Då hände det jag bara väntat på...

S

Sirisiri

Sitter ute i godan ro och läser tidning. Siri ligger ett par meter ifrån mig och njuter i solen. Självklart är hon kopplad med sele och lina. Slänger ett öga på henne då och då och ser plötsligt att hon har tjock svans. Hann precis bara konstatera detta då Siri flyger iväg med full fart mot en katt som kommit smygandes in på vår tomt. Siri är ursinnig och fräser och låter arga ljud ända från magen. Som tur är tar linan slut när hon är ett par decimeter ifrån den andra katten och jag lyckas få in en klockren träff med min tidningen rakt i huvudet på den, som då springer iväg en bit. Alldeles skakis tar jag upp min arga och fräsande Siri och bär in henne.

Jag blir så förb* på folk som inte håller sina katter under uppsikt! :devil: Tycker faktiskt att det är min fulla rätt att kunna ha min katt ute på MIN tomt utan att det ska bli kattslagsmål! Det hade mycket väl kunnat sluta i att Siri slitit sig och sprungit iväg. :cry:

Sv: Då hände det jag bara väntat på...

Då är du förbannad på mig också antar jag. Mina katter springer lösa utan uppsikt. Å andra sidan har mina grannar inga fastbundna katter.

Då är du förbannad på mig också antar jag. Mina katter springer lösa utan uppsikt. Å andra sidan har mina grannar inga fastbundna katter.

Vad skulle du tycka om du hade din (ev.) hund fastbunden på din tomt och en annan hund strövade in och det skulle bli slagsmål?

Jag har ingen hund, jag har katt och jag räknar med attt andra katter kommer in på min tomt - och jaa det blir slagsmål ibland.

Är det tillåtet att ha lösspringande hundar?

Har aldrig sett en katt i band förutom vår egen katt när vi resetränade henne i helgen. SEn har jag sett det på bild i djuraffären på förpackningen för selar.

Här strövar katter omkring och förra året kom en katt in på vår tomt och gruffade litegrann. Den katten blev senare far till alla mina kattungar. Så vitt jag vet så har kattslagsmål förekommit i alla tider, men vår katt har inte drabbats. Är det inte mest okastrerade hankatter som råkar i allvarliga slagsmål? Det var ett gäng katter runt vårt hus när katten löpte, men några slagsmål såg jag inte men det var ett fasligt jamande.

Sitter ute i godan ro och läser tidning. Siri ligger ett par meter ifrån mig och njuter i solen. Självklart är hon kopplad med sele och lina. Slänger ett öga på henne då och då och ser plötsligt att hon har tjock svans. Hann precis bara konstatera detta då Siri flyger iväg med full fart mot en katt som kommit smygandes in på vår tomt. Siri är ursinnig och fräser och låter arga ljud ända från magen. Som tur är tar linan slut när hon är ett par decimeter ifrån den andra katten och jag lyckas få in en klockren träff med min tidningen rakt i huvudet på den, som då springer iväg en bit. Alldeles skakis tar jag upp min arga och fräsande Siri och bär in henne.

Jag blir så förb* på folk som inte håller sina katter under uppsikt! :devil: Tycker faktiskt att det är min fulla rätt att kunna ha min katt ute på MIN tomt utan att det ska bli kattslagsmål! Det hade mycket väl kunnat sluta i att Siri slitit sig och sprungit iväg. :cry:
Jag håller med dig och förstår att du är förbannad.
Jag har kaniner men vågar inte lämna dem ute i sina hagar när inte jag är med p g a grannens lösspringande katt. Jäkligt irriterande är det att man inte ska kunna utnyttja sin tomt till sina egna djur bara för att andra inte har koll på sina djur.

Jag har kaniner men vågar inte lämna dem ute i sina hagar när inte jag är med p g a grannens lösspringande katt. Jäkligt irriterande är det att man inte ska kunna utnyttja sin tomt till sina egna djur bara för att andra inte har koll på sina djur.

Skulle du våga lämna dina kaniner ensamma i sin hage om det garanterat inte fanns några lösa katter ute?

Rävar då? Rovfåglar?
Lite beroende på var du bor finns även andra faror.

Skulle du våga lämna dina kaniner ensamma i sin hage om det garanterat inte fanns några lösa katter ute?

Rävar då? Rovfåglar?
Lite beroende på var du bor finns även andra faror.
Aldrig på nätterna givetvis och aldrig när jag inte är hemma. Men det skulle vara skönt att kunna låta dem rastas i hagarna på dagarna när jag är hemma
och kanske pysslar med annat i närheten. Såsom många andra jag känner kan. Jag bor i ett bostadsområde och här vågar sig nog inte rävar och andra rovdjur fram på dagarna när människor är i närheten i alla fall.

Jag har ingen hund, jag har katt och jag räknar med attt andra katter kommer in på min tomt - och jaa det blir slagsmål ibland.

Är det tillåtet att ha lösspringande hundar?
Oavsett om det är tillåtet eller inte så finns det lösa hundar som ägare inte har uppsikt över. Och som rusar in på andras tomter och dyl. Och folk som har sina hundar kopplade i lina eller dyl på tomten blir arga. Precis som kattägare med katter i koppel blir när det springer in lösa katter.

Jag hade mina kaniner ute (dygnet runt, bodde på landet).
Jag spände bara upp ett bärnät över inhägnaden, så höll sig obehöriga djur på avstånd. Tror iofs inte att någon katt hade lyckats ta mina kaniner, då det var sk "matkaniner" som vägde ca 7 kg/st och var 1 meter i utsträckt tillstånd... ;)

Jag hade mina kaniner ute (dygnet runt, bodde på landet).
Jag spände bara upp ett bärnät över inhägnaden, så höll sig obehöriga djur på avstånd. Tror iofs inte att någon katt hade lyckats ta mina kaniner, då det var sk "matkaniner" som vägde ca 7 kg/st och var 1 meter i utsträckt tillstånd... ;)
Ok, mina kaniner är inte så stora. SKulle inte våga låta dem vara ute på nätter och dyl i hagar även om de hade nät. Vet massor av männsikor som fått dem dödade av lösspringande hundar t.ex. Kaninerna är värdefulla för mig och jag skulle inte våga ta risken. Det är jobbigt att inte kunna ha sina djur på tomten pga att andra inte kan ha uppdikt över sina djur i alla fall.

Jäkligt irriterande är det att man inte ska kunna utnyttja sin tomt till sina egna djur bara för att andra inte har koll på sina djur.
Har läst på vår samfällighetförenings forum att det är fler som undrat vems "den där svartvita" katten är. Den ser himla risig ut och jag undrar om nån ens äger den. Kanske skulle sätta upp en lapp på sophuset att jag ringer katthemmet nästa gång den visar sig. :devil:

Visst, det kan jag hålla med om.
Mina kaniner var värdefulla för mig oxå, just därför jag hade dem rejält inhägnade så inga andra djur kom åt dem.

Jag förstår verkligen att du blev upprörd, man ska väl förfan kunna ha sina djur på sin egen tomt utan att någon annans katt ska klampa in. Utekatter har verkligen inget att göra i tätbebyggelse.. *muttrar*

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 166
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·
Övr. Katt Ja för att göra en lång story kort, jag bor i lägenhet men huset är ligger "mitt ute i skogen" så det är inte så att vi har ett överflöd...
2
Svar
25
· Visningar
2 642
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar