Dagis STÄNGT pga planeringsdag

Status
Stängd för vidare inlägg.

Glamoroza ox

Trådstartare
Hur gör ni när dagis har stängt.. ?

Kan man ta ut vård av barn den dagen el. är det bara att "gilla läget" och förlora en dagslön för att man inte kan jobba den dagen?
 
Sv: Dagis STÄNGT pga planeringsdag

Oj :eek:
Stängs erat dagis för planeringsdag?
Där jag jobbar sätter vi in vikarier.

Men det är väl bara att gilla läget o höra med vänner o bekanta om de vill vara barnvakt :crazy:
 
Sv: Dagis STÄNGT pga planeringsdag

Det vanligaste är väl att man sätter in vikarier, men har för mig att alla förskolor/skolor har rätt att stänga helt två dagar per läsår för att kunna ha planeings/utbildingsdagar för samtlig personal samtidigt. Om än gruppvis iofs. Och detta leder ju i förlängningen till en bättre verksamhet!!:)

Men visst förstår jag att det kan bli krångligt...:crazy:
 
Sv: Dagis STÄNGT pga planeringsdag

Hola,
Jag fick gilla läget senast i måndags då det var planeringsdag igen. Semester eller komptid brukar jag ta.

Förvisso så erbjuder de ju att man får lämna barnet på annat dagis. Men vem vill lämna sin lilla till ett främmande ställe med främmande fröknar? Då får man ju ont i magen-ångest redan när man skriver på lappen.

mvh Eva
 
Sv: Dagis STÄNGT pga planeringsdag

Det är nog till sådant som många föräldrar sparar sina garantidagar. Dvs tar föräldradagar.
 
Sv: Dagis STÄNGT pga planeringsdag

Förskolor har rätt att stänga 2 dagar/termin för plnering o utbildning. I den mån det går försöker vi fixa omsorg på annat ställe om det behövs, o då går vi över med aktuella barn vid några tillfälle för att barnen ska känna igen sig. Barn har lättare för att anpassa sig än vad man tror! :p Oftast är det vi vuxna som mår dåligt! Men har man barn som inte klarar av att få rutinerna rubbade försöker vi få de föräldrarna att vara hemma med sina barn.
 
Sv: Dagis STÄNGT pga planeringsdag

Vård av barn kan man ju ta, om man har dagar kvar. Vård av sjukt barn vore ju fusk, förstås.

Jag brukade ta ledigt (semester eller komp) de aktuella dagarna. Annat dagis har erbjudits, men vi har inte varit lockade av detta.

Även nu på fritids finns planeringsdagar. I något fall har dottern "praktiserat" på mitt jobb - det är ju lättare att ha med sig ett lite större barn. Hon tycker att det är kul!

Vi får besked i väldigt god tid om dessa dagar - jag brukar se dem som ett välkommet avbrott - en ledig dag med ungen min! :love:
 
Sv: Dagis STÄNGT pga planeringsdag

Man kan inte VAB:a när dagis har stängt.
Nu är jag föräldraledig så det är inga problem om det är planeringsdag på 5-åringens dagis.
När jag jobbade var hans pappa arbetslös så då var det inte heller några problem.
 
Sv: Dagis STÄNGT pga planeringsdag

Jag har tagit ut komp eller semester sådana dagar, eller så har hans pappa varit hemma med honom, speciellt då han pluggade och la upp sina dagar själv.

Kan inte ha med småbarn hela dagen på jobbet, men en stund på em. har han varit med om det behövts (övertid)
 
Sv: Dagis STÄNGT pga planeringsdag

Tyvärr har jag inga semesterdagar kvar att ta ut..
Kompdagar är inget som existerar där jag är..

I vanliga fall har jag alltid lyckats få någon annan som kan passa dottern dessa dagar men denna gången kunde jag inte det..

De (dagis) erbjuder att de kan sätta in vikarier ifall det behövs men jag vill ju inte att det ska behövas om det bara är min dotter som behöver vara på dagis den dagen..
Jag har ju iofs inte hört med någon av de andra föräldrarna ifall de oxå behöver dagis, har inte någon kontakt med dem i vanliga fall :o
 
Sv: Dagis STÄNGT pga planeringsdag

Men kan du inte höra med någon av de andra föräldrarna på förskolan om de kan ha din dotter hos sig medans du jobbar? Nästa gång är det kanske de som behöver hjälp o du som kan ställa upp?!
Vi är alldeles för rädda för att be om hjälp! :)
Håller med dig om att det är onödigt att sätta in vik eller ordna på annat sätt för ett barn, men det är samtidigt förskolans skyldighet!
Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Dagis STÄNGT pga planeringsdag

Såg precis att du skrev att du inte hade så mkt kontakt med de andra föräldrarna... Slarvigt av mig!
Men hör med dem ändå, oftast är det lättare att ha två barn hemma som leker än bara ett!
 
Sv: Dagis STÄNGT pga planeringsdag

Håller med dig om att det är onödigt att sätta in vik eller ordna på annat sätt för ett barn, men det är samtidigt förskolans skyldighet!
Hoppas det löser sig för dig!

Som sagt var: förskolorna har rätt att stänga två dagar per år för gemensamma planeringsdagar. Inga skyldigheter att ordna vikarier just då.
Även om man inte har så god kontakt med andra föräldrar så kan man ju höra sig för vilka barn ens eget barn brukar leka med och ringa till deras föräldrar och höra sig för. Jag skulle inte säga nej till att ha ett extra barn hemma en enstaka dag...
 
Sv: Dagis STÄNGT pga planeringsdag

JAg ahr fått höra att vi har skyldighet att ordna för de barn som måste ha tillsyn! Föräldrarna betalar för en service! Däremot enbart till arbetande föräldrar! Föräldralediga o arbetslösa för ordna på efter sätt. Men det är kankse olika från kommun till kommun?!
 
Sv: Dagis STÄNGT pga planeringsdag

Om jag inte missminner mig så brukar det vara ca 2 st planeringsdagar per termin här...

Har för mig att jag har fått någon lapp om vilka dagar det gäller , men har inte så god ordning på våra saker just nu pga att vi tillfälligt är inneboende hos mina föräldrar..
Och på nätet är dom inte så uppdaterade, kan bara hitta deras planering för läsåret 05/06.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 697
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 432
Senast: orkide
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
821
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
813
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp