2 dagar i veckan, vad tycker du då? Jag ska alltså inte sitta "hundvakt" hela dagen tills de kommer hem.

Åker du dit innebär det extra besvär för din del. Det ska du naturligtvis ha ersättning för. Tänk på att du binder upp en stor del av din tid och kan inte spontant åka bort över dagen. Passning mitt på dagen är ungefär lika bindande som att ha hunden hela dagen. Jag säger fortfarande 500 spänn.

Själv skulle jag inte åka dit eller hämta hunden. Jag vill ha den lämnad och hämtad hos mig och gjorde själv så när jag hade dagmatte.

hm.. det har du faktiskt rätt i! tänkte just att det är bäst att fråga någon som vet, annars blir man bara lurad. Men då vet jag vad jag KAN kräva om det blir aktuellt.

Jag kan tyvärr inte ha hunden hos mig p g a att det nog skulle bli för mycket för min allergi. Men mina föräldrar bor någon kilometer ifrån och där brukar jag plugga på dagarna så det skulle funka. Tack så jättemycket för tipsen! Något annat man bör tänka på?

Kan och kan, det beror ju på vad de vill betala också. De kanske inte är beredda på att ge dig mer än en hundring, men då är det ju upp till dig att besluta om det är värt det. Jag kan ju bara säga vad jag tycker att det vore värt.

Något mer att tänka på?
Vem ringer du om det händer något och hunden blir skadad eller liknande?
Kolla upp att hunden är försäkrad. Händer något ska ägarna stå för självrisken så länge du inte varit oaktsam. Det blir ju inte kul om hunden är oförsäkrad, blir skadad och ägarna kräver dig på ersättning.
Gå noga igenom vad de förväntar sig av dig och vad du kommer att göra med hunden.

Som jag sa från början så bryr jag mig egentligen inte om vad jag får för ersättning, jag tycker att det låter så trevligt ändå :) Men det är klart att får jag i princip nada i ersättning så får det ju verkligen ske på mina villkor. Jag tänker inte komma dit i ur och skur om jag inte får något för det, så kul är det inte med hundar ;)

Tack så jättemycket för alla tips! :)

500:- betalade jag min dagmatte! Hon vara nöjd med det och det var ungefär vad jag hade råd med. Hade jag haft råd med mer skulle jag gett henne det för så mycket betydde det för mig och min hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 877
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 222
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 343
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar