Dagens fråga ang lös jakthund

Luff

Trådstartare
På morgonens kisspromenad får min man syn på en drivande/spårande jakthund. Då vår dåre inte beter sig riktigt ok vid hundmöten så skyndar sig mannen att gå raskt åt andra hållet.

Min reaktion var instinktivt - men en jakthund springer knappast fram till en hund på promenad.
Du hade nog kunnat traska på som vanligt.
Det är min erfarenhet och vad jag tror.

Har jag fel?

Man hör ju aldrig om jakthundar som på hemvägen anfaller grannens dvärghund.

Sv: Dagens fråga ang lös jakthund

Det är sällan jag stöter på jakthundar som kommer fram.

Dock fick vi ingripa för ett par år sedan när några yngre 12-13 års åldern var ute och joggade eller nåt åt det hållet. Vi hade precis kört förbi en älghund som sprang efter vår bil så när vi kom runt kurvan kommer dessa barn och vi saktar ned och ser hur stela de blir och de springer till skogs och hunden efter dom.

Jag kastade mig ur bilen och visslade på hunden som kom direkt. Det visade sig att hunden hade varit ute hela dagen och jagat och var bara glad att se människor. Jag fick dock rejält med skäll av ett av barnen om att hundar minsann inte får vara lösa då informerade jag dom att hunden var faktiskt inte ens min. Numret till ägarn fann vi på halsbandet och ringde honom. Hunden hade kutat en bra bit hemifrån!

Det är just vid såna tillfällen som jakthundar kommer fram till männsikor, när de tappat bort sin ägare. En hund som är i fullt drev eller sök avbryter sällan för att springa fram till andra människor/hundar eftersom de har fullt fokus på bytet.

När Ester har ett spår varken ser eller hör hon någonting omkring sig. Tror inte att en jakthund som jobbar skulle komma fram till folk på promenad. Även om den tappat spåret så vill det nog till att den kommer fram till en hund med ägare ifall den andra hunden dessutom är vild vid hundmöten.

Vi har en liten röd dreverhane som kommer hit varje gång han jagat klart. Sitter på vår trappa och gnäller tills hans husse kommer och hämtar honom. (Han har antenn så husse har koll på var han är). Han är jättesnäll mot mina hundar och hur gosig som helst om man kommer ut. Finns även en stövartik som kommer hit när hon tappat spåret. Hon är lite skyggare och håller sig i stallet tills hennes husse dyker upp. Hon verkar inte tycka att mina tikar är speciellt kul, men hon ger sig inte på dem.

Grannens gamla tik är likadan - hon kommer till oss när hon jagat klart - det har hon gjort i 7-8 år. Vår hund blev rejält överraskad då hon dök upp - han var ju ny på stället och här kommer det en liten taxjycke och knallar upp på trappen och in under honom - kollar vad han är för sort och ställer sig sen vid dörren bredvid honom och väntar på att jag ska öppna.

Jag hade lugnt gått vidare, möjligvis stannat upp och avvaktat om det var så att vi helt skulle krocka på något ställe.

När min hund arbetar med apportering så finns inte heller andra hundar eller något sådant. Så har hon varit sen hon var valp/ungund. Hundar kan gå förbi hur nära som helst, men söker hon så söker hon :) Jag har kört mycket närsök i vår gamla lilla park med sökområdet angränsande till gångvägarna :)

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 442
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 107
Senast: Luff
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 406
Senast: soom
·
Övr. Hund Behöver skriva av mig och få höra lite fler synpunkter från er hundägare, då jag fick en väldigt oväntad kommentar vad gäller min natt...
2
Svar
26
· Visningar
2 922
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka