Dagen innan Kejsarsnitt

C

C_L

Dagen innan ska man ju infinna sig och spendera hela dagen på sjukhuset. Min undran är vad som sker den dagen?

Denna gången ska jag genomgå ett planerat Kejsarsnitt och har fått en lapp om att jag ska infinna mig dagen innan men jag blir "hemsläppt" och får sova hemma för att om igen infinna mig dagen efter.

Någon som vet?

Sv: Dagen innan Kejsarsnitt

Nu har jag inte gjort ett planerat snitt, utan jag gjorde ett akutsnitt..

Men jag kan tänka mig att det är för att kontrollera både dig och barnet under en längre tid, som t.ex det här med ctg kurvor och så, för att se att barnet mår bra och är stabilt skulle jag kunna gissa på..

Jag kan som inte tänka mig nån annan anledning :)

DU får träffa en BM, en läkare samt narkosen.

De berättar om rutinerna efter snittet samt rutinerna vid själva operationen.
Det kan ta allt ifrån ett par timmar till hela dagen.

Så bered dig på en lång väntan mellan samtalen. ;)

Va?
Vi fick ett planerat snitt i november förra året. Inte behövde vi infinna oss dagen innan på sjukhuset. :confused:

Vi skrev in oss på morgonen den dagen snittet skulle ske och snittades vid lunchtid.

Kan det vara så att C_L -liksom jag- har fått den första snittiden på morgonen?
Då måste all information ske dagen innan.

DU får träffa en BM, en läkare samt narkosen.

De berättar om rutinerna efter snittet samt rutinerna vid själva operationen.
Det kan ta allt ifrån ett par timmar till hela dagen.

Så bered dig på en lång väntan mellan samtalen. ;)

Vad tokigt... :crazy: att göra det dagen innan verkar ju vara omständigt; inte minst för föräldrarna att sitta och vänta på samtal i flera timmar.

Vi fick dels info veckan innan (när vi gjorde vändingsförsök och fick tiden bokad) med ett papper på hur det går till; hur man skulle förbereda sig.

Info från narkosläkare, BM osv fick vi löpande på morgonen/fm när vi var på avdelningen på snittdagen.

Men det beror säkert på det enskilda sjukhusets rutiner. Om de gör många snitt samma dag så kanske det är därför de väljer att köra infon dagen innan. (När vi var inlagda var det jag och en till dvs två planerade snitt den dagen.)

Ja, de kanske snittar direkt då när ni kommer in?

Vi skulle var på plats kl 8.00, men själva snittet skedde tidigast vid 10-11tiden (efter förberedelser och info som kom parallellt när jag låg där i sängen o väntade). Nu var vi som sagt två personer och de tog den andra tjejen först så vi fick vänta ytterligare någon timme innan det var vår tur.

Ja, jag undrar detsamma.. Jag snittades på en måndag morgon kl. 9 och fick träffa läkare etc. samma dag.

Mitt tredje snitt var planerat till 07:30.

Den första blev det akut med och den andra var jag redan inskriven med pga. havandeskapsförgiftning.

Sjukhusen har olika rutiner verkar det som.

*kl*

Jag fick min dotter med planerat snitt och vi behövde inte komma in dagen innan. Dock skulle vi vara på plats kl 7 på morgonen, blev inskrivna och fick vårt rum. Sen fick vi bara ligga där och vänta och vänta...och vänta...(vi hade fått informationen av läkarna redan när vi bestämde datum för snittet)
Sen kom de typ kl 11.30 och rullade ner oss till operation, jag fick träffa narkosläkaren (som var en kopia av Freddie Mercury), han gav epiduralen och sen in på operation. 12.20 började de och 12.26 låg dottern i sin pappas armar. :love::love:

sen var det lite annat som inte var så bra, men det ska jag ju inte ta upp nu...
Men vi fick universums underbaraste barn från det iaf.
Jag önskar dig lycka till en miljon gånger. :)

Tack alla för svar!

Ja det kan vara så, jag har ingen aning alls, därav frågan.

Jag ska enligt uppgift spendera hela dagen på sjukan för att sedan gå hem o sova hemma o infinna mig 08.00 på morgonen efter,kanske är det så som du skriver Trygg, att jag är först på listan den dagen.

För mig känns det mer än ok eftersom vi förra gången fick ett akutsnitt och jag har fortfarande sviter av det.

Jag ska oxå vara en dag innan på sjukhuset, jag blev informerad att det först är en gruppträff (ihop med andra som ska snittas) o sen får man träffa sjukgymnast, läkare samkt narkos individuellt.

Man ska tydligen oxå ta blodprov. Det skulle ta en dag enligt dom, då äter man lunch en timma mitt på dagen.

Jag har gjort tre snitt, det första "bråttom-modellen" med iordningställande på bår med springande personal.
Nr 2, 3 var planerade och eftersom jag har 20 mil till bb lades jag in dagen innan och diverse provtagningar bl a blodgruppering gjordes. Sen fick jag prata med narkospersonalen och diskutera hur jag ville ha det och hurvida det var genomförbart.
Hibiscrub-dusch på kvällen innan sänggående och på morgonen när jag vaknat.
Nr 2 blev det snitt 8.30 på morgonen och nr 3 efter lunch eftersom de fick akuta patienter.
Första barnet var det strikta restriktioner hur man fick kliva upp, äta och sköta bebis, och man skulle ligga kvar minst 10 dagar!
Nr 2 hade jag laddat upp för att få göra som jag ville - och då fanns inga restriktioner, fick hjälp att kliva upp på eftermiddagen, vanlig middag och när jag talade om att jag tänkte åka hem på 4:e dagen så var det inga problem.
Nr 3 var likadant, men då blev jag kvar i 10 dagar pga att bebis hamnade på neonatalavdelningen.
Mitt tips till alla som snittas är att kliva upp så fort det bara går (gåbord är underbart) sen att gå och röra sig så mycket man orkar, vila och sen upp igen. Det är jobbigt och motigt men man blir människa snabbare om man gör det.

Dagen innan ska man ju infinna sig och spendera hela dagen på sjukhuset. Min undran är vad som sker den dagen?

Denna gången ska jag genomgå ett planerat Kejsarsnitt och har fått en lapp om att jag ska infinna mig dagen innan men jag blir "hemsläppt" och får sova hemma för att om igen infinna mig dagen efter.

Någon som vet?
Jag var bara där typ en timme eller så. Mer var det inte. Varför ska du vara där hela dagen? När ska du ha?

Freddie Mercury!!:D

Freddie-Mercury---Queen-Photograph-.jpg

-Kom hit så ska jag snitta dig!

Hoppas att det bara var utseendet och inte den tighta vita läkarklädseln som skapade denna Look-alike..

Jag hade hoppat av britsen direkt!

En av mina läkare var fruktansvärt lik Stellan Skarsgård. (passande efternamn) Vid hans ankomst blev jag plötsligt pinsamt medveten om mitt snedrakade "Borsta-borst" där snittet skulle läggas!:eek:

Stellan.jpg

C_L; Du måste -efter dotterns ankomst- tala om för oss den högst viktiga detaljen om vem din läkare var lik!

Nu är det ju i Skåne -och vi vet ju att de flesta skåningar ser likadana ut- så risken är väl stor att det blir någonting sådant här som du lutar sig över dig där du ligger..

ernst-hugo2-1.jpg

-God Dag, ligger du bra så?

Jag åkte dagen innan snitt in för at ta blodprov, träffa narkosläkaren samt kolla ctg kurvan, var nog där lite mer än en timme, sedan åkte jag hem.
Många sover tydligen på sjukhus innan snittdagen men jag hade så mkt att göra så jag ville sova hemma.

Med nummer ett och två blev jag inlagd kvällen innan och min man fick åka hem. Med nummer tre så fick jag välja och jag åkte hem och sov hemma.

Med nummer ett och två så har jag inget minne av att ha fått prata med läkare. Det gjorde jag däremot med nummer tre och det gjordes dagen innan.

Jag mådde väldigt dåligt efter mitt andra snitt då de behandlade mig som ett stycke kött...Så med nummer tre så var de mkt noggrannare med att tala om vad som skulle hända och för mig var det viktigt att de visade mig vart de körde mig också vidare.

det kanske har att göra med din GBS och dina tidigare erfarenheter? Så du ska få en riktigt ordentlig förberedelse denna gång? Läter jättebra sånna fall :) Kanske du ska få någon förberedande medicin innan också osv?

Mitt akutsnitt gick till så jag fick träffa läkaren som beslutade om snitt sen fick jag en snabbis med narkosläkaren... sen rullades jag iväg till op och allt som allt tog det ca 30 min innan hon var ute från det att dom tagit beslut :) Kändes tryggt fast det var "akut". Fick ju massa (extra stor dos) lugnande (pga panikångesten) och anti-kräk klegg osv... ja bricanyl och sånt för att stoppa sammandragningarna osv.

de flesta här uppe som jag känner som gjort planerat snitt har fått åka in kvällen innan och sova, vet dock inte vad dom fått göra. Kanske för att det är i regel en bit att åka till Förlossningen.... 5-10-35 mil inte så ovanligt :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
491
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V