Däckelunderlägg samt bröstskinn?

majapia

Trådstartare
Nu vill jag se bilder på era hästar när dem är selade med däckelunderlägg och bröstskinn.
Var har ni köpt det?
Och vad kostade det?

Ska köpa till min häst men har lite beslutsångest vilken färg eller om jag ska sy ett eget eller i äkta fårskinn...:confused:

Sv: Däckelunderlägg samt bröstskinn?

Nu vill jag se bilder på era hästar när dem är selade med däckelunderlägg och bröstskinn.
Var har ni köpt det?
Och vad kostade det?

Ska köpa till min häst men har lite beslutsångest vilken färg eller om jag ska sy ett eget eller i äkta fårskinn...:confused:

Jag har ett svart däckelunderlägg till min bruna sele och bruna häst och det är köpt på selar.se, tror jag gav ca 150 kr.

DSC_0019.jpg
[/IMG]

MVH Ann

har inga bilder på våra däckel underlägg...

Men kom på en fråga om man har ett sånt där jätte bröstunderlägg i typ fårskin, då fördelas trycket på störe yta eller? och om det fördelas på störe yta på en häst med ett minder bröstläge borde då inte underlägget göra mer icke nyta än nyta?? :)
Förstår ni frågan? ;)

Själva trycket kommer ju fortfarande under själva bröstan. De delar av underlägget som sticker utanför bröstan blir det ju inget tryck på, så det är nog inte så farligt.

Inga fler som har några bilder på era sel/däckelunderlägg?

Priser?
Inköpsställe?

Jag funderar på att sy egna selunderlägg, typ ett gammalt dressyrschabrak..:idea:
Någon annan som har gjort det som kan visa bilder?? :bow:

Bra idé.

Jag använder en vojlock när jag tömkör och kommer göra när jag kör sen för det har min granne sagt att man ska ha.. Men, det käns lite onödigt. Man hade kanske som du skriver kunnat sy om till ett däckelunderlägg. Om jag syr det så att det blir dubbelt så tjockt som vojlocken var, tror du det funkar? Eller blir det för stelt? Däckelunderlägget jag har köpt på börjes tycker jag är så himla tjockt ut. Det bygger på några centrimeter och det ser bara konstigt ut på min shettis..

th_selprojekt085.jpg

selprojekt147.jpg
obs, här har hon träns på för andra gången...

Hm.....jag kanske är korkad, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Men jag antar att du menar att du "viker" upp flärpen på vojloken, alltså ryggstycket....hm lite invecklat men men...

Men min tanke var att ta ett schabrak, gärna ett dressyrschabrak då "fallet" blir mera rakt än från en vojlok som är mera rund nertill.
Sen klipper man bort resten och syr dit kanten igen...

Hoppas att du förstår hur jag menar, ska ev sätta mig att sy ikväll då jag inte kan rida/köra hästarna då min hovslagare har uteblivit....och inga andra går att få tag i håller på att få ett nervöst nervsammanbrott på detta så då kan det vara lämpligt att sätta sig vid symaskinen....eller inte..:crazy:

Ska ta ett kort så fort den är klar....

Ja, gör det.
Nej, jag tänkte mer att jag tar och klipper av den smala bakdelen av vojlocken, och sen viker upp bakifrån och framåt så att det blir dubbelt så tjockt... för att då sy igen det. som , som.. jag jag kan inte komma på något.. hm. som en strumpa utan fot, en benvarmare i formen. Fast som man då syr igen så att det ligger plant och inte bucklar sig.. hänger du med?

Ok, nu har jag börjat med mitt syende av ett körschabrak.
Kika här: http://www.pixbox.se/alb_show_id913642_page0.html

Kom inte längre idag, fortsättning följer.....men ni kan i alla fall se min tanke nu. Är inte ute efter att det ska bli för "tjockt" under däckeln så därför tror jag på detta schabrak..:idea:

Kom inte längre idag, fortsättning följer.....men ni kan i alla fall se min tanke nu. Är inte ute efter att det ska bli för "tjockt" under däckeln så därför tror jag på detta schabrak..:idea:

Ahaaa.. jag tänkte som du fast att man skulle vika upp bakdelen frammåt och sy ihop.. Men du känner att det inte behöver vara så tjockt? (Jag är ny på detta) Jag har fått rådet att använda både schabrak/vojlock plus däckelunderlägg... Är det kanske för mycket? Det var inte en körkunnig utan en tömkörnings-kunnig som gav mig det rådet..

Nej jag personligen tycker inte att man behöver så tjockt, tycker bara att däckeln får sämre läge. Den kommer för högt upp, vilket gör att den inte ligger bra. Kolla längre upp på bilden innan, med den vinröda vagnen så ser du att däckeln "följer" hästen mera naturligt..

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
357
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 001
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 609
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka