Dagens unga ryttare = mesar??

Iris71

Trådstartare
Just nu ringde min medryttare och sa att hon inte kommer för att det regnar!!!:eek: Mesigt tycker jag!!!

Likaså slutade vår förra stalltjej för att det blev för långt - 6 km. (Vi flyttade).

När jag var liten (jisses så gammal jag låter, är BARA 35) kunde jag LUKTA mig till en häst på flera mils avstånd, nu har jag fått sätta upp lappar och fråga runt efter nån stalltjej som kan rida. (Se tidigare tråd om bråkig popnny).

När jag var liten cyklade jag flera km för att komma till min älsklingshäst. Jag gick upp kl. 5 på helgerna för att vara med och mjölka och sen sköta hästarna.

Jag vet inte om det spelar in att vi bodde i Sthlm och det var på vårat landställe som jag höll på med hästarna. Nu bor vi ju på landet och här kanske hästintresset inte är lika stort och hästarna kanske inte är lika lockande eller inte lika exotiskt.

Eller vad tror och tycker ni??

(Undrar om jag lagt denna tråd fel??)

Sv: Dagens unga ryttare = mesar??

Jag håller med dig! jag är ju iofs inte så "gammal" ;) (18 år) och jag rider i ur och skur, men mina vänninor är inte alls lika "hurtiga". De klagar på att det regnar, snöar, blåser, kyla.. hästen mår ju inte dåligt av det precis.. Och nu pratar vi om människor som har hästen på gården! jag har min i ett stall 2 km bort och dir går jag varje dag, och rider min häst sex dagar i veckan oavsett väder. Vi har heller inget ridhus, utan det är antingen paddock eller skogen som gäller. Jag tycker det är synd om hästar som inte blir ridna pga. att ryttaren inte "orkar" osv. Nu får man väl kanske vara ngt flexibel, är det spöregn eller 25- kanske inte jag heller rider, men oftast gör jag det. Blir så trött på alla som klagar över att hästen är för mycket arbete, hallå! hästar ÄR arbete! det är inte precis deras idé att stå i stall och vara beroende av människor.. jag hinner med min häst (även om det blir sena kvällar) trots att jag pluggar heltid på gymnasiet och har ett deltids arbete på sidan av. Man måste ta sig tid, annars går det bara ut över hästen.. människor som klagar på att hästen inte går att rida när de bara rider den 2 ggr per vecka kanske borde ta och fundera på om det inte beror på dem och inte på hästen...:P

Mitt motto är det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder;)

Händer väl allt som oftast tycker jag att medryttaren får en fis på tvären....Lite ansvarskänsla hade inte skadat....

oj oj oj jag håller med till 100%! I stallet där jag står låter det; "åå jag rider rider nog i manegen i dag igen för det duggar ute, mina pikeur byxor och dýon chaps för 4 papp blir ju fuktiga..
Själv flyttade jag dit i december och stallet som jag stod i innan hade ingen manege så lite regn är ju inte så farligt...!

Jag var inte hos medryttarhäst idag för att det regnade :angel: Men det beror inte på att jag har något emot regn, utan snarare att jag har 2,5 mil dit och inga regnkläder... Det lockar inte jättemycket att åka 5 mil för att rida ut och bli blöt om du förstår vad jag menar ;)

(Ska köpa regnkläder, ska bara ta mig till Ullared först, än snål också ;) De bästa regnkläderna har jag hos andra hästen, och dit är det ytterligare 2,5 mil från den första... )

Hoppas på bättre väder imorgon, får då ska jag dit oavsett vad som trillar ner från himlen.

Iris71 skrev:
Just nu ringde min medryttare och sa att hon inte kommer för att det regnar!!!:eek: Mesigt tycker jag!!!

Likaså slutade vår förra stalltjej för att det blev för långt - 6 km. (Vi flyttade).

När jag var liten (jisses så gammal jag låter, är BARA 35) kunde jag LUKTA mig till en häst på flera mils avstånd, nu har jag fått sätta upp lappar och fråga runt efter nån stalltjej som kan rida. (Se tidigare tråd om bråkig popnny).

När jag var liten cyklade jag flera km för att komma till min älsklingshäst. Jag gick upp kl. 5 på helgerna för att vara med och mjölka och sen sköta hästarna.

Jag vet inte om det spelar in att vi bodde i Sthlm och det var på vårat landställe som jag höll på med hästarna. Nu bor vi ju på landet och här kanske hästintresset inte är lika stort och hästarna kanske inte är lika lockande eller inte lika exotiskt.

Kan bara hålla med dig på allt du skrivit:bow:

jag tycker visserligen inte om att bli blöt eller cykla flera mil mitt i natten för att komma fram till morgonfodringen, men självklart skulle jag göra det för hästens skull. Det ger ju så mycket tillbaka =)

Iris71 skrev:

Jag håller med!
Okej jag kanske inte alltid häver mig ut om det spöregnar eller snöstormar men jag är ju också "gammal" (34) :angel:

När jag var liten kunde jag cykla hur långt som helst, (1-2 mil)bara för att få vara med och titta när någon skulle rida. (Mamma hade bara råd att låta mig rida lektion en dag i veckan.)

Jag kunde kliva upp ruskigt tidigt för att få vara med vid morgonfodring (av rent intresse) och dessutom mocka 4 boxar efter detta utan att ens kunna få en ridtur efteråt (4 st travhingstar fanns i det stallet)

Jag gjorde nog precis vad som helst för att bara få vara nära en häst :o

Lite skillnad mot en del ungdomar idag som inte ens kan tänka sig att göra en enda handling utan att först få veta på vilkeet sätt det skulle löna sig. ;)

// M

Håller fullkomligt med, ibland undrar man varför folk gnäller. För mig gäller det iallafall med ridning i ur och skur, även om självklart längden varierar. (Känns inte kul att rida två timmar i hällregn, men ridning blir det ;) ) Men ibland önskar jag ändå att vi hade ett ridhus :angel: som i när det är blankis ute och det bara går att skritta, eller när det ösregnat i flera dagar och skogsvägarna blir lervälling och volten är för blöt för att rida på eller... Så visst finns det tillfällen när man skulle vilja vara liite bortskämd :devil:

Här nästan spöregnar det och jag kom nyss hem från stallet! Jag är ung, 13 år, jag åker ut i stallet varje dag som jag har hästen (Medryttare) och viker inte av bara för att det är spöregnar eller är snöstorm! Hästen är beroende och då måste vi ta ansvaret! varför annars sköta/äga en häst om regn hindrar?
Jag tkr oxså rubriken är lite "fel", du menar då att ALLA unga ryttare är mesar?! Jag då? är jag en mes? :p

Nej, jag tycker inte att alla unga ryttare är mesar! Det var mer en fråga! Och jag har ju dessutom frågetecken bakom!

Du verkar ju vara av den rätta kalibern! Tycker JAG! Det var ju det som var grejen, JAG tycker så, sen ställde jag frågan vad tycker ni??

Jag rider oxå oavsett väder, snöstorm, regn eller vackert..... Har man häst så har man. Tänk om det regnar i en vecka, ska hästen stå då?

Själv är jag 13 år, rider så ofta jag bara kan.. Nu går jag i skolan och hinner inte alltid med att rida, men vädret spelar inte alls in på mig. Rider i regn, snö, hagel, ja vilket väder det än är. Tycker nästan det är jobbigare ibland när det är för varmt *pust* men rider för det, så nej, jag tror inte alla unga ryttare är mesar :D

Visst är det mysigt att ut och rida när det duggregnar eller snöar :love:
Men slask, spöregn m.m. är inte roligt (allt blir så blött och det blåser kallt i ansiktet :p )

Iris71 du får ursäkta mig! Jag såg inte det! Sorry!!! :crazy:

Men jag har det ändå rätt så bra för hästen jag hr rids inte så ofta, han är dock bara 3 år. Fyller 4 i juni.. (Tror jag! ;P) Så det blir kanske 3 ggr i veckan, då man hinner och inte har ng annat planerat. men det är nästan alltid 3 ggr. Så på så sätt har jag det bra! ^^ :smirk:

Okej, nu var det så att jag glömde säjja detta, men den hästen jag rider är mitt eget arab sto, så nu har jag sagt d me :P

I "mitt" stall står det 4 st hästar som jag kan erbjuda FRI ridning på...men tror någon att det är någon som kommer ???

Vi bor ju hela 5-8 km från samhället, med asfalterad cykelväg....

Fast jag måste tyvärr lägga in en brasklapp mot att jag INTE rider den vecka då vädret är regnigt och blåsigt..pga min reumatism och att vi bara har skogen att rida i...

Men självklart är hästarna ute i hagen varje dag... hela dagarna... året runt..

palle skrev:
I "mitt" stall står det 4 st hästar som jag kan erbjuda FRI ridning på...men tror någon att det är någon som kommer ???

Vi bor ju hela 5-8 km från samhället, med asfalterad cykelväg....

Fast jag måste tyvärr lägga in en brasklapp mot att jag INTE rider den vecka då vädret är regnigt och blåsigt..pga min reumatism och att vi bara har skogen att rida i...

Men självklart är hästarna ute i hagen varje dag... hela dagarna... året runt..

Rider oxå bara i skogen, men våra hästar är INTE ute när det är storm eller ösregn eller nåt liknande :p men rider gör jag ändå, men ingen annan i stallet

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka