D-ponny eller Stor Häst?

Sv: D-ponny eller Stor Häst?

ponnyåren är otroligt roliga, det har dom varit för mig.
Men ska jag vara ärlig, så i själva ridningen så är storhästarna roligare att rida :)
Tävlingar på ponnyer kan ju vara roliga, man kan svänga snäft och det är ganska lätt. Men i ridningen trivs jag mycket mycket bättre på storhäst :)

Jag tycker du ska ha en liten storhäst. Visst, ponnyer är oftast mer självgående än stora hästar, men man lär sig såååå mkt mer på att rida storhäst, och så slipper du byta häst om något/några år igen. Du kan istället i lugn och ro koncentrera dig på att verkligen bli samspelt med den häst du kan ha många år framåt. :)

/boccia, som tävlat storhäst sedan 12-årsåldern

Tack för svaren och jag vill just nu gärna ha en ponny men jag kollar på både och på annons.

Men min C-ponny skulle ju åkt om 1 månad men mamma ska prata med ägaren så vi kanske kan ha kvar henne längre om vi inte hittar någon ponny. Jag är faktiskt inte alldeles på tok för stor än. ;)

Måste bara fråga ,varför skulle man lära sej så mkt mer på att rida stor häst??
Joo iof så är de i regel mer lättridna än en ponny och inte så envisa om det är det du menar?

Jag va i exakt samma sits som du för ett halvår sen.. 14 år ungefär lika lång och tung som dej. Visste varken in eller ut om jag ville ha ponny eller häst. Kunde bara ta på foder för att vi inte hade råd att köpa egen. For och provred några ponnysar min ingen gillade jag.. Sen när jag gett upp hoppet om att hitta nån så dök det upp en annons från ingenstans. Det var en liten storhäst och jag blev kär från första stund :) Ångrar precis ingenting av mitt val jag gjorde att börja på storhäst så snabbt! Har lärt mej så mycket mer på storhäst en jag skulle gjort på ponny ;) Men somsagt its up to you. Tycker du ska prova både ponnier och storhästar.. :) Lycka till!

Ojsan , var nog lite för snabb i fingrarna . Men de va såklart menat till hon. :)

min ridlärare säger att det kan vara lättare att hoppa ponny, eftersom de har kortare rygg och mer naturligt för hoppningen. alltså är det inte lika petigt att ryttaren är helt i balans. sen är det lite mindre häst att rida ihop också.
jag kan själv inte säga så mycket, eftersom jag aldrig hoppat storhäst, och de ponnyer jag ridit varit typiska ridskole/nybörjarponnyer, medan hästarna är mycket välutbildade och känsliga...

Måste bara fråga ,varför skulle man lära sej så mkt mer på att rida stor häst??
Joo iof så är de i regel mer lättridna än en ponny och inte så envisa om det är det du menar?

Ponnyer har i regel mkt lättare för sig (särskilt i hoppningen) och kräver inte lika mkt ridning som en storhäst gör. Det är ofta den detaljen som gör att så många ponnyryttare tycker att övergången till storhäst är jobbig, det krävs mkt mer/noggrannare ridning på storhäst.

Jaa jag red och tävlade stor häst (154) ett tag och även om hon inte var så stor så kan man ju inte "åka" häst som man kan med ponny. Men det är ändå så jag klarar stor häst oxå. :D

Jag kollar runt på både och för det är ju magkänslan som bestämmer mycket oxå :p men helst vill jag ha ponny... eller jag har svårt att bestämma mej. Det återstår att se ;)

Om du tar en stor D-ponny så kräver den lika mkt ridning som en stor häst.Om vi pratar ridning och inte "flänga"Okey en ponny är lättare att nå runt men då har de sin envishet istället.Skulle man inte göra "rätt" på mina så är det bara att glömma att de ex. hoppar.Däremot så är de stora mkt lättare att "övertala".Sen har du rätt i att många får svårt när de går över till stor häst men det tror jag beror på vad de haft för ponny.Sen kan man ju diskutera noggranhet när det gäller ridning.Kommer man ut på en lokal hästtävling så blir man mörkrädd ibland.

Senast ändrad:

Hmm om du ligger och hoppar 1.20 ex så gäller det allt att du är i balans annars så går det lätt käpprätt åt skogen.

Jag tycker helt klart ponny! Jag är själv 16 i år och har ponny. Dom är underbara och jag tycker du ska rida ponny så länge du kan, du har ju fyra år till att tävla så varför gå över till storhäst redan nu? Jag är också 168 cm lång, och det är inget problem :) Det är också mycket roligare när kompisarna har ponnyer så man kan delta i samma tävlingar och så. Vi brukar "leka" lite med ponnisarna också, typ gymkhana. Det är ju lättare med ponny då och jättekul! Tycker du kan satsa på en lite större d-ponny :)

letar just nu D-ponny som sagt så :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 140
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 834
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka