D-ponny eller Stor Häst?

M

MoaAmanadaa

Jag är lite förvirrad nu. Jag fyller 14 i år och ska lämna tillbaka min C-ponny som jag har på foder. Därför vill jag ha en ny häst eller ponny på foder (då vi inte har råd att köpa) men min fråga är ska jag leta D-ponny eller Stor häst?:confused:

Jag är ca 168 cm lång och väger ca 52 kilo. Jag vill ha en häst att tävla i hoppning upp till kanske LB. Lite andra tips på kanske ålder som passa på en häst eller mankhöjd om det ska vara en Stor häst?

Jag kanske låter som en nybörjare men jag är bara så förvirrad. Mamma tycker ponny, tränaren tycker häst, en duktig kompis tycker häst men det är för att hon rider häst själv men ponny är roligare för dom flesta kompisarna tävlar det osv. :p

Sv: D-ponny eller Stor Häst?

Du är bara 14 år. Ponnyåldern är ju underbar! Men du är ganska lång. Men du ska ju hyra & inte köpa så då hade jag letat efter en maxad D-ponny. :)

Mitt motto: Ponny så länge det går!
Ponny får du bara tävla "på riktigt" tills du är 18 år. Resten av livet kan du tävla häst:) Alla säger att man ska passa på med ponnytiden då den är mycket rolig och även är lite mer rättvis med åldrar osv. :)

Jag själv har D-ponny just nu och jag är längre än dig, uppemot ca 170 cm. Det hindrar mig ingenting, det låter väldigt långt men vi är fortfarande propotionerliga:)

En ponny. Ponnyer är också lättare att "komma om" och i alla fall jag tycker det känns lite bättre att rida om man får bra känsla på :)

Ponny!
Leta reda på en maxad d-ponny.
Som ngn annan sa, ponnytiden är underbar :laugh:
Storhäst kan du tävla fram tills dagen du dör. :D

Eftersom du är tveksam så provrid både hästar och ponnies - och välj en som du trivs med.

Vi köpte häst åt 12-årig dotter (då 150 cm) dels pga att jag inte klarar av att sälja våra hästar och dels för att hon skulle dela med pappa. Nu fyller hon 15 - och har massor med "häst"-erfarenhet.

Det finns massor med yngre tjejer som tävlar stor häst.

Jag började rida stor häst när jag var 13 år och ca 161 cm, vägde dock mindre än du har jag för mig. Det gick alldeles utmärkt, jag tycker man kommer till ridning bättre på en stor häst än på ponnyer och lär sig mer. Jag skulle satsa på en stor häst.

Tycker också ponny! Mina ponnyår tar slut den 31 Juli i år och jag har ångest...

Dessutom är du fortfarande ganska ung, och tävlar du stor häst blir du tvungen att tävla mot de som har så mycket mer erfarenhet än dig eftersom du då tävlar mot alla ålderskategorier. Nej, hyr en maxad d-ponny. Då behöver inte övergången till storhäst bli så himla dramatisk heller.

Lycka till!

Dessutom är du fortfarande ganska ung, och tävlar du stor häst blir du tvungen att tävla mot de som har så mycket mer erfarenhet än dig eftersom du då tävlar mot alla ålderskategorier.

Är jag trött på det argumentet, eller? De som tävlar häst i förhållandevis lätta klasser är ofta hur gröna som helst (de som inte är det befinner sig högre upp i klasserna) - likaväl som de kan vara rutinerade men med en grön häst.

Hur många ponnyryttare har inte tävlat sen de var 7-8 - dvs kanske 10 års erfarenhet?

Då kanske det ligger något i argumentet om det varit med förr? Det är mitt sätt att se på saken och alla får ha sin egen åsikt. Bra för TS med olika synvinklar.

Håller med om att man kommer till bättre ridning, men det finns ponnyer som är lite som storhästar att rida. :)

Lite OT
Skulle du rida min häst som man kanske normalt rider en ponny skulle det aldrig gå, han skulle inte hoppa ett hinder och gå som en kamel.
(Säger absolut inte att ponnyryttare egentligen skulle rida annorlunda, är ju själv en;) Bara att man oftat rider ponnyer annorlunda än hästar. På många ponnyer får man tyvärr så mycket "gratis" att när många går över till storhäst slutar de rida för att det inte går lika bra för dem som det gjorde med ponnyerna!)

Tack för alla åsikter och jag vill ju ta vara på ponnyåren osv men min tränare sa att "helldre att du byter upp till häst nu för det klarar du (har ju ridit och tävlat stor häst förut) än att du drar ut på ponnyåren och när allt annat händer som att ta körkort, skaffa jobb, flytta hemmifrån ect att du inte engagerar dej i att skaffa en ny häst och börja rida stor häst och tappar det för det har jag sett många andra göra".

Men nu lutar det åt att hitta en stor eller helst maxad D-ponny att ha på foder. :)

Om någon har ett tips på någon ponny så är jag tacksam. ;)

Som någon annan föreslog, skulle jag om jag var du titta på både stora hästar och maxade d-ponnies och sedan välja efter individ. Som jag ser det spelar det inte så stor roll om du rider ponny nått år till eller inte, huvudsaken är ju att du utvecklas och har roligt, och det kan man göra med vilket som:) Så välj den häst/ponny som känns bäst.

Lycka till !

PONNY!!

Jag är ungefär lika lång som dig och rider en smäcker D-ponny på 145. Hon har för tillfället knappt några muskler och jag tycker vi ser rätt propotionerliga ut :) Dessutom är hon bara 4 och har inte växt klart.

Jag tycker helt klart stor D-ponny!!

PONNY!!

Jag är ungefär lika lång som dig och rider en smäcker D-ponny på 145. Hon har för tillfället knappt några muskler och jag tycker vi ser rätt propotionerliga ut :) Dessutom är hon bara 4 och har inte växt klart.

Jag tycker helt klart stor D-ponny!!

Jag tror jag lånar en stor D-ponny ett år eller så. :) Om jag hittar nån så klart. Jag vill inte ha en ungponny för jag vill ut och tävla ganska med en gång så jag vill ha en som är redo för typ LB nu :D

Jag bryter kedjan lite, eller snarare håller med vad en person har skrivit.
Du borde prova både och - tänk vad du kan missa om bara bara testar storhäst, eller bara testar ponny?
Men du kan klart fortfarande rida en maxad d-ponny!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 140
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 834
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V