• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pepita
  • Startdatum Startdatum
P

Pepita

Är D-Day pensionerad n. Jag såg något om det och man hittar honom aldrig i katalogerna nu för tiden! Är han pensionär?

Sv: D-day

han har gått tillbaka till Holland där hen verkar i aveln..vad jag vet iallafall.

Han stár pá samma ställe som hingsten som jag använt i ár - pá Ijzerenman.
Han är inte sá flitigt använd här nere har jag förstátt. Vet inte riktigt varför, men han är ju i alla fall ganska liten....

Här i Sverige är han ju känd för att ge mycket humör till sina avkommor :D , det kanske han är där också?

Sá kan det vara....
Máste spána lite pá det, tror jag...... :angel:

Det vore kul att få veta vad du kom fram till :)

Jag vet flera som skyr D-Day-avkommor som pesten, men jag har också en kompis som har en mycket trevlig avkomma till honom!

Fast tyvärr är min egen erfarenhet att de inte är roliga i humöret. Skulle själv aldrig köpa en D-Day-avkomma. Min kompis hade tur som fick en häst som bråddes mycket på sin morfar!

Och jag är på väg att köpa en :o

Fast jag har sett en hel del fina på tävlingar som inte betett sig speciellt illa

Köp den om du gillar den! Det finns många D-Day-avkommor som visat sig duktiga i tex unghästchampionaten tex Synovia mfl. Jag har träffat på ett antal trevliga D-Day-hästar med trevliga mammor. Den vi själva har fött upp är en ängel!

Detta med rykten.

just D-Day har ju RYKTE om att nedärva inte alltför bra temperament. Men när detta förs på tal så har de flesta bara goda erfarenheter.

Jag tycker att det är tråkigt att halvblodshästar inte har poäng på temperament så att man ka sätta svart på vitt att rykten är just rykten och inget annat.

PS: Jag känner bara två D-Day avkommor, bägge två är kalastrevliga individer.

Jag har personligen träffat flera stycken, och den ende med gott temperament är min kompis häst.

Håller med om att temperament borde vara en bedömningspunkt för halvblod!

Jag har personligen träffat fler stycken med riktigt motbjudande temperament, för att citera min kompis om en av dem "den verkar ha två hjärnceller som motarbetar varandra". Nu har jag också sett trevliga avkommor, flotta modeller, efter D-Day på årgångschampionaten. Det gäller väl att ha ett tillräckligt bra sto som kan kompencera hans mindre bra sidor.

Det är precis som du säger, det beror ju på vilket sto D-Day korsas med!

De jag har dålig erfarenhet av kommer flera ur samma stam och har Jovial flera gånger på mödernet, visserligen långt bak men ändå, så det kanske hänger ihop. Kompisens valack som är vettig är ue Trombon.

Exakt, ryktet som D-day avkommornas temprament uppstod i samband med att de älsta svenska avkommorna var tre år och skulle ridas in. Min erfarenhet av de D-day akommor jag jobbat med är att flera av dem har haft sadeltvång, men så fort man har kommit tillrätta med det så är det jätte trevliga individer:) Så tror att mkt av rykte bottnar i just det att de var lite "svåra" att rida in pga sadeltvång, det kan dock inte i mina ögon ses som dåligt temperament, men som sagt tidigare det är många faktorer som spelar in, tror inte det finns nån hings som bara lämnat "snälla" eller bara "vilda" avkommor, dessutom har ju alla olika uppfattning om vad "bra teprament" är förnågonting...

Skulle själv gärna ha en D-day och som sagt titta på Synovia *jammie* :love:

Liten parentes.

D-day var ju lite "upp som en sol, ned som en pannkaka" i Sverige. Avkommor som glänst på fölvisningar men sedan ganska frånvarande. Ryktet har sagt att det inte är så konstigt då avkommorna tydligen ska vara svåra.
Min erfarenhet är av de få jag känner och har träffat som har D-day avkommor är att detta stämmer.

Hur som haver. Nu när avkommorna blivit lite äldre så visst finns det en hel del glänsare som dykt upp på championat och breeders?

Kanske behöver avkommorna lite mer tid och lite duktigare ryttare men visst finns det några som blänker lite extra?!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
894
Senast: Rosett
·
Relationer Min mamma fyller år snart och jag har i n g e n aning om vad jag ska ge henne i present. Hon jobbar heltid, kommer hem och hushållsfixar...
Svar
8
· Visningar
440
Senast: tgd
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka