dagistider, hur skulle ni ha valt?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Nu ska sonen snart gå ner på 15 timmar är det tänkt, tänkte börja direkt efter nyår så att han inte kopplar ihop de nya tiderna till bebis (är ju beräknad till slutet på januari).
Men vi är i valet och kvalet över vilka tider vi ska välja.

Varannan vecka kommer han att gå två dagar (pga att gubben jobbar dag och det känns dumt om jag ska gå upp och köra honom till dagis när ändå gubben åker iväg) och då blir det mellan 06,30-12,30 och det är de tiderna han alltid har gått, fast 4 dagar/vecka istället för 2. Så nu blir det tisdag och torsdag den veckan.

Så det är den andra veckan vi velar om. och det handlar om 3 dagar i veckan, tis, tors och fred.

alternativ 1:
07,30-12,30
fördel: det blir ingen direkt skillnad för honom tidsmässigt, 1 timma senare på morgonen bara.
nackdel: vi måste ju ändå gå upp "tidigt" och komma iväg..

alternativ 2:
9,00-14,00
fördel: vi är vakna :D och behöver inte "stressa iväg i ottan". han får vara med på em pysselstund på dagis.
nackdel: nya tider för sonen som inte brukar vara med på em aktiviteterna, det är ofta pyssel då och dagispersonalen föreslog de tiderna som alternativ för att han skulle vara med och pyssla. Man måste hinna med frukost på morgonen själv.. vid alt.1 så hinner han äta den på dagis istället :D .

Vilket alternativ skulle ni ha valt?
han är 3 år och har gått samma tider (06,30-12,30) i 1½ år..
 
Sv: dagistider, hur skulle ni ha valt?!

Alternativ 2. Dels för att han kan få pyssla lite och för att slippa jaga iväg så tidigt med en ny bebis.

Sen är jag själv inte så morgonpigg, det kanske spelar in :angel:
 
Sv: dagistider, hur skulle ni ha valt?!

Tycker också alternativ 2, då ni kan ta det lite lugnt på morgonen och så får han vara med på dom roliga sakerna på dagis. Han är ju stor kille nu :)
 
Sv: dagistider, hur skulle ni ha valt?!

Jag röstar också för 2:an, efter en vaknatt med skrikig bebbe kanske det är skönt att inte behövar stressa iväg med storebror så tidigt :)
 
Sv: dagistider, hur skulle ni ha valt?!

Varför inte strunta helt i dagis när du ändå är hemma? Ta dagen som den kommer. Bara ta det lugnt o gå iväg till Öppna förskolan de dagar som ni känner för det. Gå på familjerytmik om sånt finns. Låt storebror få vara med.

Ingen stress o ingen tid att passa. Vill man gå i pyjamas fram till lunch en dag så är det ok. Snön yr ute o ni måste inte gå ut.

Jag hade vår älsta (2,5 år) hemma när jag var hemma med yngsta sonen. Underbart! :love: Vi gjorde som vi ville o gick på rytmik o öppna förskolan. Vi gjorde det som föll oss in. :)

Dessutom spar man en massa pengar, dels på ev bensin o skjutsa o hämta det äldre syskonet, dels i dagisavgifter.

Förstår inte detta att man ska ha ett barn på dagis när man ändå är hemma. Nu kanske ni har speciella själ till att ha er son på dagis som jag har missat men detta är iaf min åsikt. :)
 
Sv: dagistider, hur skulle ni ha valt?!

Du får gärna ha din åsikt.
Men att som i vårt fall ta bort dagiset från sonen skulle kännas lite grymt, dels för att öppna förskolan här inte funkar nått vidare, vi har inga barn runt oss, mer än kusin och han vill vi tyvärr inte leka med... i hans ålder, dessutom skriker han "jippie" när vi väcker honom 05,45 på morgonen av lycka om vi säger att det är "dagistajm", han ÄLSKAR dagis!
JAG vill ha honom hemma :smirk: , JAG gillade inte alls dagis när det var dax att placera honom där, jag ville ha honom hemma eller hos dagmamma och sa för 1½ år sedan att när vi får nästa barn blir han hemma...
Men jag har helt enkelt fått ändra mig.
Kanske är det att han går så få timmar han ändå gör med sina 24 h och bara är där sina "aktiva" timmar, em är han trött på och vill gärna sova middag än, han vaknar gärna vid 6 tiden om vi är hemma på helger eller en längre tid också, men som sagt, han älskar dagis och har fått två bästa vänner där som han pratar JÄMT om, och tyvärr är det inte heller så att vi kan (vi har bara träffats en gång hemma) umgås med de killarna så mycket heller.
Dessutom känns det som att det blir en "dum" ålder att vara hemma i, han skulle i så fall få vara hemma tills han fyller 5 år och han skulle ha väldigt liten kontakt alltså med andra barn i sin ålder överhuvudtaget och han är en blyg liten kille som behöver det!
Sen dessutom, vi är ju inte garanterade att komma tillbaka till dagiset vi är på, och nått annat skulle jag INTE vilja ha :D .

En liten förklaring ;) till varför vi väljer att ha honom på dagis, trots att det både är enklare och billigare att ha honom hemma i det stora hela :D .
 
Sv: dagistider, hur skulle ni ha valt?!

kanske skulle ha sagt också att jag inte behöver ta lillasyskonet med när jag kör storebror till dagis (pappan har visserligen jobbat sent men kan vara vaken de 15 minuterna det tar fram och tillbaka till dagis) plus att sonen äter otroligt dåligt med mat på dagis :crazy: vilket gör honom väldigt trött efter 12 tiden när när han gått enbart på sin morgonvälling hela dagen... :smirk:
FAST å andra sidan kanske det kan få igång hans ätande, och å andra sidan kan jag ju se till att han får i sig frukost innan han åker till dagis, så blir det ingen större skillnad...
 
Sv: dagistider, hur skulle ni ha valt?!

Lyssna till dig själv vad som känns enklast, det är inte bra att sönderanalysera allt.. Jag skulle valt alt 1, så att han får samma rutiner hela tiden. Nu är ju barn olika men generellt så behöver barn fasta rutiner, ju mer desto mindre de är. Hoppas att ni hittar rätt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 483
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 824
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 920
Senast: Sel
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 705
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp