D som inte får hända vid lastning..

F

ForinVira

Nu behöver jag lite hjälp av er! För 3 kvällar sedan skulle jag lastträna min häst. Allt gick jätte bra, jag behövde bara visa med handen in i transporten och hon knatade in lugnt o trygt med mig utanför. den 3 gången så släpper släpet från kulan när hon är på väg in och transporten tippar bakåt :eek: när hon är halvägs inne. Vilket min pålla inte tyckte var vidare skoj.
Nu finns det inte en chans att hon tänker gå in. Jag har haft släpet stående på ridplan och vi har lekt runt den, hon har frivilligt gått fram o nosat på den men är skepptisk. Hon är även skepptisk mot att gå över lastpallar vilket hon har dansat över utan problem förut.
Jag tar på mig allt, det var mitt fel att transorten tippade, det vet jag. har fruktansvärt dåligt samvete :cry:
Innan vi gick in den kvällen fick jag henne att sätta upp 2 hovar (utan tvång) på lämmen och stod stilla någon minut innan jag backade tillbaka henne o vi gick in o åt kvällsmat.
Har ni några tips om hur jag ska göra för att få henne att tycka det är ok. Hon är lugn så länge vi står stilla utanför men om jag börjar be henne om något så blir hon stressad.
Jag har jobbat mycket med lekarna för att få tillbaka tilliten till mig. och kommer att fortsätta innan jag tar henne till transporten. Men när jag nu ska göra det hur ska jag börja??
Tacksam för tips o råd!!

Sv: D som inte får hända vid lastning..

Låtsas som om det aldrig inträffat och håll tummarna för att hästen inte tyckte det var så otäckt trots allt. Och var glad att du inte befann dig på motorvägen... Stäm transporttillverkaren! :eek:

Fortsätt som du börjat och ta det lugnt steg för steg. Myyyyyycket beröm! Jag tror det låter som du kan tillräckligt mycket om lastning så att du klarar detta utan bukes hjälp :)
Lycka till :banana:

Låtsas som om det aldrig inträffat och håll tummarna för att hästen inte tyckte det var så otäckt trots allt. Och var glad att du inte befann dig på motorvägen... Stäm transporttillverkaren! :eek:

Den kan lika gärna ha varit slarvigt påkopplad (vilket brukar vara det vanligaste) eller så är kulhandsken sliten och bör bytas.

Mvh

Tora

Ja, jag kan ha varit slarvig. Kollade för dåligt att den satt ordentligt! det är en äldre transport som jag lånat för att bara lastträna. det körs inga hästar i den. som sagt, jag tar på mig det!

Tack för uppmuntran. Jag känner mig som en usel hästägare. Det ska bara inte få hända! Tur att hon inte ska köras försen sommarbetet så jag har tid på mig :smirk: Pratade med min NH tränare, hon ska komma o hjälpa mig på tisdag. Känns skönt att ha fler ögon o ideer...

Säger som de flesta andra. Ta det bara lugnt och låtsas som det aldrig hänt. Det kommer kanske att ta tid men det verkar ju som du har det. Ingen idé att stressa på en sån häst utan låt den prova själv, ett steg i taget. BERÖM i massor vid minsta framsteg...

Lycka till!!!

Börja med lekarna en bit från transporten där hon känner sig trygg, flytta er sedan närmre.
När det går börjar du göra lekarna med dig själv stående på rampen men var noga med att inte låte henne komma fram till dig från början.
Tillslut kommer inte transporten att kännas farlig längre och ni kan komma den närmre och närmre och tillslut kommer du kunna skicka in henne igen :).

Lycka till!

Att leka med mig på rampen har jag inte tänkt på, smart.:idea: Det ska jag prova när hon är lite säkrare. något tips på vilka lekar som är bäst då? Tack!

Använd alla lekarna och använd fantasin, men vänta med yo-yo tills hon verkar helt lugn.

Det kommer att gå jätte bra!

det har hänt min häst hos hennes förra ägare. hon tog det ganska bra. hon har haft perioder när man har vart tvungen å ha lina och andra perioder gick hon bara rakt in. vet inte exakt när det hände men det är nog 10 år sedan. köpte henne för 9,5 år sedan. gör ingen stor sak av att hästen är rädd, då spär den bara på rädslan. låt den bara ta det i sin egen takt så går det.

lycka till

Låter som att du gör rätt redan, nu behövs det bara tid.
Jobba på utan stress så har ni snart löst det! :idea:

om du har möjlighet så kanske hästen kan få maten i transporten varje dag? fast den kanske inte går in även om de är mat där..

annars är de nog bara att fortsätta och göra de du gör, och leka runt transporten o sånt.

Ta det lugnt och låt det ta den tid det tar.
Gå tillbaka till det steg som funkar och jobba vidare därifrån.
Tänk på att hästen känner din sinnesstämning och läser av dig precis hela tiden så det är viktigt att du är lugn och fokuserad på vad som händer just nu och inte tänker på det som hände.

Läskigt när sånt händer. Hände en liknande sak när vi hämtade en transport. Draget på bilen lossnar och transporten flyger ut på gärdet:crazy::crazy:. Det var ingen ny transport och som tur är var det ingen häst i och nu så har vi fått dragkroken på bilen utbytt.. Litar inte på löstagbara krokar. Har bilder på den kvaddade transporten men lägger inte ut några.

Först och främst så måste du sluta anklaga dig själv, sådant händer och du gjorde det fantiskt inte med flit, eller hur?
Du får bara börja om igen, tålmodigt och kanske rent av greja varje dag med transporten för att se resultat. Ett tips är att lasta en annan trygg häst så din häst får se att vagnen inte tippar.
Var säker på dig själv och försök att utrstråla detta också
Lycka till

Framsteg :) idag fick jag upp 4 hovar på rampen några gånger utan att pållan stressade upp sig! vilken lycka. Jag gick in o satte mig i transporten o läste medans hon var lös på ridplan. Hon är en väldigt social häst så hon var mest runt transporten. efter ca 1 timme tog hon upp en hov på rampen. Jag berömde henne lungt o kliade henne en stund. Gick o satte mig igen, då kom nästa hov :bump: Så skönt! Det här känns som att det kommer att lösa sig.
Tack för tippsen!
Att leka från rampen var kanon! så fort hon går helt in så börjar jag med lite kvällsfodringar i transporten :)

Hästar lever mycket mer i nuet är vad vi tror.
Med största sannorlikhet så sänder du ut felaktig energi som gör det svårare att lasta.

Du vet att din häst har råkat illa ut, "och nu ska vi gå mot det hemska släpet och där kommer det att gå åt h-vete."
En sån tvekan känner hästen direkt.

Jag har varit med om en trafikolycka med häst, och blev själv förvånad över att hästen var exakt likadan att lasta när vi skulle ifrån olyckplatsen och tillika även efteråt.

Be någon annan som inte kan din hästs historia helt enkelt lasta den, punkt slut.

Jag har bett 2 st att lasta henne utan vetskap vad som hänt. Men hon litar inte på så många, så det var tvärsopp innan dom ens satt riktet mot transporten. hon vill inte ens mellan 2 hinderstöd med någon annan... hon bodde hos en boskapsgubbe som fick för sig att börja med trav. hon flyttade dit som 1 åring, blev inte hanterad för han var rädd för henne. När hon kom till mig för ca ett år sedan tyckte hon att människor inte va så mycket att ha... så jag tror att jag måste lösa detta själv..

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte bara säga att det hände vid en lastning jag var med om också... när hästen gick in så flög släpet upp och kulkopplingen och hela anordningen där (ni vet vad jag menar) hoppade upp på bakluckan, tur att det inte var en combi, då hade den väl gått genom rutan. I vilket fall backades hästen ut, vi fixade släpet, och så lastade vi på henne igen. Gick bra, med andra ord! Lycka till!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 055
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 143
Senast: palle
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 145
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar