Dagen innan tävling!

A

amanin

Hur förbereder du dig dagen innan du ska tävla? Hur rider du? Hoppar du? Gör du något speciellt ex. tvättar eller flätar hästen? Gör du iordning utrustningen, putsar etc.? Och har du några specialknep som gör er till ett extra snyggt ekipage?

Skulle vara kul att höra hur andra förbereder sig:bump:

Sv: Dagen innan tävling!

Jag brukar låta häste ta det lite lugnt och skritta en lång sväng, och böja lite på den inne på ridbanan för att känna att allt är som det ska! Efter det duschar jag alltid mina hästar och flätar dem ibland. Torkar dem, lindar och det allra sista så mockar jag ur boxen innan pållen ska sova, desto mindre bajs i boxen = mindre risk för otrevliga överaskningar på morgonen!:D

Glömde visst...

Och naturligtvis så putsar jag sadel, träns och benskydd. Lägger fram tävlingstäcken, grimmor mm. Packar sadelskåpet så att allt är klart , så det blir mindre på morgonen.

Obs! flätar ALLTID svansen... (det blir så fint svall, å lockar...)

Brukar rida ett lättare dressyrpass dagen innan tävling med nuvarande hästen, så jag har henne rastad och lydig till tävlngen. Borstar oftast bara ordentligt till hoppning, till dressyr får hon bada. Brukar skölja upp svansen med lite schampoo, speciellt när hon varit brunstig... Borsta ur den med pälsglans och så. Smörjer och oljar allt läder. Tror det är det jag gör innan tävling.

D-ponnyn hoppade jag faktiskt alltid dagen innan tävling för att han blev så vild på tävlingen annars, så det beror ju mycket på vad man har för häst av man ska göra dagen innan tävling.

Hej!

Jag brukar faktiskt låta min ponny vila två dagar innan och bara ta kanske en skrittur eller så går jag en sväng med henne.

Jag duschar henne alltid och knoppar man om det är dressyr eller nån speciell tävling. Jag ryktar extra noga och kammar igenom svansen (som också är tvättad) med massor av pälsglans (som jag använder överallt också). Ibland lindar jag benen och linimenterar.

Jag packar allt och smörjer sadel, träns och putsar skydd.
Och så byter jag schabrak till antingen vitt eller pessoa. Och visiterar henne extra noga så att alt är okej.
Och innan hon ska sova så får hon svansskydd på i boxen så hon inte ska klia sönder svansen på natten (hon gör det bara när jag absolut inte vill).

Och på morgonen så ryktar jag ordentligt och putsar det lilla extra och sen är vi klar för avfärd!!:D

Kan ju bidra själv också...

Nu har jag precis börjat åka ut på ClearRounder med min nuvarande pålla, och där anstränger jag mig inte överdrivet; Ser till att vi är hela och rena, lägger på ett nytvättat schabrak och borstar ur man och svans ordentligt, tvättar om det behövs.

På "riktigt" tävling brukar jag putsa igenom alla grejer dagen innan, även benskydd och annat småplock. Jag badar hästen och dränker i pälsglans:D På med täcke, lindar benen, flätar svansen och flätar manen. Packar alla prylar i bilen, gör iordning transporten och lägger fram allt som ska plockas på hästen på morgonen. På morgonen fixar jag knopparna det sista jag gör innan jag lastar...

jag rider lite dressyr och sen skrittar ut i skogen så att han får sträcka på sig lite extra. Duschar honom och trimmar svans och man om det behövs. Putsar alltid träns och sadel och lägger fram allt jag gör naturligtvis de andra vardagssysslorna.Jag brukar alltid ha pälsglans i den nytvättade svansen,håller sig längre då.

Hejsan !

jag gör lite olika, men är det endagstävling så lösgör jag väldigt mycket , böjer , rider volter osv . Även byten . Och i slutet tar jag en liten studs, inte för mycket utan känner ja att hästen är trött så får den skritta ett tag och sen fortsätta .:idea:

Men om det däremot är meeting så tar jag det ganska lungt, Ex. skritta ut i skogen och bara lufsa runt. hästen ska ju ändå ibland resa länga den dagen och tävla hela helgen.

Jag packar och förbereder allt, förutom knoppar osv. De går ändå upp på natten och så sliter det så mycket på manen . Iofs. är det ju olika på hästarna .
Oftast knoppar ja inte alls, mina hästar tycker jag passar utan.
Jo, jag vet det är stiligare , men njaa . :D

// Linda

Jag brukar rida lite lätt dressyr med ponnyn, mest lösgörande
känns det bra, brukar jag hoppa 1-2 skutt på ngt litet hinder
bara för att checka av, sedan skrittar jag ut i skogen! :)

Sen duschar jag henne, klipper det som behövs ( kronrand, svans )
m.m , sedan på med pälsglans, flätar ihop svansen , lägger på tävlingstäcke och lindar benen . Mockar ur boxen en sista gång
Sedan packar jag ihop alla tävlingsaker, sätter på nummerlappen
på tränset o.s.v :p
Knoppar jag gör på morgonen

Jag rider alltid ett lösgörande pass dagen innan för att checka att hästen är mjuk och liksidig. Brukar rida i ganska lång och låg form i alla gångarterna och överböja båda innerställt och ytterställt för att få loss både nacke och hals. Givetvis kollar jag också att hästen svarar framåt och tillbaka på mina hjälper.

Sen är det tvättning av svans och ev. huvud, kropp (har två skimmlar, ena är mörk som tur är) och ben. Brukar också ta fram lilla klippmaskinen för att ansa bort irriterande hår runt ganascher och öron. Sen sätts det toffsar i manen om de ska ha knoppar och lindas ben. Därefter tvättas och smörjs alla tävlingssaker och packas in i lådan!

jag är nog inte den seriösaste innan tävling men fina brukar dom vara ändå:p

Idag tex ryktade jag min (gråa hehe) bruna häst och klippte öronen mm och smörjde av grejerna som jag ska ha med mig, sen var det klart. Sen är det väldigt olika hur jag rider eller inte rider innan tävling. Jag har ingen riktigt ritual direkt brukar gå bra iaf.

Imorgon packar jag in grejerna, ryktar och knoppar pållen. så var det klart. brukar gå på 20min ungefär att fixa hästen.

men sen kan jag även vara riktigt noga med tvättad, flätat, oljad häst ibland;)

rider oftast en stund på banan och tjeckar av gas och broms, bara lösgörande arbete när hon känns lugn och trygg i arbetet får hon skritta ut en sväng.

försöker att bada hästen så ofta det går, har inget varmvatten så det blir på sommarhalvåret.(har en svart häst som allt damm syns otroligt bra på om hon inte har badat)
ryktar och rycker manen lite extra kvällen innan. packar transporten kvällen innan om det är hoppning, är det dressyr så rider jag en sväng hemma på morgonen så då packar jag inte förrän morgonen.
knoppar manen gör jag alltid på morgonen, sen brukar jag olja in hovarna och ha lite olja runt ögon och näsborrar. pysslet på morgonen brukar allt som allt ta ca 2 timmar inför dressyr och 45 min före hoppning :P

Jag brukar rida en liten sväng i skogen och lite lösgörande på banan. Kollar så att hon är lydig och framme för hjälperna. Sedan borstar jag henne, tvättar eller borstar svansen, smörjer hovarna.

Jag rengör och smörjer all utrustning och packar ner det:)

Nu när det är varmt ute. tja vi kan ta ett bra exempel som idag, såhär kommer väl förberedelsen se ut nu framöver.

Åker dit till ungefär kl 13.00 plockar av Mazarin och nypon sina täcken så får dom gå och sola.
sedan tar jag in mazarin och schamponerar hela hästen och ger lite massage.
sedan går vi på en långpromenad, vanligtvis med Bot paddarna förutom när hon är blöt om benen. Men då får hon oxå gå och sola sej lite :p jag checkar så att hon är lös och lyssnar för mina hjälper ännu en dag tidigare så att hon bara får chilla lite dagen innan.
När vi kommer in till stallet igen så ger jag mazarin hö och kör dom sista finputtsningarna med mazarin, puttsar även all utrustning och packar in det i skåpet, jätteskönt så är det bara att rulla på det imorrn :p
sen är det jag som är äcklig och smuttsig :D

Jag brukar putsa läder och ev. tvätta schabrak, ridbyxor om det inte redan är gjort.
Hästen brukar jag rykta lite extra noggrant och rida ett lösgörande, men lugnt dressyrpass eller en tur i skogen.

Sen brukar jag packa täcken, utrustning, ev.fika, alla papper och licenser och göra iordning transporten med hönät, spån och ta med foder+hö om det behövs.

I Fredags innan dressyrtävlingen:
Lätt dressyrpass, nästa bara så att han blir lösgjord. Sedan dush, promenad nån kilometer i solen så att manen iaf hinner torka. Sedan fläta (bara själva flätorna, jag rullar ihop dem till knoppar på tävlingen). Mockar och ställer in hästen, går in och äter och fixar grejjer. Går ut en gång senare och rensar bajs :p

Jag brukar inte göra så stor grej av det, då fattar han (ponnyn) bara vad som väntar och då blir han nervös och kan inte sova. ;) :D

Jag brukar rida ut eller rida dressyr, och på kvällen borstar jag honom så att han är riktigt ren och fin.

Jag brukar rida ett "dressyrpass" dagen innan, lagom hårt.
Känna så att hon går fram för skänkeln o tar mina förhållningar, att hon är mjuk i sidorna, o så rider jag lite öppna/sluta. o ja lite sådär. tills hon känns fin.
sen brukar jag bada henne, göra toffsar i manen om hon ska ha knoppar. fläta svansen o jämna till manen o annat hår som behöver trimmas.
sen smörjer jag grejerna, packar in allt som ska med i tävlingsskåpet.
sen får brukar jag alltid ta med skydden hem o tvätta i tvättmaskinen så dom blir riktigt rena. o putsa ridstövlarna!

Jag rider nästan alltid ut, ser till att hästen blir mjuk och genomriden, och får galoppera av sig lite (annars är hon som en bomb dagen efter) men inte så att hon blir helt svettig.
Om det är bra väder badar jag henne, och skrubbar fötterna vita.

Klipper där det behövs, hovskägg, nacke, svans.. Sprayar pälsglans i svansen och flätar den.
Putsar alla lädersaker och sätter på rent schabrak, packar allt i tävlingskåpet och gör iordning hönät etc.
Allt ska vara klart för att bara fläta hästen på morgonen och stuva in skåpet i transporten o sticka. :)

Hur förbereder du dig dagen innan du ska tävla? Hur rider du? Hoppar du? Gör du något speciellt ex. tvättar eller flätar hästen? Gör du iordning utrustningen, putsar etc.? Och har du några specialknep som gör er till ett extra snyggt ekipage?

Skulle vara kul att höra hur andra förbereder sig:bump:

Jag brukar rida ett normalt dressyrpass och massa lösgörande.. sedan stannar jag kvar och putsar all utrustning (har det som en bra ursäkt, annars blir det aldrig gjort). Ibland får hästen bada, men oftast står jag bara och ryktar en himla lång stund. Det händer att jag knoppar, men är oftast alldeles för lat.. :p Annars brukar jag bara tänka på att matcha utrustningen, tycker det är snyggt :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 221
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka