Dagens paniksituation

BasicLisa

Trådstartare
Min häst hade lite feber i slutet av förra veckan, ingen farlig temp, men ändå så pass hög att ridning inte var aktuell. Har istället varje dag (fre-mån) varit ute och promenerat med henne mellan 30 och 60 minuter. Så hon har rört på sig.
Har haft normal temp sen i söndagskväll, så idag red jag på henne.
Red ett knappt 30 min pass med henne lång och låg och i lugnt tempo. Massa skritt, lite trav och väldigt lite galopp. Ingen press alltså.
Avslutar med att hon får ta en lite friare galopp runt hela banan 20x80 2 varv. Bryter av och ska börja trava av. Nej, det går inte, hon börjar stappla fram, jag saktar av och inser att hela hästen (förmodligen musklerna) skakar, slänger mig av och in i stallet direkt. Hon rör sig extremt stapligt och det är verkligen ett steg i taget.
Ser att hon andas stötvis och är fruktansvärt orolig. Hon har tarmljud hela tiden.
Efter lite diskussioner med folk i stallet bestämmer jag att jag går ut och tar en promenad runt anläggningen. I början går det extremt trögt, men till slut kommer hon igång ordentligt och börjar kliva på, men bakbenen vill fortfarande inte riktigt.
Efter cirka 20 min får hon iallafall gå in i boxen, verkar mycket nöjdare och äter till och med några äpplen.

Nån som vet vad det här kan vara?

Jag blir helt jättenervös. Har ALDRIG haft en sjuk häst tidigare, så jag blev ju mer eller mindre panikslagen.

Tack och lov bor hon på en ridskola, så mina underbara kollegor ser till henne under kvällen.

Sv: Dagens paniksituation

Korsförlamning? Har hästen gått i hage som vanligt under viloperioden? Har du justerat kraftfodergivan utifrån vilan?

Japp, gått i hage och knappt fått kraftfoder alls...
Fuderade på korsförlamning, men vi ansåg inte att det verkade vara det....

Hon var dessutom sjöblöt när vi slutade passet och hon svettas i princip aldrig

Fuderade på korsförlamning, men vi ansåg inte att det verkade vara det....

Hon var dessutom sjöblöt när vi slutade passet och hon svettas i princip aldrig

Varför ansåg ni inte det? Alla symtom verkar ju stämma?

Undrar lite över resonemanget "hade tillräckligt med feber för att inte ridas". Har hästen minsta feber rider man inte ö.h.t, om än så lite?

är också frågande att man rider ett pass i ridhuset i alla gångarter, om än lätt, första dagen hästen är feberfri.
normalt är väl att man ur försiktighets aspekt skrittar ut, och ser om hästen fortfarande känns frisk och fräsh efter det. sen kan man utöka om allt verkar bra.

tycker också det låter som korsförlamning. hade ringt ut vet. omgående efter såna symptom och reaktioner du beskriver.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 573
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 856
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka