Dagens goda gärning?

aiquen

Trådstartare
I dag hörde vi plötsligt ett ihärdigt krafsande ljud bakom luckan som går till en nisch i murstocken i mitten av huset. Efter mycket om och men vågade vi öppna luckan (det lät ju inte som om det bara var en liten mus där bakom precis) och ut trillade...

tornseglare.jpg

... en liten förskrämd fågel. Som landade vid änden på trappen och sedan inte rörde sig. Vi bar ut den i gräset där den började flaxa och ha sig, men upp i luften kom den inte. Så där stod vi och visste inte riktigt vad vi skulle göra. Om vi bara skulle lägga den i en buske och hoppas på det bästa (och då framför allt att vår katt inte skulle hitta den när den låg inne bland buskarna och flaxade).

Då kom jag att tänka på den här Buke-tråden där KFV nämns. Så jag sprang in och tittade på KFV:s hemsida och hittade en rehabiliterare här i närheten som vi ringde upp, om så bara för att få lite råd hur vi skulle göra. Vi fick då - efter att vi beskrivit fågelns utseende - veta att det var en tornseglare (vi hade gissat på någon slags svala, och tornseglare kallas visst tornsvala också, så vi var inte så långt ifrån i alla fall) och att dessa inte kan (alls?) lyfta från marken. I stället fick vi rådet att "slänga" upp den i luften.

Så sagt och gjort. Mamma tog fågeln och ställde sig mitt på gräsmattan, och slängde upp fågeln i luften - och den flög. "Tjoff" sa det, så hade den försvunnit över trädtopparna, ungefär. :D

Det kändes verkligen som om vi gjort dagens goda gärning då! Och fasen vad bra det är att Buke finns ibland, så att jag visste vart vi kunde vända oss för att få hjälp! Och att personen vi ringde var så väldigt hjälpsam och tillmötesgående, trots att det bara handlade om en "liten fågel". :laugh:

Nu är det väl bara att hoppas att fågeln inte har ett bo på taket någonstans, så att vi snart står här med en hel liten fågelfamilj som har ramlat ner i murstocken. Men förhoppningsvis lärde sig pippi något av dagens "flygtur" i alla fall. :D ;)

Sv: Dagens goda gärning?

Bra gjort! Har också ett par gånger fått kasta upp "Tornsvalor" i luften. I år har vi dock inga såna här hemma på gården. Saknar verkligen deras läte!

Ja, vi hade som sagt ingen aning om att tornseglare måste kastas upp i luften för att kunna komma iväg. Så nu blev vi en erfarenhet rikare på den punkten också. ;)

Dock tycker jag att det kan vara riktigt jobbigt i dessa tider med ungar som trillar ur bona, och ungar som försöker lära sig flyga från marken bland alla faror (katter) o.s.v. Även om man självklart inte kan eller ens SKA påverka så mycket (eller över huvud taget) i framför allt det sistnämnda läget så är det jobbigt att se fågelungarna gå runt till synes helt försvarslösa. Man är nog lite överdrivet blödig ibland i alla fall. ;)

Bra gjort att ni kollade efter och hjälpte den lilla stackaren! :)

Svalor har vi haft gott om hemma hos mamma och pappa genom åren. Dom kan inte lyfta om dom inte hoppar från en gren eller något.
Jag har också kastat upp svalor i luften ett par gånger då dom av misstag råkat hamna på marknivå.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 722
Senast: Ekblomma
·
Övr. Hund Jag släppte ut Shumba lös på tomten, för att springa och rasta av sig i skogen. Själv stannade jag kvar inne i värmen. Efter en...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama