Dagen efter piller

EmelieR

Trådstartare
finns det till hund också?
Sambon skickade ut min löptik och hon sprang direkt till grannhunden... Tror att hon var borta max 7 minuter men hannen var upphetsad...
Vet att hon snällt ställer upp då en kastrerad hane har parat sig med henne innan. Tog ca 10 min innan de "lossnade" då...
Vad ska man göra. Vill inte att min 1.5 års tik ska ha blandrasvalpar iaf...
Skendräktig var hon första gången hon löpte så symtomen kan jag ju knappast gå efter. Dom fanns ju där sist... Lite pinsamt att köra till vet denna gången också...

Sv: Dagen efter piller

Finns inga piller vad jag vet, men man kan fara till vet och ge nån spruta som gör att det inte blir valpar. Har inte gjort det själv, men morsan gjorde det när hennes labbetik blev parad av deras grannes trevägskorsning :crazy:

TAck så mkt för svaret.... Ska kolla det lite närmare.. JAg tror iofs att de har varit ensamma "för lite", men man kan ju aldrig veta.
Jag har en Jack Russel och dom har ngn tyska apfen hund... Skulle iaf inte bli så söta hundar av det. Dessutom är hon ju för liten....

När det handlar om tjuvparning finns det inget för lite, 30 sekunder räcker gott och väl. Det är bara att pallra sig iväg till veterinären och ge henne en abortspruta.

Hur snabbt kan man gen den efteråt? Imorgon? Hur lång tid har man på sig?

Såvitt jag minns har man ett tag på sig, jag har till och med för mig att det finns möjligheter att spruta upp till en månad efter. Men det bästa är att ringa och kolla med veterinär.

Det man ger för att abortera numera heter Alizin, det är ett progesteronhämmande medel som avbryter dräktigheten genom att sänka halten progesteron (dräktighetsuppehållande hormon) vilket omöjliggör fortsatt dräktighet. De flesta veterinärer vill dock att man väntar 25-28 dygn efter (den formodade) tjuvparningen - då gör man ett ultraljud, är tiken dräktig ger man två sprutor med ett dygns mellanrum. Ring och hör med vet imorgon föreslår jag.

Kan även tillägga att Alizin kan ges upp till 45 dagars dräktighet, görs det så sent kan fostren dock inte resorberas utan stöts ut - självklart ingen vidare trevlig upplevelse för tiken. Så sent bör man nog alltså inte abortera om det inte handlar om fara för tikens liv att gå dräktigheten ut.

Senast ändrad:

Naturligtvis ska jag kolla det med veterinär imorgon, jag ville ju bara lugna mig lite redan idag...
Om man kan vänta 20-25 dgr så kan man ju se det på ultraljud är ju det bästa. Då kan man ju se på bilderna om man behöver ge medicin eller ej... Det trista är att hon får lida så mkt på vägen utan att få ut det fina så att säga...
Det är ju inte skadligt för henne på ngt sätt. Båda hundarna är små...

25-28 dygn ? Oj då..har det ändrats så mycket genom årena ? När min fd hund stack iväg med grannhunden ( år 1996) så sa våran veterinär att högst 1 vecka efter tjuvparningen skulle man ge sprutan. Varför ska man vänta så pass länge som 25 dagar ? Är det bara för att konstatera att tiken verkligen är dräktig ? Men jag tycker det låter lite hemskt att efter så pass lång tid abortera :crazy:

Det är för att inte behandla i onödan. Man rekommenderar även att u-ljuda en vecka efter för att kontrollera att fostren inte är där mer.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 270
Senast: Migo
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 464
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 905
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar