• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emelie3
  • Startdatum Startdatum
E

Emelie3

Någon vet något om hingsten, hur är han i lynnet? Vad ger han för avkommer? Hur är tempramentet? tacksam för alla svar! :D

Sv: D-Day

Emelie3 skrev:
Någon vet något om hingsten, hur är han i lynnet? Vad ger han för avkommer? Hur är tempramentet? tacksam för alla svar! :D
Vad jag vet och de avkommor jag träffat och har ridit så blir dom tyvärr lite varma i pannan.

Men gillar man lite hm vassare hästar så ska du ta honom, vill du ha en häst som alla kan klara av välj en annan. Det är mitt råd.

Jag vet inte så mkt om honom men ja har hört
att hans avkommor brukar vara helt knäppa att man
inte ska köpa en sån för dom brukar vara heta &
jävliga, de har ja hört från en som är väldigt medveten
om avel.

En kompis köpte en D-Day avkomma. Ett sto ue Napeleon. Jag hjälpte henne med hästen som ung. Helt fantastisk ridbarhet, mjuk och känslig för hjälperna. Gick i "rätt form" från början. fin mun. En vaken häst, men absolut inte dum på något sätt.

Har en D-Day avkomma själv som jag har lagt ner hela min själ på.
Avkommorna är ganska kända för att bli tuffa. Men när man väl får till dom så är dom helt underbara. Vill du ha en lätt häst att hantera ska du inte välja han. Hörde tom att i nåt av förbunden har man tagit bort han ur aveln.

Jag har träffat en handfull avkommor till D-Day och alla utom en har varit förskräckliga. Riktigt argsinta och besvärliga hästar! Och så en som är riktigt trevlig!

Grållens vän skrev:
Vad jag vet och de avkommor jag träffat och har ridit så blir dom tyvärr lite varma i pannan.

Men gillar man lite hm vassare hästar så ska du ta honom, vill du ha en häst som alla kan klara av välj en annan. Det är mitt råd.

Håller med
Dom brukar bli antingen
*Skitbra
*Galna
Eller både och...

Iaraphel skrev:
:D :devil: :smirk: just det ja, den historien glömmer man väl aldrig.

Ne..Sånt osm verkligen inte får förekomma ju..Typ vil betäcka med en Levantos II och sedan en helt annan..Helöt sjukt tycker jag..Hade blivit skit arg om det varit min häst och vad snopet det måste varit för dom som äger stonefire att få veta att Levantos inte är pappa till deras häst.Inget jag velat vara med om iaf:(

Har ett sto -99 e D-Day. Mycket snäll innerst inne och underbar ridbarhet. Bra skritt, OK trav, och en brilljant galopp :d .
Dock speciell: mkt tuff och orädd, smärt-okänslig, och klumpig i hagen = slår sig en hel del.
Dock känslig för hjälperna när man rider, får "knäpp-ryck" ibland när man rider ut, kastar dock inte av folk, blir bara som en bomb typ.
Mycket utvecklingsbar, blir nog mycket bra till slut! Var ganska jobbig stundtals när hon var unghäst, bra att ha en pappa på 100 kg att använda som bromskloss ibland...:smirk: Hon blev döpt till Livia för att hon var så livlig som föl. Har blivit bättre med åren, haft henne sedan hon var två år. Vi siktar på msv dressyr i år.
:bump: :bump: :bump:

Typiskt ett exempel på avskrapet :crazy: av skithingstar som man skickat till Sverige för att i Sverige går man på vad som helst. Det gick ju fantastiskt bra för ett antal D-Day avkommor på fölvisningar för ett antal år sedan, var är de nu?

Hittade detta i en annons på ett sto e D-Day

..."temperament. Dock inte en första häst då hon är mkt bestämd!
Endast avel pga skada!" .....
"Utlånas på längre tid ev till salu BILLIGT!
OBS! ENDAST SERIÖSA MED MKT HÄSTVANA"

Har har haft två avkommor i någorlunda närheten. den ena var inte alls rolig (såldes så småningom och jag undrar om det är hästen i annonsen) och den andra är vad jag förstår en trevlig häst - om än ingen stjärna.

Görel skrev:
Jag har träffat en handfull avkommor till D-Day och alla utom en har varit förskräckliga. Riktigt argsinta och besvärliga hästar! Och så en som är riktigt trevlig!

:devil: :devil:

Jag tycker det är väldigt viktigt att man tar hänsyn till sto linjerna också innan man bedömmer hans avkommor.
Visst D-Day är en hingst med mkt temperament, men det är inte bara han som nedärver.
Så, tänk er för innan ni slår ner på en hingst...........
Lotta

Nja men i fallet D-Day så är det nog lite för utbredd allmän åsikt för att bara bero på stona. Om enstaka avkommer blir knäppgökar så visst då kan det mkt väl bero på stoet men när det är betydligt fler som blir knäppgökar än som blir bra så kan man nog dra vissa slutsatser för hur stor chans är det att han med sitt rykte skulle vara den som uppfödarna med de labila stona skulle ha valt. Utan tvärtom kan man nog säga att pga det rykte han har haft i mååånga år så fortsatte han att få till största delen knäppgökar. Och med det ryktet kan man utgå ifrån att majoriteten som ändå chansade att betäcka med honom betäckte mkt stabila coola ston i hopp om att stoets temperament skulle dämpa det hela.
Finns ju fler hingstar där man ser ett tydligt mönster på temperamentet hos avkommerna som inte alltid är så trevlig. Jag gillar själv mkt vakna hästar men dumma innanför pannbenet skall de inte vara vilket man tyvärr ofta ser efter vissa hingstar.

:smirk:

De hästar jag träffat har alla varit från olika stolinjer med olika blod på mödernet. Tror du inte att jag håller koll på sånt:devil:

Kan du inte delge oss andra dina egna erfarenheter av D-Days avkommor istället för att klanka ner på mina?

*kl*
Min D-Day avkomma (se ovan) hade garanterat varit mycket farlig och "knäpp" i fel händer, dvs hos en osäker eller okunnig ägare. Hyser inga som helst tivel om detta.

Dessutom får man bita sig i tungan för att inte gå för fort fram i utbildningen med henne, då hon fattar fort och har lätt för sig. Om man går för fort fram med en begåvad häst kan den också bli förstörd.

Alltså behöver inte hästen vara "knäpp" om man lyckas hantera den rätt. Vissa individer mer känsliga för misstag än andra, och blir då "knäppa".

Lickety skrev:
Alltså behöver inte hästen vara "knäpp" om man lyckas hantera den rätt. Vissa individer mer känsliga för misstag än andra, och blir då "knäppa".

Det håller jag med dig om! Har själv ett sto efter Ceylon, som ju av många ansetts ge riktigt hårda hästar, och hon är en mycket känslig häst som vid misstag reagerar med ilska där de flesta andra hästar reagerar med passivitet.

Vet dock flera mycket erfarna hästmänniskor som efter egna erfarenheter vägrar att befatta sig med D-Days avkommor.

För ett par år sedan var jag och en kompis i Falsterbo och skulle se 5-års championaten i dressyr. Två D-Day hästar fanns med i kvalklassen, den ena kom in på banan och kom ungefär till halva banan hela tiden, den vägrade helt enkelt att gå upp på övre halvan. Den andra kom inte ens in på banan utan stegrade sig flera gånger vid ingången, så den utgick. Det var ca 40 hästar i kvalet och alla andra genomförde hela programmet. Det var proffsryttare som red D-day hästarna, och jag vet att de hade ridit dem länge. Har dessutom hört att flera proffsinridare livnär sig på D-Day hästar när deras ägare har gett upp. Min veterinär som har egen hästklinik säger att de flesta är svåra. Såklart spelar mödernet också en stor roll, men det kan inte vara en slump att man hör det dåliga ryktet han har från flera håll.Stonefire måste vara undantaget som bekräftar regeln antar jag.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit