Dagens asgarv.

Pia

Trådstartare
Jag har just haft en annons ute om att vi kan ta emot ett par stycken på bete i sommar.
Annonstexten löd så här:
Sommarbete finnes i xxxxxxxx. 3ha stor hage, daglig tillsyn. Äv. stall pl. Tel. xxxxxxxx
I går ringre en galning som ville ha betet osett. Jag frågade vad han hade för häst och så och det visade sig att han hade tänkt frakta hit 80 kor.:rofl:

Sv: Dagens asgarv.

Varför betraktar du honom som en galning?
80 kor på 3 ha verkar iofs vara en högst tillfällig placering, men i alla fall.

Är det inte så att du uttryckt dig oklart i annonsen?

LIA

Men han bor10 mil bort. Hur länge räcker 3ha åt 80 kor? Kostnaden för att få hit dom i förhållande till hur länge maten räcker vore orimlig.
I synnerhet som jag förklarade att jag ville ha 500/månad och djur.
En rejäl inkomst för mig förstås, men han måste vara galen.

Det som fungerar åt hästar duger gott år korna med. Dom är i allmänhet lättare att stängsla för.

LIA

Staketet ar inga som helst problem. Och personligen hade jag alskat att ha kor istallet for hastar, orsakar oftast inte alls samma slags problem. (Salange de inte gar ut vill saga..)
Men 80 stycken pa 3 ha, han har inte last fel?

Som jag förstår det, har dom haft problem med kommunikationerna. Eller kanske "koägaren" är en skämtare?

LIA

Det är väl bara att tacka och ta emot;)
Jag menar 40000 kr hade inte jag tackat nej till:d
Dessutom så minskar parasit trycket avsevärt för hästarna om du har kor gåendes där en sommar, även om det bara blir några veckor.

40000kr för några veckor, och sen kan du hyra ut resterande veckor till fånghästar eller något som inte ska ha så mycket gräs (för 80st kor lär ju äta skapligt mycket av gräset :p)

Ett lite varningens ord bara...OM han nu skulle komma överens med dig. Avtala hur länge de skall gå och vad du skall ha betalt. Vem som tar anvsvar om de spränger staket (se 80 kor i panik) etc...
80 kor på 3 hektar - om han låter dem gå där hela sommaren - kan fullständigt trampa sönder hagen samt att han skall erlägga minst hälften i förskott.. Jag tycker det osar Mickel - Räv

Tack för omtanken, men det är lugnt.
Jag kommer inte att släppa in 80 kor till mina hästar.
Det är han som är galen, inte jag.:angel:

puh lättad :D
Såg framför mig 80 kor i SKEN in i din trädgår....

Vem som tar anvsvar om de spränger staket (se 80 kor i panik) etc...
80 kor på 3 hektar - om han låter dem gå där hela sommaren - kan fullständigt trampa sönder hagen

Bortsett från att de inte kan fö sig på 3 ha en hel sommar, ifa. de inte tillskottsfodras, så trampar de inte sönder hagen. Isf. måste det bli ett ordentligt regnande. Våra 75 mjölkkor går på drygt 2 ha. utan problem, de äter ju fullfoder som vanligt inne i lösdriften, men i övvrigt går det fint.

Sedan så brukar det mycket sällan bli panik, så att de skulle spränga staketet är föga troligt.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Det som fungerar åt hästar duger gott år korna med. Dom är i allmänhet lättare att stängsla för.

LIA

Ja det brukar aldrig vara något problem. Våra kor och även de kvigor som går här hemma, har endast en eltråd utan problem.

Men han bor10 mil bort. Hur länge räcker 3ha åt 80 kor? Kostnaden för att få hit dom i förhållande till hur länge maten räcker vore orimlig.
I synnerhet som jag förklarade att jag ville ha 500/månad och djur.
En rejäl inkomst för mig förstås, men han måste vara galen.

Han kan ju ha läst lite dåligt vad gäller kostnaden. För att frakta dem 10 mil och även frakta balar för tillskottsfodring, är det ju förhållandevis inte så stor kostnad ifa. han har markbrist där han själv bor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp om hur jag bemöter ägaren till en häst som gått på bete med min... Historian är ganska lång. Får i maj tag på...
2
Svar
35
· Visningar
5 370
Senast: Lyraolissy
·
Ekonomi & Juridik Ett av våra större beten kommer i sommar inte att kunna betas av nötdjur som planerat då djuren inte riktigt räcker till denna...
Svar
8
· Visningar
1 846
Senast: Tabasco
·
Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat