Linduzz
Trådstartare
Sv: Dagen D...
Tack så mycket för bra info
jag har inte bestämt mig om det blir jag+ min sambo som är med henne till slutet eller bara min sambo. D et återstår att se.
Tanken är inte helt fel egentligen med Nordens Ark, men det känns ju lite vemodigt att ens älskade älskling ska bli mat, men samtidigt som det är för en bra sak.
Nått annat jag kom å tänka på, hon har pass men det har försvunnit, kostar ett par tusen att fixa fram ett nytt, vilket känns onödigt om hon ska avlivas.
Kräver de som tar bort att få se passet?
KL
Tråkigt att dagen har kommit men starkt av dig att se till hästens bästa före din vilja att ha hästen kvar!
Lantbrukstjänst kostar 5000 kr om de både ska avliva och hämta, tittade på deras prislista nyligen. Det är priset inklusive moms. Nu under den kalla årstiden så åker de två gånger i veckan så det kan ju bli några dagars väntetid. Vill du ha avlivning utfört av dem så boka det samtidigt som du bokar hämtningen, annars kan det bli så att de inte hinner när de kommer ut och det vore ju otroligt jobbigt och kostsamt. De avlivar genom bult och det är enligt mig ett väldigt säkert och snabbt sätt för hästen. Det går otroligt fort och ingen risk att hästen blir "groggy" och mår dåligt som det kan finnas en risk för om man anlitar veterinär som sprutar hästen. Är du inte med själv måste någon annan vara med och hålla hästen när den bultas. Som någon skrev tidigare så blir det rätt mycket blod och det kan även komma på grimman, bara så att du vet om det. Om du inte själv är med och håller så kan det vara tufft att få tillbaka en grimma med blod på, då talar jag av egen erfarenhet....
Nu skriver du ju att hästen inte gillar att åka transport men annars vill jag bara tipsa om att Nordens Ark tar emot hästar för slakt som sedan blir mat till djuren. Det är viss väntetid till dem men inte mer än några veckor så det beror ju på hur hästen mår om man kan vänta eller inte. Vissa tycker att det är helt fel att lämna hästen till djurpark, andra såsom jag mår bra av att veta att min förlust kan vara till nytta för andra.
Stor kram till dig och din häst!
Tack så mycket för bra info
Tanken är inte helt fel egentligen med Nordens Ark, men det känns ju lite vemodigt att ens älskade älskling ska bli mat, men samtidigt som det är för en bra sak.
Nått annat jag kom å tänka på, hon har pass men det har försvunnit, kostar ett par tusen att fixa fram ett nytt, vilket känns onödigt om hon ska avlivas.
Kräver de som tar bort att få se passet?