Tio STORA poäng till Mackan.
Hur i *piiiiip* kan man peka ut, vilka hästar som mår bäst eller sämst???
Det är precis som det här med att "Hulda Maräng", aldrig skulle kunna tänka sig att sälja sin älskade "Pluttiga Nuttan" till en ridskola, där hästen får mat på regelbundna tider, exakt samma tider sju dagar i veckan, får gå ut i hagen MINST fem timmar om dagen vissa klockslag sju timmar i veckan, går lektion tre pass om dagen, får regelbunden hovvård var sjätte vecka, vare sig det behövs ellerej och får vterinärvård så fort det hörs ett "klonke" eller "pip". Utan säljer hästen till "familjen barr och kotte" i skogen, där man drar av skorna, har hästen på lösdrift, gräs finns ju i hagne fårn april till november, sen kan man kasta till den lite hö och en saltsten. Vaccination??? nä, den träffar inga hästar... förutom dem hemma, avmaskning... nä, den går ju i samma hage som de andra hästarna... Rids varje helg, vare sig det behövs eller ej. Rida i form?? Varför då, det är ju en skogsmullehäst...
Alltså, NÄR ska vi här på bukeforumet växa upp, mogna och se HELHETEN. Alla är inte likadana. Det finns rötägg inom alla disscipliner. Sluta att bara ta upp det negativa med allt här i världen. Det ser vi nog av ändå. Visa respekt för varandras åsikter. Men ibland kan man väl för i *piip* tänka "med njuren" och försöka få en överblick i stället för att döma ut ett helt "hästfolk" efter en enda tävling.
S U C K , säger jag bara.
Ursäkta, men nu kunde inte den barocka buskdressyrryttaren hålla tyst längre. För några år sen satt jag ofta speaker på dressyrtävlingar och då satt jag ovanför domarna och jag såg mkt av dålig ridning. Nu på senare år, sitter jag OFTA på läktaren på ridtävlingar och jag ser EN DEL, dålig ridning. Men mestadels väldigt god dressyrridning, där många ryttare har tagit åt sig influenser från olika riddiscipliner. Jag rider extraträningar på ridskolan för instruktörer som tävlar dressyr LA-GP, som gått vidareutbildningar och fått lära sig en hel del från centrerad ridning och de har många gånger ifrågasatt mitt val av betsling, när jag kommit med någon typ av stång till ridskolan med min häst. Men också hjälpt mig med tillpassning och sett att mitt val av betsling många gånger varit befogat och fungerar bra.