däcken låsta på transporten

Loma

Trådstartare
Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av olika anledningar så har den blivit stående.
Nu sitter ett däck tvärfast!
Vi har provat banka, köra fram och tillbaka men inget hjälper, vad gör jag??

Krypa under och försiktigt knacka loss bromsen, alternativt ta bort hjulet och bromstrumman och smörja upp.

I slutändan måste det oavsett smörjas upp och möjligen byta bromsvajer, då åtsittande broms ger ombesiktbesiktning på bilbesiktningen.

Använder en slägga och slår på fälgen, försöker rulla nån meter slå på annat ställe på fälgen upprepa till det släppt.
När jag säger slå på fälgen så menar jag så långt ut man vågar utan att slå sönder kanten på fälgen.

Använder en slägga och slår på fälgen, försöker rulla nån meter slå på annat ställe på fälgen upprepa till det släppt.
När jag säger slå på fälgen så menar jag så långt ut man vågar utan att slå sönder kanten på fälgen.
Gummislägga är perfekt till detta.

Genom att krypa under och knacka på baksidan behöver man inte riskera att slå sönder något som när man drar på med slägga/gummislägga. Där behövs för det mesta bara ett litet knack med hammare eller liknande.
IMG_0075.webp

Tack för svar. Om jag kryper under, ska är det nåt speciellt ställe jag ska knacka eller räcker det jag slår på hjulet? Jag är helt novis när det kommer till sånt här 😅

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 110
Senast: monster1
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 336
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 100
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 410
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar