Däck till transporten?

ylvalill

Trådstartare
Vad skall man ha för däck till transporten egentligen? På registreringsbeviset står det däckdimension 185R14, så så längt är jag med, men behöver man ha t ex förstärkta däck eller C-däck? Har ingen koll på det alls... Det står ju inget om det på reg. beviset. Det är ett enkelaxlat släp och man vill ju för allt i världen inte få punktering så kanske skulle man satsa på förstärkta däck även om det inte är nåt måste? Ni som har koll på detta med däck, Hjälp! ;)

Sv: Däck till transporten?

Ja, man ska ha däck som tål högre påfrestning, det står en märkning på dom (som jag inte kommer ihåg vad det är), men hör med en däckfirma.

Den däckfirman jag pratade med hade ingen aning :crazy: (Kanske borde gå till en annan däckfirma...)

Hej! Så här har jag fått lära mig att det är:
Det finns en märkning på däcken där det står exakt hur många kilo varje däck får belastas med. Det beror alltså på släpets totalvikt och om det är boggi eller enkelaxel om du MÅSTE ha förstärkta däck (C-klassade däck).

Däcken på bilarna som stod hemma just nu var märkta 463 kg resp 565 kg. Om du har ett boggisläp får du ha en totalvikt på 1852 kg (4x463 kg) med de mindre däcken, medan du på en enkelaxel bara får ha totalvikt på 926 kg.

Dock skulle jag absolut välja förstärkta däck till en hästtransport om jag hade enkelaxel även om totalvikten är så låg att jag skulle kunna klara mig med vanliga däck.

De förstärkta däcken är vanliga på minibussar bl a och är inte särskilt mycket dyrare än icke förstärkta sist jag kollade priser.

Konstigt förresten att inte däckfirman kunde tala om vilka däck du skulle ha, de borde väl kunna svara på det :confused:

Mvh San

Tack för ditt svar! Det förklarade en hel del :) Jo, jag tycker också att det var konstigt att däckfirman inte kunde svara på om jag behövde förstärkta däck eller inte, men som sagt, det låter ju som om det vore lika bra att köpa det oavsett om det "behövs" eller inte... Speciellt om de förstärkta inte är så mycket dyrare.

Ha förstärkta.

Inte skoj med trasiga däck. Vi har provat :crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 300
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 353
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Fordon Jag har googlat en massa men blir inte klok riktigt. Jag har fattat så mycket att man får byta däcksdimension på en bil så länge...
Svar
6
· Visningar
519
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka