Dagens knashund

Luff

Trådstartare
Vi var ute på promenad med dogsen. Det kommer en bil på en liten grusväg och jag ropar på Humla som går 20 meter framför mig. Hon stannar, tittar på mig, tittar på bilen.
Vänder sig mot mig och jag säger -Men skynda dig nu då. Kom så får du godis.
Då sätter hon sig pladask på rumpan mitt på vägen. - Skynda dig hit själv du matte. Bilåkarna (grannar) garvade gott och väntade snällt tills jag kom fram och tog henne åt sidan.

Om det var ute på landet skall hunden hållas kopplad vid promenad den här tiden på året.

Hon jagar inte och går inte av vägen så då har jag henne under sådan uppsikt så hon inte stör det vilda. Ergo villkoren uppfyllda.
Och @Anders, vadå på landet? "Koppeltvånget" gäller inte bara på landet. Det finns vilda djur i staden också.
Hur lagen skall tolkas finns utrett på Naturvårdsverkets hemsida. Koppel är det som gäller om inte man har så bra koll på sin hund att det i princip kan likställas med en kopplad, alltså att hunden håller sig direkt intill föraren med väldigt bra lydnad.

Senast ändrad av en moderator:
Hur lagen skall tolkas finns utrett på Naturvårdsverkets hemsida. Koppel är det som gäller om inte man har så bra koll på sin hund att det i princip kan likställas med en kopplad, alltså att hunden håller sig direkt intill föraren med väldigt bra lydnad.
Fast jag har alltid min i långlina, han hade kunnat göra så ändå. Jag menar bara för han går i koppel kan han ju sätta sig mitt på vägen istället för att komma till mig. Då är ju enda skillnaden att jag kan dra till mig honom med en lina istället för att gå fram och leda bort honom. Same same!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 235
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 490
Senast: Fibusen
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 926
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 638
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar