Jag är faktiskt beredd att hålla med här. Vi råkar ofta ut för barn som kommer rusande mot hunden. Många småbarnsföräldrar verkar tycka att deras barn har rätt att klappa varenda hund de snavar över. Att andras hundar är någon allmän egendom.
Jag håller benhårt i min hund men barn är banne mig inte snälla. Träffade blivande svägerskan med son för ett par veckor sedan. Hade min hund liggande framför mig med fokus på mig. Sonen kommer rusande i full fart bakifrån mot hunden och när han kommer fram, stampar han avsiktligen hunden rakt över svansen. Min hund avskyr när man pillar med svansen och att någon, oavsett hur liten denna än må vara, stampar rakt över svansens känsligaste ställe, kommer frambringa en reaktion. Hunden snodde runt med blottade tänder och vi hann precis gå emellan. Jag tycker väldigt mycket om vår lilla gudson men hade han blivit biten så hade jag ärligen tyckt att han förtjänade det
Barn ska lära sig respektera djur och det är föräldrars ansvar att se till att de gör det. Det är inte meningen att jag som hundägare ska lära ut det. Mitt ansvar ligger i att se till att min hund uppför sig så länge han behandlas ordentligt. Blir han däremot stampad, sparkad, knipt eller på annat sätt illa behandlad, är jag av åsikten att han har rätt att säga ifrån.
Jag blir urbota ilsk på föräldrar som tillåter att barnen drar hundar i öron, päls, svans, pillar, kniper, slår och sparkar. Jag tycker det är respektlöst mot djuret och fullständigt befängt att kräva att en hund ska acceptera det. De står där och flinar och tycker att deras hund "är så tolerant såååå" och så ligger hunden där och härdar ut i tysthet med en unge som fullständigt terroriserar den.