D&H ERS, erfarenheter någon?

M

-moa-

Ok, så ännu en fodertråd, det får nog bli min sista på ett tag för känns som jag spammar och det var inte meningen, men har letat här och inte hittat nån tråd där det egentligen sas mycket om detta foder så känner mig tvungen att fråga.

Har ett sto som behöver möh MJ, måttlig Smrp, och helst inte för mycekt stärkelse eller socker (vilket ju ingen bör ha)

Till saken hör att hon är ltie kräsen, och alldeles för tunn.
Hon 'går' inte att få i mer än 2kg kraftfoder i nuläget, men kanske 3kg om det är 'gott' nog (och detta är per dygn. suck).

JAg funderade på om ERS kunde vara något, ihop med riskli som hon äter lite av iallafall, och även kwikbeet kan vara tänkbart om ett tag.
Då kanske jag kunde täcka behovet om hon gillar ERS nog.

Så...jag läste att det är bara 7% stärkelse och inget spannmål, och tänkte "super", men hur är sockerhalten? Blir knäpp på att sånt itne står.

Och är det pelleterat eller nån müsli form?
Jag gissar pelleterat...och då är ju frågan hur smakligt det är :/?

Tacksam för alla svar/ erfarenheter.

Sv: D&H ERS, erfarenheter någon?

Varför inte använda olja? Det du vill åt är ffa MJ, utan så mkt protein. Olja och lucern t ex, om det täcker det du saknar? Eller ngt annat färdigfoder som du lägger på olja ovanpå?

Det är ju det med allra minst stärkelse och socker du kan få ihop, lucern och olja. Att lägga olja på det hon äter nu tar ju ingen plats heller.

Tack, men har redan provat, i olika kombinationer både med kraftfoder och lucern, men dels gillar hon itne när det är för geggigt, och dels så blev det ändå itne nog med MJ totalt. Sen bärjade hon matvägra lucern också så då vart det ännu svårare, plus att kvoten blri för hög när hon inte äter massa MJ.

Var kommer dne höga kvoten från? Grovfodret? I så fall, varför vill du sänka den?

Hur mycket MJ och protein behöver du eg, i siffror? Lättare då. Jag har ju två 'favoriter', lite beroende på hur mkt jag vill ha. Hestekraft och Mustang musli. Har hitills här gått i även de mest kräsna hästar. Dock så är det ju inte låg stärkelse direkt i ngn av de.

Men, ska du ha lågt socker och låg stärkelse så finns ju t ex Happy Hoof, frågan är om värdena räcker? Men lättare hjälpa om man vet vad du vill ha för värden, vad du ska täcka sas? =)

Ja grovfodret, men i nuläget äter hon fritillgång plus bete så är omöjligt att räkna på grovfodret på så sätt, men hon är en häst som behöver lite lägre kvot än ett 'normalt fölsto' för att gå upp i hull, detta är både min och veterinärens bedömning efter att ha provat en mer 'traditionell' diet för fölston/dräktiga ston.

När hon hade en ideal kvot och mer MJ och Smrp än behovet, så gick det ändå inte få upp henne i hull, (fultl fristk, avsmaskad etc. som sagt är vet. som är invilverad under hela perioden också) och det var inte förrän vi kom på att prova att sänka kvoten genom mer MJ som hon gick upp. Tyvärr så tappade hon det nu när hon fölade och pga. av ltie stallproblem så har det blivit ännu mer komplicerat att hitta foder som funkar.

Eftersom det itne går att räkna på vad hon äter i grovfoder, och att hon är tunn, så vill ajg ju kunna få i henne så mcyekt som 'möjligt', då hon inte kommer överäta.

JAg skulel ha TUR om hon ens åt 3kg om dagen av nåt kraftfoder, och behovet med de flesta som har Mj mellan 10-13Mj täcks ju inte om hon inte äter minst 3kg men helst mer, med tanke på att hon är en tunn 500kg arab som har 3 veckors diande föl på sidan.

Så...det mer det bättre i Mj, normalt sett räknar jag mer exakt men i det här fallet så vet jag att hon behvöer "så mycekt som möjligt" men man skulle behöva helst runt 50mj iallafall, fast på 3kg foder, men det går ju inte, då blir det ju mer som 4-6kg foder (ej grovfoder så alltså)

Ska kolla upp happy hoof, har kört med revital cubes men med tanke på att hon är ltie kräsen så kan jag inte få i henne nog.
Hoppas att byta till stall där hon kan få bättre grovfoder, och fler fodringar per dag.
Överväger ocskå om hon behvöer ha egen hage med fölis, det tar ju ändå viss stress att skydda i flock jämt, även att hon inte är ledare och ingen är elak eller så, men ändå.

Begränsar du grovfodret vintertid eller vill hon inte äta mer, iom att du saknar 50 MJ tänkte jag´. Eller väldigt lågt MJ i det?

Mustang Active musli har 12.7 MJ och 85 gr SRP. Det tillskottsfodrade jag förra damen med på bete, då jag inte villa ha onödigt mkt extra protein. STärkelsehalten däremot är ju inte låg, men det kommer du nog dessvärre inte lyckas få låg om du inte kan ge olja, lucern etc.

Krafft Energi har 13 MJ och 100 gr SRP, 15% stärkelse (jmf med t ex krafft sport som har 24%, krafft groov125 har 17%). Men tror du får svårt få ner stärkelsen och samtidig ha hög MJ med så lite protein som möjligt. Och över 13 MJ är ursvårt hitta, jag har sökt själv. Jag landade på Hestekraft och olja jag..

Spillers happy hoof har 4% stärkelse, men du komemr få mata ihjäl henne om du ska upp i de MJ, det är ju halmbaserat och 8.8 - 9 MJ (står olika på olika ställen) per kilo foder, 80 gr srp.

Tror det är bättre om du kan ge annat grovfoder, kan du köpa in eget i stallet du står?

Nope ingen begränsning vintertid, och japp lågt MJ tyvärr, och hon ville inte äta mer.
Kan inte köpa in eget heller i nuläget men som sagt hoppas att kunna flytta, men då är det ju ädnå så att hon måste fodars upp vilket komemr kräva liknande som jag söker nu.

I nuläget känns som att vad som är prio är så mycket MJ som går att få, i nån form hon äter nog av. fast helt inte jättemycekr stärkelse men som du säger, det är ju sjukt svårt i nuläget :S.

Hmm ja nej då är happy hoof ingen idé, då har jag ju redan bättre i revital cubes och riskli.
ERS är ju ändå ett ganska attraktivt alternativ iom. det höga MJ o låg stärkelse halten, är väl mest om hon gilalr det som är kruxet, plus priset då :/.

JAg använder ERS pelletsen till en av mina hästar som inte tål stärkelse.
Normalt så har hon ätit ALLT som hon bara kommer över, inget fel på aptiten här inte. men ERS:en totalvägrade hon. Det gjorde fö alla andra också, de ville inte ens smaka på den...
JAg provade att blanda med allt möjligt men icket. Det var tvärstopp. Hon åt inte ens det andra som låg i krubban när det fanns några ynkliga små pelletsar där i. Till sist kunde jag lura i henne en halv deciliter genom att blanda med uppblött lucernpellets. Nu har jag ökat efterhand och idag står hon på 750 g ERS och det går ner. Men inte torrt. Måste blandas med lucernen säger hon...

Den ser ut som hundmat ungefär. Ganska små knapriga kulor. Jag har själv smakat på dem och de smakar som smaklöst hårt bröd ungefär så jag fattar inte varför hästarna inte gillar den.
Iaf, nu när hon ätit fodret ett tag så ser jag många positiva förändringar hos hästen. Så det var värt att kämpa för att få henne äta det. Men till en kräsen häst kan jag nog inte rekommendera det.

Min häst totalvägrar också ERS. Det var det värsta hon ätit såg det ut som hon tyckte:grin: Tyckte att jag skulle höja upp energin med linfröolja men det passade inte heller:( (Blandade det med betfor och lusern). Jag ger henne D&H build up. Det går tydligen att äta. Kanske inte det bästa om man ska minska på sockerintaget men vad ska jag göra?

KL

Hmm tack båda, det låter ju itne så lovande :(

Det är synd att det inte finns mer foder som detta....jag får nog leta vidare då eller typ se om jag kan få ett smakprov i förväg eller nåt.

Apropå smaklighet förresten, så mitt (kräsna) fbl har alltid ansett lucern är rent gift och smakar ungefär lika gott som spyor, av minen att döma. Provat två olika sorters pelleterat, och två olika sorters hack - ett av sorterna med massa annat hack i. Han har blåvägrat. Dock ätit Hestekraft som sagt som är lucern i, om än inte huvudingrediens.

Hursom, jag har ju köpt melassfri lucern till fångponnyn, och fbl tiggde av det så jag tänkte att 'jaja, visst, varsågod'. Och han åt. Och han äter det fortfarande. Till min stora förvåning, det borde vara mindre gott utan melass?

Hursom, han äter det och jag förvånas. Nu har han börjat tappa lite vikt trots rejält med bete, så dags att tillskottsfodra lite. Han får olja vintertid, men är lite kinkig med oljan, får inte blir för mkt, och måste blandas ut i mkt mat för att äta upp, annars lämnar han.

Idag provade jag slå olja i melassfria lucernen. Slurp, allt borta. Och då han bara får lite lucern, så blev det ganska mkt olja jmf med lucern.

Bara en tanke, jag vet inte omd et tänker hålla i sig för fbl, men han har i en månad nu glatt ätit av lucernen. Oljan däremot är ju bara en dag, men han brukar vara svårflirtad från dag ett om det inte passar.

Så har du lust skulle du ju kunna prova? Är ju inte alls säkert hon tycker om den, men bara ett förslag som sagt, baserat i hur häpen jag är att fbl en månad senare tycker 'mums' om lucernet (både torrt med lite vatten slaget på direkt, och blött. Och han gillar INTE blöt mat ALLS eg, än mindre lucern. Han är knasig helt enkelt ;))

HAHA vad knasiga dom kan vara!
Hmm ja det kan vara värt att prova kanske.hon gillar heller inte lucern direkt och presic som din så fick det absolut inte vara blött, det var inte gott.
Dock har jag mistankar om att det är delvis pga. tänder som ska fixas så fort det går, just själva konsistensen alltså.

Hoppas på en förbätttring då men vi får väl se.

Dom små hästarna...suck, dom är som barn!

Jag tror inte att alla hästar gillar melass.
Min egen lättfödda ponny som äter allt och gärna lite till åt inte lusernhack med melass. Sedan kunde jag ju inte ge henne det mer och bytte då till melassfri. Det äter hon gärna och har inte tröttnat på gasnak lång tid.

Liknande trådar

M
Foder & Strö Jag behöver ltie idéer för att kunna få min dam att äta bättre, då hon är i dåligt hull och har föl på 3 veckor. Jag skulle behöva få i...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: -moa-
·
M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30